• 0

Gezamelijk een kantoorruimte betrekken

Volgende maand betrek ik samen met enkele medeondernemers een eigen kantoorruimte. Sinds de start van mijn bedrijf een paar geleden jaar werk ik al vanuit huis (zonder personeel verder). Ik kijk er erg naar uit om eindelijk weer eens wat mensen om mij heen te hebben. Dat was ook de grootste reden om gezamenlijk met enkele andere zzp'ers opzoek te gaan naar kantoorruimte. We hebben na lang zoeken een ruime en bereikbare kantoorruimte gevonden in het centrum van Amsterdam.

 

De meest vermogende ondernemers (ze zijn met z'n tweeën) zijn hoofdhuurders geworden, ik en drie andere huren bij hun onder. De totale huur hebben we verdeeld en een schatting gemaakt van de overige vaste lasten en dit bij de huur opgeteld. Iedereen betaald maandelijks een vast bedrag aan de hoofdhuurders.

 

1) Ik speel met het idee om voor te stellen om een stichting op te richten voor de huur, nuts kosten e.d, maar ook voor office supplices, mogelijk ook voor software licenties. (Het laatste schiet mij net te binnen, ik heb nog niet onderzocht of dat überhaupt mogelijk is.) Voor de hoofdhuurders heeft als voordeel (in mijn ogen) dat de geldstromen tussen bedrijfsactiviteiten en kantoor gescheiden blijft. En je voor beide een eigen boekhouding hebt. Voor office supplices kunnen alle huurders een vast bedrag inbrengen/betalen waarvan materialen (papier, toner, pennen, ect) gekocht kunnen worden. Die iedereen dan kan gebruiken.

 

Dit is een hersenspinsel van gisteravond. Ik ben vandaag begonnen met uitzoeken of dit een haalbaar en werkbaar idee is. Maar de beschikbare informatie valt mij een beetje tegen. Wat zijn jullie gedachte? Zie ik zaken over het hoofd? Zouden jullie dit in deze situatie ook zo aanpakken?

 

2) Een ander punt waar we tegen aanlopen zijn enkele grote aankopen/investeringen voor het kantoor. Bureaus, stoelen, pc's, printers, keukenapparatuur hebben we al bij elkaar (klink een beetje als m'n uitzet, hahaha). We willen graag een houten vloer laten leggen en een mooie grote (moderne kroonluchterachtige) lamp ophangen. Beide vrij prijzig. Maar wel een investering in het kantoor.

 

Iedereen is bereid hieraan bij te dragen. Maar hoe pak je dat aan? Als iemand besluit over een jaar te stoppen of te verhuizen, is dan één zesde lamp van hem? Dat werkt niet. Maar de investeringen/kosten zijn te groot om door één van ons alleen gedragen te worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Norbert

 

Laat nu een Cooperatie hier prima geschikt voor zijn! Een stichting handelt niet noodzakelijk voor haar aangesloten bestuurders, maar een vereniging op cooperatieve grondslag wel. Die behartigt de belangen van de aangesloten leden en treedt ook nog eens op als rechtspersoon.

 

Een coop richt je op via een notaris en de coop kan daarna leden aannemen. Het doel van de coop is om haar leden te voorzien van een gemeenschappelijk belang (i.c. de gedeelde huur van het pand).

 

Dit lijkt mij de meer geëikte rechtsvorm.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.