• 0

Relatiebeding: kan ik met mijn eigen bedrijf voor deze klant werken?

Geachte,

Het onderstaande staat in mijn relatiebeding :

Het is werknemer verboden om binnen een tijdvak van 3 jaren na beëindiging van de arbeidsovereenkomst op enigerlei wijze werkzaamheden uit te voeren of opdrachten

daartoe te aanvaarden, gelijk ,gelijksoortig of aanverwant aan de werkzaamheden in het bedrijf van werkgever, zulks in de ruimste zin begrepen, voor bestaande relaties/klanten van werkgever, geoffereerd nieuwe relaties/klanten daaronder begrepen, hetzij middels een bedrijf gelijksoortig of aanverwant aan dat van werkgever, hetzij als aandeel/deelneming in een dergelijk bedrijf op welke wijze ook, hetzij zelfstandig, tegen betaling of om niet, tenzij werkgever daartoe voorafgaande schriftelijk toestemming heeft gegeven, aan welek toestemming werkgever voorwaarden kan verbinden.

Nu is het zo dat ik een eigen onderneming ben gestart, welke natuurlijk raak vlakken heeft met mij oude werkgever. Nu wil het geval dat een oude klant van me mij gevraagd heeft werkzaamheden uit te voeren c.q. te aanvaarden. Ik heb hierbij aangegeven dat dit een uitdaging gaat worden. Als de klant nu dit nu toch wil welke acties moeten dan volgen buiten schriftelijke toestemming, en moet dat dan de klant laten vragen of moet ik dit zelf gaan doen ?

Met vriendelijke groet.

Bart

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Het gaat er niet om wat de klant wil. Het gaat erom of je (voormalige) werkgever akkoord gaat. 3 jaar is overigens best wel fors. Dat zou je wellicht aan kunnen vechten, maar stap 1 lijkt me eerst maar even vragen aan je (oude) baas. Wellicht, als ie niet akkoord gaat, kun je alsnog een lead fee betalen op het moment dat jij een overeenkomst met die klant bent aangegaan.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0

Bedankt voor de snelle reactie.

Mijn vorige werkgever geeft hiervoor per definitie geen toestemming om zaken met deze klant te doen. Heeft het zin om de klant toestemming te laten vragen . Of heeft dat relatiebeding alleen maar betrekking op mij en niet op de klant. en aanvechten is een optie als je al flink wat geld hebt. Helaas...

• 0

Jouw klant is geen partij in deze. Als je werkgever niet akkoord gaat, ook niet na het aanbieden van bv een lead fee, dan zou je het beding nog kunnen aanvechten.

Ik vraag me af of jouw werkgever happig is op het feit dat die klant het gaat vragen. Ik snap dat hij ook niks heeft aan een klant die niet tevreden is en/of weg wilt... Maar het gaat in eerste instantie om jou. Jij mag niet meeliften op de klanten van jouw (ex)werkgever.

Uiteindelijk gaat het vooral om de euro's in deze kwestie (denk ik) dus de oplossing lijkt mij hem een vergoeding te betalen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0

Een werknemer van mijn bedrijf heeft dit zo opgelost:

Zijn vorige werkgever heeft hem inderdaad aangemaand geen enkele verrichting te doen in de toekomst zoals bij jou beschreven.

Mijn werkgever heeft hem schriftelijk als antwoord gediend dat hij hiermee akkoord was maar dat er dan telkens een vergoeding diende betaald te worden voor broodroof. Het is tenslotte de klant die beslist.

Nooit meer iets gehoord van die vroegere werkgever...

Het is allemaal theoretisch, weet je ......

• 0

Nooit je klant voor je karretje spannen. Jij wilt die klant dan is het aan jou om de toestemming te verkrijgen van de voormalig werkgever. Wil deze niet meewerken ondanks een redelijk aanbod van jouw kant, dan zul je de keuze moeten maken. Nee verkopen of risico aanvaarden op mogelijke stappen van de oude werkgever.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Met name het gegeven dat er in het beding gesteld is dat je geen activiteiten 'in de ruimste zin' zou mogen verrichten is hier de crux. Dat is op velerlei manieren te interpreteren en zou weleens van tafel geveegd kunnen worden door een rechter. Als zaken niet duidelijk gespecificeerd zijn, een omschrijving van deze activiteiten was hier welkom geweest, dan gaat het om interpretatie en dat is altijd lastig bij een beding.

Succes en aannemen die klant......

groet,

Rolf Peter Rothuizen

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar