• 0

Netto of bruto Inlegbedrag nieuwe BV

Beste,

 

Op dit moment heb ik sinds 1 juni 2009 een eenmanszaak en heb de mogelijkheid om aandeelhouder te worden van een nieuw op te starten BV (1 januari 2009). Echter zit ik nog met een iets waar ik niet 100% zeker over ben:

 

1. Het bedrag dat als inleg geldt voor de nieuwe BV, moet toch een nettobedrag zijn (waar IB belasting overheen gegaan is)?

2. Als ik een BV zou hebben, hoe wordt het kopen van aandelen van een ander bedrijf dan gezien belastingtechnisch, en hoe zit dit bij een eenmanszaak?

 

Ik hoop dat iemand mijn onduidelijkheid kan wegnemen.

 

Met vriendelijke Groet,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Netto. Dat wil zeggen, het geld dat je op de aandelen stort (aandelenkapitaal) komt niet ten laste van je winst uit onderneming en is ook niet op andere manier aftrekbaar. Je kunt daar dus geen bruto-winst uit onderneming voor gebruiken, want dan kom je tekort bij je aangifte.

 

2. Bedoel je of je aandelen in een andere BV door jouw BV moet laten kopen, of dat je die aandelen zelf in prive moet kopen?

 

In de meeste gevallen is het raadzaam om een belang kleiner dan 5% in privé te kopen (Box 3, terwijl bij jouw BV de deelnemingsvrijstelling niet van toepassing zou zijn en er feitelijk dus dubbele belastingheffing op zou treden).

 

Een belang van 5% of meer kun je vaak beter in de BV kopen, omdat dan de deelnemingsvrijstelling (in beginsel) wel van toepassing is en de aandelen in prive in Box 2 zouden zitten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.