Michael Albers

Senior
  • Aantal berichten

    34
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Hoofddorp

Michael Albers's trofeeën

  1. Ik wil het niet online hebben staan. Dat brengt meer risico's met zich mee. Ik weet niet wie er toegang tot heeft en kan krijgen. Ik wil de bestanden in eigen beheer hebben. Als ik het online zou willen doen, ontwikkel ik zelf wel een pakket. Daarnaast heeft het huidige pakket mij al voldoende investering gekost. Investering die volledig weg is wanneer ik met een nieuw pakket begin. Dat geldt overigens ook voor offline, maar alles moet tegenwoordig zogenaamd 'in the cloud'. In mijn ogen nog steeds niets meer dan een stukje ruimte op een internetserver. Alleen het bekt lekker en kan dus voor meer geld verkocht worden. Dat is natuurlijk wel een hele andere discussie :)
  2. Dank Roel. Korting automatisch boeken op een omzetrekening kan mijn pakket helaas niet aan met uitzondering van betalingskortingen. Ik werk overigens al jaren (10?) met Informer. Een pakket dat ik langzaam heb uitgebreid tot het totale pakket. Het is een betaalbaar pakket (offline) dat af en toe wel wat dingen doet op een manier waarvan ik denk dat het vreemd is of af en toe een bug heeft. Maar dat laatste is inherent aan software. Ik heb behoorlijk mijn draai gevonden en beschik ook over een boekhouddiploma, maar omdat het niet mijn core-business is, kom ik af en toe wat dingen tegen waar ik niet lekker uit kom. Suggesties voor offline pakketten zijn overigens welkom. Online wil ik niet. Ik wil zelf de volledige controle hebben.
  3. Dank! @Eric, dat is inderdaad een mogelijkheid voor betalingskorting. Ik wil graag mijn klant laten zien dat ik er (soms) meer uren in steek dan dat ze moeten betalen. @Roel: Eigenlijk had ik die conclusie al wel getrokken. Zou je me dan een suggestie kunnen geven hoe dit te doen? Het boekstuk van de factuur wordt uiteraard automatisch aangemaakt. Die kan ik niet wijzigen en dat is maar goed ook. Op de factuur kan ik het wel handmatig toevoegen nadat deze aan de hand van mijn uren administratie is gefactureerd. De enige oplossing die ik zie is inderdaad een apart 'kortingsartikel' op de factuur op te nemen in plaats van de korting op het werkelijke artikel te boeken.
  4. Reageren was er helaas even bij ingeschoten. Er moet af en toe ook nog iets voor klanten gedaan worden. Registreren lijkt me sowieso belangrijk, zoals inderdaad voor het urencriterium. Op de facturen wordt het netjes genoemd, mits het geen 100% korting is, maar ik vraag me nog steeds af of dit niet op een grootboek 'verleende kortingen' moet komen te staan. Het lijkt me in elk geval makkelijker, want een grootboek is makkelijker te controleren dan alle losse facturen. En wanneer ik voor elke korting een extra memoriaalboeking moet maken, dan kom ik natuurlijk een stuk sneller aan mijn urencriterium. Een artikel genaamd 'korting' lijkt me ook niet geheel zuiver. Kortom, mijn vraag blijft: 'moet' de korting nu wel of niet op een grootboekrekening verwerkt worden?
  5. Hallo, Mijn administratiepakket biedt de mogelijkheid om een korting aan te geven op een artikel. Een (deel van de) factuur ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: AantalOmschrijvingBrutoprijsKorting %Nettobedrag 3Artikelen voor website domein.nl130,0025,00292,50 Nu heb ik een grootboekrekening 'Verleende korting' en ik zou dus verwachten dat de korting (97,50 in het voorbeeld) op dat grootboek weggeschreven wordt. Echter, dit gebeurd niet. De korting wordt alleen verwerkt met het eindbedrag van de factuur. Wanneer de korting 100% bedraagt, wanneer ik bijvoorbeeld 1 uur support lever door de teksten te reviseren die ik wel wil laten zien aan mijn klant, maar die ik niet factureer omdat ik dit als service zie, dan staat die regel ook op de factuur. In beide gevallen staat de korting niet in het boekstuk vermeld. De leverancier van de software zegt dat het wel boekhoudkundig correct is en dat ik de korting apart op de factuur moet aangeven. Ik neem aan dat hij daarmee bedoelt - ik heb nog niet de kans gehad om dit na te vragen - de korting als een aparte factuurregel (artikel) op de factuur op te nemen. Ik ben van mening dat dit niet correct is en dat de korting dus naar het grootboek geschreven moet worden en dus op het boekstuk moet komen te staan. Als ik het fout heb hoor ik dat graag, want dan moet ik mijn visie bijstellen. Kortom, wie van de specialisten kan mij vertellen of de korting wel of niet op het grootboek weggeschreven moet worden? Alvast bedankt. Michael
  6. Dat klopt. En dat heb ik ook. Ik heb dit alleen niet in dit bestand opgenomen, noch in een los bestand. Je opmerking heeft mij er wel even op geattendeerd dat ik voor omzet buiten NL nog toe moest voegen.
