• 0

vervalt borgstelling bij verkoop bedrijf

wij hebben in 2003 een bedrijf gekocht en in 2007 weer verkocht , de sns bank heeft hiervoor de borgstelling van ons eerste bedrijf gebruikt (zonder de borgsteller te informeeren)

nu in 2010 krijg ik een brief waarin d bank de rekening courant opeist aan mijn borgsteller, zijn mijn ouders met het huis.

mijn ouders wisten helemaal niet dat ze hiervoor borg hebben gestaan zouden ze ook nooit doen .

de bank heeft hun nooit geinformeert dat er een borg bij komt een rek courant aan vast hangt en deze ook nog verhoogt is .

ook heeft de bank nooit mijn ouders in kennis gesteld dat het bij de nieuwe eigenaars slecht ging en dat de rechtsvorm van vof naar bv is gegaan.

de bank heeft ons nu de mogelijkheid gegeven om dit binnen een maand aante zuiveren en anders willen ze hun an het huis gaan.

is er iemand die hier kennis van heeft of een dergelijk geval heeft gehad , dan hoor ik dit heel graag b.v.dank ralph

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet mijn kennisgebied maar een aanvullende vraag: hebben jullie in 2007 bij de verkoop de bank op de hoogte gesteld van één en ander en verzocht om de borgstelling te laten vervallen?

 

Hoop dat er snel iemand komt die er wel wat vanaf weet, heftig joh! Sterkte!

Link naar reactie
  • 0

er staat inderdaad iets op papier van mijn zaak maar toen kwam de tweede zaak en daarvoor heeft de sns de borgstelling stilzwijgend overgenomen en het krediet voor de nieuwe eigenaar verhoogt zonder iemand hierover te informeren als dat zo is zouden mijn ouders voor elke lening die ik nu afsluit ongevraagt borg staan te gek voor woorden

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat de vof in stand is gebleven, alleen de vennoten zijn "veranderd" . Hierdoor kan de bank gebruik blijven maken van de bestaande zekerheden! In jouw geval die borgtocht ! Bank is geen partij bij de overname. Het had de overnemende partij gesierd indien deze op enig moment de bank én jullie opmerkzaam had gemaakt dat die borgtocht nog actueel was.

Maar wellicht zou de bank de financiering niet hebben voortgezet zonder die borgtocht!

 

Voor zover ik nu kan overzien, is de enige mogelijkheid de bank te wijzen op de zorgplicht die ze hebben. d.w.z. indien de situatie wijzigd waardoor het risico voor de borg groter wordt dient de bank de borg daarover schriftelijk te informeren.

Dat is dus bij elke verhoging/wijziging van het krediet. Misschien dat de bank daar niet direct in meegaat, maar het is maar de vraag of de rechter de vordering van de bank toewijst indien deze niet goed met deze zorgplicht is omgegaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

harteelijk dank voor uw re

elders in het forum zij u dat er een ( goedschrift) bij dient te zitten , maar dat hebben wij ook niet , zelfs heeft er nooit een gesprek tussen bank en borg plaats gevonden.

 

klopt uw uitspraak dan dat de borg in de emmer mag.

 

m.v.groet ralph

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

harteelijk dank voor uw re

elders in het forum zij u dat er een ( goedschrift) bij dient te zitten , maar dat hebben wij ook niet , zelfs heeft er nooit een gesprek tussen bank en borg plaats gevonden.

 

klopt uw uitspraak dan dat de borg in de emmer mag.

 

m.v.groet ralph

Het goedschrift is vereist als het gaat om een borgstelling die niet behoort tot de reguliere uitoefening van beroep of bedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.