Ik koop sinds kort wijn in in Portugal en verkoop dat hier in Nederland.
Ik zit even met het volgende boekhoudprobleempje. Kan iemand het mij uitleggen?
Als ik bijvoorbeeld 100 flessen wijn inkoop, dan moet dat geboekt worden als inkoopfactuur. Dat is dus de volgende boeking:
1400 Crediteuren 285,60
1610 Aan btw te vorderen 45,60
7001 Aan Inkopen TARIC 8079 240,00
(BTW moet ik afdragen op het moment dat ik de zending ontvang)
Nu wil ik dus ook automatisch de voorraad boeken en koppel ik dus de betreffende rekeningen aan het artikel met TARIC-code. De boeking wordt dan automatisch uitgebreid met:
3001 Voorraad TARIC 8079 318,00
8501 Kostpr. Ink. TARIC 8079 318,00
De waarde die op 3001 en 8501 automatisch wordt ingevoerd is gebaseerd op het bedrag dat ik in heb gevoerd bij het artikel onder Prijs voorraadwaardering.
Die bestaat dus uit inkoopprijs + accijns + transport + productschap. Voor 1 fles wijn is dat bijvoorbeeld 2,40 + 0,52 + 0,25 + 0,01. De kosten zijn duidelijk aan te wijzen voor deze zending, dus directe kosten.
Nu komt het probleem. Ik krijg de factuur voor transport en de accijns. Dat is een paar dagen na het ontvangen van de zending. Hoe boek ik die nu?
Als ik die factuur inboek als crediteuren aan voorraad, dan wordt de waarde dubbel opgenomen in de voorraad. Dat is dus niet goed. Als ik de voorraadwaarde op 240 houdt, ipv 318, dan klopt mijn voorraadwaardering niet als ik verkoop. Want dan komen de volgende boekingen:
1300 Debiteuren 875,00
1600 Aan btw af te dragen 140,00
8001 Aan verkoop TARIC 8079 735,00
3001 Aan voorraad TARIC 8079 240,00
8801 Kostpr. Verk. TARIC 8079 240,00
In dit geval blijft er dus eindeloos 78 op de voorraad staan. Namelijk de transportkosten, accijnzen en afdracht productschap.
Hoe boek ik die accijns en transport? Is dat dan als kosten? Maar komt het dan niet dubbel in de boekhouding omdat het ook op de rekening kostprijs inkopen/verkopen staat?
Kortom, ik hoop dat iemand dit voor me kan ophelderen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Michael Albers
Michael Albers
Beste mensen,
Ik koop sinds kort wijn in in Portugal en verkoop dat hier in Nederland.
Ik zit even met het volgende boekhoudprobleempje. Kan iemand het mij uitleggen?
Als ik bijvoorbeeld 100 flessen wijn inkoop, dan moet dat geboekt worden als inkoopfactuur. Dat is dus de volgende boeking:
1400 Crediteuren 285,60
1610 Aan btw te vorderen 45,60
7001 Aan Inkopen TARIC 8079 240,00
(BTW moet ik afdragen op het moment dat ik de zending ontvang)
Nu wil ik dus ook automatisch de voorraad boeken en koppel ik dus de betreffende rekeningen aan het artikel met TARIC-code. De boeking wordt dan automatisch uitgebreid met:
3001 Voorraad TARIC 8079 318,00
8501 Kostpr. Ink. TARIC 8079 318,00
De waarde die op 3001 en 8501 automatisch wordt ingevoerd is gebaseerd op het bedrag dat ik in heb gevoerd bij het artikel onder Prijs voorraadwaardering.
Die bestaat dus uit inkoopprijs + accijns + transport + productschap. Voor 1 fles wijn is dat bijvoorbeeld 2,40 + 0,52 + 0,25 + 0,01. De kosten zijn duidelijk aan te wijzen voor deze zending, dus directe kosten.
Nu komt het probleem. Ik krijg de factuur voor transport en de accijns. Dat is een paar dagen na het ontvangen van de zending. Hoe boek ik die nu?
Als ik die factuur inboek als crediteuren aan voorraad, dan wordt de waarde dubbel opgenomen in de voorraad. Dat is dus niet goed. Als ik de voorraadwaarde op 240 houdt, ipv 318, dan klopt mijn voorraadwaardering niet als ik verkoop. Want dan komen de volgende boekingen:
1300 Debiteuren 875,00
1600 Aan btw af te dragen 140,00
8001 Aan verkoop TARIC 8079 735,00
3001 Aan voorraad TARIC 8079 240,00
8801 Kostpr. Verk. TARIC 8079 240,00
In dit geval blijft er dus eindeloos 78 op de voorraad staan. Namelijk de transportkosten, accijnzen en afdracht productschap.
Hoe boek ik die accijns en transport? Is dat dan als kosten? Maar komt het dan niet dubbel in de boekhouding omdat het ook op de rekening kostprijs inkopen/verkopen staat?
Kortom, ik hoop dat iemand dit voor me kan ophelderen.
Met vriendelijke groet,
Michael Albers
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24176-vraag-over-boeken-van-directe-kosten-in-combinatie-met-voorraadwaardering/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag