• 0

Grafische auteursrechten v.o.f. naar uitgetreden vennoot

Hallo,

 

Ik heb een auteursrechten vraag bij een vennootschap onder firmanten (v.o.f.).

Stel je hebt twee vennoten:

- Vennoot A

- Vennoot B

 

Vennoot A is de grafische persoon en maakt binnen het bedrijf grafische ontwerpen (logo's o.a.).

Vennoot B geeft vennoot A feedback en doet heel de bedrijfs voering en technische werkzaamheden (ICT).

 

Nu wil vennoot A stoppen met de V.O.F., Vennoot B gaat verder en het bedrijf wordt een eenmanszaak.

 

Hoe zit het nu met de auteursrechten van alle gemaakte grafische werkzaamheden van vennoot B?

Zijn deze van het bedrijf en gaan dus mee naar de eenmanszaak?

Mag ex vennoot A de gemaakte grafische ontwerpen gebruiken op een prive website als portfolio?

 

Als Vennoot A in loondienst was zou het bedrijf de rechten krijgen zie http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=101532. Maar hoe zit dus bij een V.O.F.?

 

Ik ben erg benieuwd wat jullie mening is en waarom.

 

Ik hoor het graag.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De beschreven situatie speelde ook bij mij en was toevallig ook actueel in de week toen de vragensteller deze vraag plaatste. Ook toevallig een grafisch ontwerper die 'uittrad' uit de VOF en de situatie die de vragensteller beschrijft is exact die van onze VOF.

 

Het antwoord is duidelijk als de VOF mag worden opgevat als een werkgever/onderneming in wiens opdracht een ontwerp is gemaakt. Mijn eerste informatie is dat een VOF naast uit twee natuurlijke personen bestaat, ook een zelfstandig rechtspersoon is en in die zin een onderneming. Het is immers de gezamenlijkheid, de VOF, die de producten realiseert. De eigendomsrechten zouden in deze redenering bij de VOF rusten, tenzij deze expliciet zijn overgedragen aan de uittredend vennoot.

Ik zou de vragensteller dus willen adviseren, vraag gewoon toestemming aan je voormalige compagnon en als die weigert of belachelijke voorwaarden stelt, kun je altijd nog de juridische weg bewandelen.

 

Sterkte, het zijn altijd vervelende zaken.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou de vragensteller dus willen adviseren, vraag gewoon toestemming aan je voormalige compagnon en als die weigert of belachelijke voorwaarden stelt, kun je altijd nog de juridische weg bewandelen.

 

 

Vragensteller is de compagnon die zijn voormalig vennoot toestemming wil ontzeggen, als ik het goed lees. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het topic is meer dan 3,5 jaar oud...

 

Het antwoord is duidelijk als de VOF mag worden opgevat als een werkgever/onderneming in wiens opdracht een ontwerp is gemaakt.

 

Dat zou gelden voor werknemers, ht gaat hier om vennoten.

 

Mijn eerste informatie is dat een VOF naast uit twee natuurlijke personen bestaat, ook een zelfstandig rechtspersoon is en in die zin een onderneming.

 

Een VoF is geen rechtspersoon...

 

Het is immers de gezamenlijkheid, de VOF, die de producten realiseert. De eigendomsrechten zouden in deze redenering bij de VOF rusten, tenzij deze expliciet zijn overgedragen aan de uittredend vennoot.

 

De VoF is transparant. Bezittingen rusten bij de gezamenlijkheid van de vennoten, tenzij hier afspraken over zijn gemaakt.

 

Ik zou de vragensteller dus willen adviseren, vraag gewoon toestemming aan je voormalige compagnon en als die weigert of belachelijke voorwaarden stelt, kun je altijd nog de juridische weg bewandelen.

 

Overleg lijkt mij altijd de eerste stap ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Op nogal wat websites wordt een VOF als een rechtspersoon behandeld. Maar dat kan ook semantisch zijn.

 

De vraag waar het hier om gaat is of producties die tot stand zijn gekomen in de VOF behoren tot de 'gezamenlijkheid' of dat elke van de vennoten zonder enig overleg het zijne er uit kan halen of mee kan nemen, zoals bijvoorbeeld apparaten, computerbestanden en ontwerpen, en die vrijelijk ook na de opheffing van de VOF mag gebruiken. Uiteraard in het geval dat er geen overleg is geweest over meeneming van goederen en beeldbestanden.

Link naar reactie
  • 0

 

Nu wil vennoot A stoppen met de V.O.F., Vennoot B gaat verder en het bedrijf wordt een eenmanszaak.

 

 

Je zou ook kunnen zeggen: Vennoot A zet het werk voort in de geest van, terwijl Vennoot B een zelfstandige eenmanszaak is begonnen met medeneming van de naam en het klantenbestand. Mag dat zomaar?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De case kan volgens mij zo zijn:

 

Vennoot A treedt uit onder meeneming -zonder overleg- van de bedrijfsbestanden en hardware (laptop) en zet onder een eigen persoonsnaam en met presentatie van de gezamenlijke portfolio op zijn website het bedrijf na enige jaren weer voort. Het aangeboden dienstenpakket is gelijk aan dat van de VOF.

Vennoot B handelt de VOF naar klanten en leveranciers af en beëindigt na 6 maanden van uiteengaan van de vennoten de VOF en de website van de VOF, en gebruikt geen materiaal van de gezamenlijke portfolio voor zijn nieuwe bedrijf, een eenmanszaak.

 

De vraag is, kan iemand zonder overleg met de gezamenlijke (VOF) portfolio en met het gehele dienstenpakket (en mogelijk ook met meeneming van klanten) zijn eenmanszaak beginnen?

Link naar reactie
  • 0

De vraag is, kan iemand zonder overleg met de gezamenlijke (VOF) portfolio en met het gehele dienstenpakket (en mogelijk ook met meeneming van klanten) zijn eenmanszaak beginnen?

 

Maar dat was niet de originele vraag. Al zijn elementen van toepassing.

 

Volgens mij kun je op basis van het citaatrecht altijd verwijzen naar werk dat je bij vorige werkgevers of in samenwerkingsverband gedaan hebt. Het lijkt me dat het meenemen van iets uit de VOF overeenstemming tussen beide vennoten vergt. Maar een jurist weet dat vast veel beter.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op nogal wat websites wordt een VOF als een rechtspersoon behandeld. Maar dat kan ook semantisch zijn.

 

Zie deze informatie van de Kamer van Koophandel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De vraag is, kan iemand zonder overleg met de gezamenlijke (VOF) portfolio en met het gehele dienstenpakket (en mogelijk ook met meeneming van klanten) zijn eenmanszaak beginnen?

 

Het gebeurt, dus het kan. In dit land kan bijna alles, tot dat iemand voor zijn of haar rechten opkomt.

 

Ik neem dus aan dat jouw vraag is of het juridisch ook is toegestaan. Ik neem aan dat er geen overeenkomst is tussen de beide vennoten waarin e.e.a. is vastgelegd (je spreekt er immers over dat er geen overleg heeft plaatsgevonden). Het lijkt mij dat, totdat er een verdeling heeft plaats gevonden, dat de portfolio en de portefeuille in gezamenlijk eigendom bij de vennoten ligt. Dus zomaar zonder overleg met deze zaken aan de haal gaan lijkt mij juridisch niet in de haak. Maar dat is bij uitstek voer voor advocaten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.