  7. Ik sluit mij zeker aan bij henkh. Ik vind het daarnaast zeer belangrijk om direct zelf een volledig overzicht te kunnen krijgen. Daarnaast geldt voor mij dat ik in het verleden boekhoudfuncties heb vervuld en in elk geval een diploma heb. Dus zo kan ik eenvoudig kosten besparen en heb ik jaren later toch nog iets aan dat diploma. Overigens, voor een andere handelsnaam heb ik de controle en het opmaken van een jaarrekening wel uitbesteed aan een boekhouder. Naar alle tevredenheid en indien nodig huur ik hem opnieuw in.
  8. Dat lijkt me een mooie aanvulling. Even voor de duidelijkheid, het RGS is toch een soort van koppeltabel tussen boekhouder en zijn klant zodat de boekhouder identieke rapportages kan opstellen? Het leek me voor de boekhouding van mijn eenmanszaak te uitgebreid, maar ik heb er zeker gebruik van gemaakt.
  9. Het was weer zover. De jaarafsluiting moest weer gedaan worden. Dit jaar was het gelukkig niet nodig om vragen te stellen op dit forum. Ik lees al aardig wat jaren mee en heb een enkele keer vragen gesteld. De antwoorden die ik heb gehad en de berichten die ik heb gelezen, hebben mij voldoende geholpen om de wat lastigere administratieve taken uit te voeren. Bij de laatste jaarafsluiting kreeg ik het gevoel dat mijn rekeningschema niet echt overzichtelijk was. Ik gebruikte wel de juiste rubrieken, maar de subgroepen liepen nogal eens door elkaar. De laatste paar dagen heb ik dan ook aandacht besteed aan het rekeningschema waarmee ik dit jaar mijn boekhouding opnieuw ga inrichten. Omdat ik veel aan het forum heb gehad, wil ik graag wat terug doen en stel ik het rekeningschema graag beschikbaar voor anderen. Mochten de specialisten/boekhouders fouten constateren, dan hoor ik het natuurlijk graag, zodat ik het kan aanpassen in mijn administratie. Groet, Michael rekeningschema.xlsx
  10. Dank voor je antwoord Roel. Wellicht dat ik toch een RC aanmaak. Het gaat hier om een eenmanszaak met twee handelsnamen met verschillende activiteiten. Dus het gaat toch al om geld dat van mijzelf is en niet van een BV. Ik denk er even over na.
  11. Hallo, Ik heb twee zakelijke bankrekeningen en een privérekening. Ik wilde van mijn ene zakelijke rekening (A) geld overmaken naar mijn privérekening ©, maar per abuis is dat naar mijn andere zakelijke rekening (B) overgemaakt. Ik voer twee gescheiden boekhoudingen, A en B. De werkzaamheden zijn namelijk zo verschillend, dat ik er voor heb gekozen om dit strict gescheiden te houden. Normaal zou ik een boeking maken Kruisposten 100 Aan Bank (A) 100 Privé © 100 Aan Kruisposten 100 Maar hoe is de boeking als het niet naar Privé © is overgemaakt, maar naar Bank (B)? Moet/kan hiervoor bijvoorbeel een extra grootboekrekening Bank (B) aangemaakt worden? Voor de volledigheid, de 100 euro betreft geen omzet noch kosten. Dank en groet, Michael
  12. Jasper en Tom, dank voor jullie antwoorden. @Jasper: De geschillencommissie is er ook voor bedrijven, echter niet voor telecommunicatie. Hier kwam ik gisteren achter toen ik meer informatie zocht. Andere bedrijfstakken, zoals advocaten, notarissen, energie- en waterbedrijven zijn wel aangemeld voor klachten door ondernemers. @Tom: Mogelijk is de dwangsom op de terugvordering een optie. Dat ga ik bekijken. Heb daarbij inderdaad het gevoel dat het veel brieven schrijven wordt. Want reageren doen ze niet.
