• 0

Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE)

Ik heb even een vraag over de registratie bij deze instantie.

Ik was voornemend om de start--- up box hier in te schrijven als woord en beeldmerk, echter is inschrijving als woordmerk niet mogelijk.

De term is te algemeen, hier moet ik maar mee leven en kan ik mij ook wel in vinden.

 

Vervolgens kreeg ik te horen dat ik wel het logo kan inschrijven voor 240 euro.

Maar wat is het nut hiervan? Op een logo geld toch altijd al het auteursrecht? Wat is dan de toegevoegde waarde van het BBIE als ik zelf de documentatie bewaar waar op staat wanneer het logo ontwikkeld is.

 

Het BBIE gaf ook aan dat ieder willekeurig bedrijf straks precies het zelfde concept mag ontwikkelen met precies de zelfde naam, hier kan ik dan geen actie op ondernemen.

 

Kan iemand mij hier iets verduidelijking in geven?

 

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beeldmerken zijn vaak logo's of pictogrammen die erg krachtig kunnen zijn.

 

http://www.novagraaf.nl/nl/stepstone/publicaties/opmerkelijk/de-functie-van-beeldmerken

 

Klopt dat beeldmerken ook auteursrechtelijke bescherming hebben maar het is niet voor niets dat beeldmerken gedeponeerd kunnen worden. Een logo dat zowel door het merkenrecht als het auteursrecht beschermd wordt is het best te verdedigen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

De waarde van een goed logo en merk vind ik geheel logisch.

Echter zie ik nog steeds niet goed de voordelen in van een registratie van uitsluitend het logo bij het BBIE.

Op het moment dat iemand met mijn logo aan de haal gaat kan ik deze persoon voor de rechter dagen.

De rechter zal kijken naar het wetboek, en zie daar art.1 autersrecht: ''Het auteursrecht is het uit­sluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld'' De rechter zal van mij bewijs eisen dat het logo daadwerkelijk van mij is en wanneer deze gemaakt is. Als ik nu de mailconversaties uitprint en in een map stop is dit toch onomkeerbaar wanneer en door wie het logo gemaakt is?

 

Wat is dan de toegevoegde waarde van een eventuele registratie bij het BBIE?

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Zoals Hans ook al aangaf: merkregistratie is bedoeld voor het verkrijgen van een (exclusief) recht op een merk. Als je dus je logo als merk wenst te gebruiken en je wilt daarop te eniger tijd je (merk)recht doen gelden tegenover inbreukmakers op dat merk, dan moet je dat als merk(recht) registreren bij het Merkenbureau. Zo is het nu eenmaal geregeld. Als je in een (merk)inbreukzaak aan de rechter geen geldige inschrijving kunt laten zien en je je --uit armoe-- dan alleen maar moet beroepen op het auteursrecht, zal de rechter (kunnen) overwegen dat je blijkbaar geen of nauwelijks belang had bij gebruik van de betreffende figuur als beeldmerk.

 

ik heb hier zo gauw geen jurisprudentie over, maar wat je doet is gevaarlijk, wil je althans je logo serieus als (beeld)merk gebruiken en (want daarover gaat het hier in feite) handhaven tegenover derden. Overigens is natuurlijk ook voor een eventuele (inbreukmakende) derde jouw (juridische) positie veel duidelijker als je erop kunt wijzen dat je je logo als beeldmerk gedeponeerd hebt. Een rechtsgang zal dan in de meeste gevallen niet nodig zijn, immers je recht is helder. En dat is met (alleen) beroep op het auteursrecht (immers ook niet gedeponeerd in een daartoe bestemd register) natuurlijk niet het geval.

 

En wat kostte het ook weer....?

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

De waarde van een goed logo en merk vind ik geheel logisch.

Echter zie ik nog steeds niet goed de voordelen in van een registratie van uitsluitend het logo bij het BBIE.

Op het moment dat iemand met mijn logo aan de haal gaat kan ik deze persoon voor de rechter dagen.

De rechter zal kijken naar het wetboek, en zie daar art.1 autersrecht: ''Het auteursrecht is het uit­sluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld'' De rechter zal van mij bewijs eisen dat het logo daadwerkelijk van mij is en wanneer deze gemaakt is. Als ik nu de mailconversaties uitprint en in een map stop is dit toch onomkeerbaar wanneer en door wie het logo gemaakt is?

 

Wat is dan de toegevoegde waarde van een eventuele registratie bij het BBIE?

 

Alle rechten hebben een grens. Dus als je een beroep doet op het auteursrecht en de rechter vind het niet oorspronkelijk genoeg dan ben je klaar.

 

Wellicht werkt een voorbeeldje beter voor je.

Zo denk ik bijvoorbeeld dat de schelp van Shell niet erg origineel is qua vormgeving maar omdat hij ook als beeldmerk is geregistreerd voor bepaalde klassen is de bescherming veel sterker. Er zal zeker geen benzinemerk zijn die het aandurft ook maar in de buurt te komen. Maar een zeevisrestaurant met een schelp in het logo is geen enkel probleem.

 

Het lijkt er een beetje op alsof je jezelf niet wil laten overtuigen. Ook prima. Een fiets met één slot staat op slot maar er kan een tijd komen dat je gehoopt had dat je een dubbel en gehard slot had. Maar dan is het altijd te laat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.