• 0

Importeren vanuit China

Beste,

 

Op dit moment ben ik bezig met het opzetten van een import lijn naar Nederland vanuit China.

Bij navraag met de douane heb ik begrepen dat ik alleen 19% betaal over de FOB.

 

Nu lees ik hier op het forum dat goederen ook ingeklaard moeten worden?

Ik neem aan dat er hier geen wantoestanden zijn zoals in Zuid-Amerika maar vraag mij wel af wat mij dit extra gaat kosten?

Ging ervan uit dat ik de FOB prijs aangeef daar 19% over betaal en dat ik dan de producten vrij in de EU mag rond verplaatsen.

Het gaat om pakweg €10K.

 

Vriendelijke groet,

 

M.de.Wit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij importen van buiten de EU zijn (meestal) invoerrechten en ook BTW verschuldigd.

De invoerheffing wordt berekend over de waarde van de goederen + de transportkosten. De BTW wordt berekend over waarde goederen + transport + invoerrechten. Inklaren kun je niet zelf omdat je hiervoor o.a. een borg bij de douane moet hebben en aan diverse eisen moet voldoen. De invoerrechten betaal je uiteraard na de aangifte ten invoer. daarna mogen kunnen de goederen inderdaad vrij binnen de EU verkocht en vervoerd worden.

Je kunt ook de goederen in transito verkopen, dan betaal niet jij maar de uiteindelijke ontvanger die de aangifte doet deze heffing. Verkoop je weer buiten de EU dan hou je de goederen vanzelf in transit. BTW dient bij invoer betaald te worden en krijg je terug via de BTW aangifte. Heb je een verleggingsregeling volgens art. 23 dan betaal je de BTW niet bij invoer maar geef je hem alleen aan als voorbelasting op de BTW aangifte. BTW krijg je dus terug, invoerrechten niet.

Het percentahe invoerrechten is afhankelijk van het product. Dit kun je navragen bij de douane. Je zou aan de leverancier al de HS code kunnen vragen. De eerste 6 cijfers zijn bepalend voor de tariefklasse en wereldwijd gelijk. Kijk ook of het produkt ingevoerd mag worden of dat er bijzondere eisen zijn dan wel vergunningen nodig. (Denk bijv. aan veterinaire produkten.)

Hopelijk helpt dit je verder.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord.

 

Heb de goedercode etc etc allemaal al. Via de site van de EU kom ik uiteindelijk met deze goedere code uit bij 19% BTW.

Verder geen invoer rechten vermeld. Nu ben ik benieuwd of dat inklaar geintje verder nog geld kost? Zit er niet op te wachten de hele familie van de beamte in kwestie een leuke kerst te bezorgen als je snapt wat ik bedoel.

Link naar reactie
  • 0

Op de website van de douane staan inderdaad nooit percentages gemeldt. Best vraag je dit op bij de douane.

Ik neem aan dat de goederen niet per koerier (DHL/UPS etc.) worden verstuurd. Deze klaren automatisch in bij hun ontvangstcentrum. Komt het als reguliere zeevracht als deellading of volle container of als luchtvracht binnen dan is dat altijd bij een agent (van een rederij bijv.). Deze kan dan de afhandeling verzorgen, of je kunt zelf een andere expediteur uitkiezen.

Nederland is geen China of Zuid Amerika. Ambtenaren hebben hier vast een leuke kerst met de familie, maar niet omdat er gerommeld wordt. Dat kun je vergeten. Ik zou zelf ook niet rommelen, want de douane en de expediteurs zijn echt slimmer en werken daar niet aan mee.

Veel succes.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Ik vergat nog te zeggen. Uiteraad betaal je voor een aangifte ten invoer (aan de expediteur) De kosten varieren. Koeriers bijvoorbeeld rekenen misschien € 10,= Bij een expediteur betaal je al gauw € 60,00 voor een aangifte + lokale afhandelingskosten en de lossingeskosten die aan de rederijen betaald moeten worden.

Ook kan de douane besluiten tot een fysieke controle waarbij ze de goederen willen zien. Hier zijn zeker kosten mee gemoeid die voor de ontvanger zijn. Onervaren ontvangers vragen dan nog wel eens "kunnen ze dat zo maar doen" Ja dat kan en is gebruikelijk. Je dient je goed te oriënteren en te laten informeren voordat je aan de import begint.

Verder is nog veel belangrijker hoe betrouwbaar is je leverancier in China (kwaliteitsproblemen, leveringsproblemen, niet leveren etc.) denk hier niet te licht over. Velen voor je zijn het schip ingegaan.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord. Het plan is niet te gaan rommelen, dit brengt vaak onnodige tijdsverspilling met zich mee en zit er niet op te wachten natuurlijk. Ben blij dat het via gestructureerde wegen gaat al is het wel een hele kunst uit te vinden welke wegen dit zijn. Een eenduidig antwoord heb ik helaas nog niet mogen ontvangen van instanties die hier toch in kennis in horen te hebben.

 

Ben mij goed op de hoogte van de problemen die zich kunnen voordoen. Ik durf aan te nemen dat ISO certificering en TUV certificaat even veel waarde hebben als dat ze bij ons hebben. Of zit ik hier verkeerd?

We werken stap voor stap met de producent zodat we een duidelijk inzicht krijgen van het reilen en zeilen van deze onderneming. Ik denk dat er verder niet veel valt te doen naast het doorlichten van de onderneming?

 

Alvast bedankt,

 

Link naar reactie
  • 0

Aan het doorlichten van een onderneming valt wel degelijk wat te doen.

Je zou er zelf heen kunnen gaan of iemand vinden die de mogelijkheden heeft om het bedrijf te bezoeken.

Als de certificaten die de leverancier heeft (ISO en TüV) echt zijn en uitgegeven door deze instanties hebben ze dezelfde waarde als hier. Dit moet te controleren zijn via de certificerende organisaties.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig zijn er op Schiphol veel bedrijven welke ook goede Chinese partners hebben die veel voor je kunnen kunnen uitzoeken. Deze Schiphol bedrijven hebben ook allen douane experts in huis en kunnen vrij snel en simpel een opgave doen van de te verwachtte invoerrechten.

Tevens een totaal plaatje geven van transportkosten, transporttijden e.d. kunnen verzorgd worden.

 

groeten

Achim

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.