• 0

inkomstenbelasting bij gebruik margeregeling

Geachte allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaak (postzegelhandel) en hanteer de margeregeling en globalisatie methode voor de BTW zoals gebruikelijk in deze branche.

Binnenkort zal ik aangifte moeten doen voor de inkomstenbelasting.

 

De vraag is hoe de belastbare winst te bepalen:

 

1) Voorraad postzegels taxeren 1 januari 2010 en vergelijken met 1 januari 2009 (mijn start voorraad) en verrekenen met alle onkosten, aftrekken etc...

 

OF

 

2) Totale marge verkopen minus de totale marge inkopen op jaarbasis en verrekenen met ook weer alle onkosten, aftrekken etc...

 

3) Andere optie?

 

Optie 2 is eenvoudig. Optie 1 is een flink karwei en zal op een zorgvuldige schatting berusten gezien ik giga veel zegels heb liggen en uitpuilende boeken.

 

Mijn probleem is echter dat ik bij optie 2 in mijn geval op meer winst zou uitkomen dan daadwerkelijk gemaakt. Er gaan soms zegels verloren of zegels worden beschadigd en ik heb ook veel van de startvoorraad verkocht waardoor ik nu opeens veel meer belasting zou moeten afdragen. Te veel belasting betalen lijkt me ook weer niet de bedoeling.

 

Ik zou graag advies krijgen hierover.

Hartelijk dank en Merry Xmas!

 

Jack2009

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jack

 

Hoe de IB winst bepaald wordt hangt niet af van de margeregeling in de BTW. De IB winst gaat namelijk excl. BTW.

 

Veel eerder is beslissend welk stelsel je hanteert: kasstelsel of factuurstelsel.

 

Als winkelier neem ik aan dat je het kasstelsel hanteert (kosten en omzet worden verantwoord op de dag van de betaling).

Dat betekent dat je alle aankopen in het jaar van betaling in aftrek brengt, ongeacht of je die aankopen verkocht hebt of niet.

 

Dat zou dan jouw optie 2 zijn.

 

Waarom je dan meer winst zou maken begrijp ik niet, maar kan ik zonder cijfers ook niet verklaren. Daarbij lijkt mij jouw optie 1 wel erg raar. De winst wordt niet bepaald door het waardeverschil in voorraad per 1/1 en 31/12!

 

Wellicht dat je wat preciezer kunt omschrijven wat je bedoelt met opties 1 en 2.

 

Groet

Happy Hollies

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je bij hebt gehouden hoeveel postzegels en tegen welke prijs je deze verkocht hebt?

 

Je voorraad is een belangrijke post in de balans van je onderneming. Deze dien je d.m.v. een voorraadadministratie te kunnen bewijzen.

 

Als ik je verhaal zo begrijp zie ik dat je geen voorraadadministratie hebt bijgehouden, nu is het dus zaak een zo goed mogelijke schatting te maken naar je voorraadwaarde per 1-1 en 31-12.

 

In principe is je winst uit onderneming voor de inkomstenbelasting: Eigen vermogen op 31-12 -/- eigen vermogen op 1-1. Deze is in principe gelijk aan: omzet -/- kosten.

 

Wat je nu moet doen is de waarde van de voorraad schatten, stel deze is op 31-12 € 1.000 hoger dan op 1-1. In deze situatie dien je je inkoopkosten te verminderen met € 1.000. Dit doe je omdat je inkoopkosten dient te verantwoorden in het jaar dat je de goederen verkocht hebt.

 

Het hele BTW verhaal mag je buiten beschouwing laten omdat dat geen invloed heeft op je winst uiteraard.

 

Hoop je voldoende te hebben geinformeerd.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Ik wil voor de zekerheid mijn situatie met wat fictieve bedragen vereenvoudigd voorleggen aan jullie.

 

Ik ben 1 januari 2009 begonnen met een startvoorraad postzegels ter waarde van 30.000 euro en daarnaast een startsaldo op mijn bankrekening van 20.000 euro. In totaal dus 50.000 euro startvoorraad.

 

Ik hanteer de margeregeling en heb het gehele jaar uiteraard alle marge in- en verkopen en onkosten geadministreerd.

 

Stel dat ik over dit jaar 100.000 euro aan postzegels heb verkocht (marge verkopen) en 80.000 euro aan postzegels heb gekocht (marge inkopen). Voorts heb ik 5.000 euro onkosten gemaakt (catalogi, verpakkingsmateriaal etc).

Kan ik nu stellen dat mijn belastbare winst 100.000 – 80.000 – 5.000 = 15.000 euro is (startersaftrek e.d. daar gelaten)? Dit is wat ik met optie 2 bedoelde.

 

Of (mijn optie 1) kijk ik niet naar de marge inkopen en verkopen en is dit puur voor de BTW afdrage maar waardeer ik mijn totale voorraad op 31/12 zo nauwkeurig mogelijk. Stel ik heb op 31/12 nu een postzegelvoorraad liggen ter waarde van 20.000 euro en een banksaldo van 45.000 euro (we gaan er van uit dat er niets naar prive is geboekt). Totaal 65.000 euro. Verschil in voorraad tussen 1/1 en 31/12 is dus 15.000 euro. Dan nog 5.000 euro onkosten er aftrekken en er blijft 10.000 euro belastbare winst over (startersaftrek etc..weer daar gelaten)

 

Ik vraag mij af of er een verschil is tussen deze opties 1 en 2 en wat de juiste manier is om tot de belastbare winst te komen in bovenstaand verhaal.

 

Ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn hier nog te willen reageren!

Groeten Jack2009

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jack

 

Dit is inderdaad waar ik op doelde als zijnde niet de manier om de winst te bepalen.

 

Je bent winkelier, dus je gebruikt het kasstelsel. Daaruit volgt een heel simpel voorbeeld:

 

omzet - kosten = winst.

 

Voorraadmutaties hebben daarin geen plaats omdat ALLE inkopen in 2009 tot de kosten horen als je het kasstelsel toepast.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.