  13. Inmiddels zijn we een behoorlijke tijd verder. Ik heb KPN aangetekend een brief gestuurd waarop helaas niet gereageerd is. Dat wil zeggen, niet op de brief, maar wel door de nieuwe bedragen te incasseren. Circa 360 euro ipv de circa 95 euro die ik voorheen betaalde voor mijn tweemaandelijkse rekening. Aangezien KPN het niet nodig vindt om op de klacht die per e-mail, telefoon en aangetekende post is ingediend te reageren en een advocaat te duur gaat worden, zal ik mijn heil zoeken bij de geschillencommissie.
  14. @Willem. Dank en ik begrijp je punt. Je leest het op zich ook goed. Voorheen was ik inderdaad circa 60 euro per maand kwijt en circa 20 euro aan kosten voor servicenummers en buitenland. Daarop heb ik een aanbieding gehad waaruit naar voren kwam dat het volgens KPN voor, zeg maar, 38 euro kon plus de kosten voor servicenummers en buitenland. Daar heb ik mee ingestemd. Nu echter, wordt een verhoging van 38 naar 91 gesteld. Voor zover ik nu kan inschatten, komt daar ook nog de servicenummers en buitenland bij. En als ik het zo bekijk, is het dan een verhoging van 50% van het oude bedrag. Waar het mij vooral omgaat is de gedwongen, exorbitante verhoging. Over het algemeen kan de schade dan wel mee vallen, maar als ik een te laag bod doe aan een klant, zal ik toch echt wel mijn verplichtingen na moeten komen. En hier gaat het natuurlijk niet om het voorbeeld waar je kunt weten dat er een 0 is vergeten aan het eind van het bedrag. @Norbert. Dank voor je antwoord. Ik zal zeker eens informeren naar Roland rechstbijstand. Die ken ik niet. In de voorwaarden spreekt KPN slechts wat Fair Use Policy betreft alleen over normaal telefoongebruik en de mogelijkheid om bij misbruik en excessief gebruik maatregelen te treffen. Een definitie van die termen geeft KPN niet. Verder stelt KPN dat bij constatering van overtreding van de Fair Use Policy een waarschuwing geeft om binnen een - volgens hen - redelijke termijn het belgedrag aan te passen. Gebeurt dat niet, dan kan KPN maatregelen kan treffen. Wat betreft opzeggen staat er in dat er een 3 maanden opzegtermijn geld. Gebeurt dat niet, dan wordt het stilzwijgend verlengd. Voor de geïnteresseerden heb ik de voorwaarden bijgesloten. Echter heb ik geen idee wanneer deze voorwaarden zijn opgesteld of zijn ingegaan. Dat staat er namelijk niet in, dus voor zover ik kan zien kunnen ze zowel van voor de start van mijn abonnement als na de start van mijn abonnement zijn. Ik vrees dat ik toch een advocaat moet gaan zoeken als ik mijn recht wil halen. Ik zit volgens KPN nog 15 maanden vast aan het contract. Dat zou verlopen op 12 november en laat KPN nu net contact opnemen naar aanleiding van mijn bezwaar en klacht op 15 augustus, 3 dagen na de uiterste opzegdatum. ProductvoorwaardenZakelijkBelVrijTotaal.pdf
  15. Je hebt gelijk. Dank voor je reactie, Willem. Gelukkig is alle voor jou goed gekomen. KPN heeft mij toentertijd wel een bod gedaan, waardoor ik kon besparen op mijn factuur. Ook voor mij zijn de laatste jaren niet geweest zoals voorheen. Daar kwam toen een bedrag uit van 37,95 ex. btw per maand. Nu is dat verhoogd naar 91,08 ex. btw per maand. Voor velen zal dit niet zo'n heel hoog bedrag zijn, maar het nieuwe bedrag is dat voor mij wel. Daarnaast is het ten opzichte van wat ik voor het BelZakelijk Vrij had al een forse verhoging, ik schat zo'n 30%. Kortom, het blijkt maar weer als iets (achteraf) te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.