• 0

Inboeken autokosten

Ik weet niet hoe ik de autokosten het beste kan inboeken in mijn boekhoudprogramma.

 

Ik heb enige tijd terug een priveauto gebruikt die ik deels zakelijk gebruikte (klantenbezoekjes etc.), ik heb alle zakelijke ritten geregistreerd en vraag me af hoe ik deze ritten moet inboeken in de administratie, zou dat 1x per maand mogen, dus alles opgesommeerd en het als autokosten opgeven? Dus autokosten (zakelijke kilometers x 0,19 cent maand x) aan prive een x bedrag?

 

En mag ik ook 1x per maand alle benzine bonnen opsommeren en dit in de boekhouding opnemen als; autokosten (btw 75% maand x)? Of moet dit per tankbeurt, wat dus betekent meer administratief werk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zover ik weet is er geen vast stramien voor het declareren van zakelijke kilometers met een privé auto. Je kunt dit per maand of kwartaal doen of zelfs per jaar als het je niet uitmaakt in welke periode je de kosten wil terugzien. De kosten zijn van invloed op de winstcijfers en deze worden pas na afloop van een kalenderjaar in de aangifte opgenomen. De boeking is inderdaad autkosten aan privé.

 

Wat BTW betreft is het gebruikelijk in de laatste BTW aangifte van het kalenderjaar de correcties voor privé/zakelijk gebruik e.d. door te voeren. De verhouding privé/zakelijke kilometers wordt in de regel op jaarbasis bepaald.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als er geen vaste regel is, dan boek ik de kilometervergoeding 1x per maand in. Vind ik dan zelf wat fijner.

 

Ok, dus de verhouding prive/zakelijk wordt in de regel op jaarbasis bepaald. Ik rij de auto elke doordeweekse dag standaard zo'n 15 km heen en terug, van en naar de klant, maar daarbij tank ik minstens 1x in de week waarbij de verhouding prive/zakelijk eigenlijk grofweg zo'n 80/20 is. Ik heb daarbij altijd, ongeacht hoe de verhouding is, elke tankbeurt de btw berekend op basis van de 75% regel, maar merk dus op dat dit niet de juiste gang van zaken blijkt te zijn omdat je dus de 75% moet rekenen naar rato van de zakelijke kilometers. Maar vind het lastig om dit dus te berekenen... want elke maand is toch weer anders.

 

Enig idee hoe ik het een en ander het beste kan berekenen en inboeken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.