Jump to content

Ron_HL77

Senior
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    NL
  1. Ik heb alweer 4 jaar terug een jong gebruikte (destijds 1 jaar oud) auto via een financial lease regeling aangekocht. De lening is medio dit jaar afgelost. Al een jaar of 2 rij ik veel te weinig zakelijke kilometers. Ik denk dat verhoudingsgewijs ik 20% zakelijk rij en 80% privé. Dit komt omdat ik veelal op fietsafstand of met de OV mijn klanten kan bereiken. In al die jaren heb ik gewoonweg dure bijtelling gehad/betaald. Qua kosten had ik aan deze auto bijna niets. Gemiddeld 1x in de twee weken getankt vanwege de hoeveelheid aan privé kilometers. De auto had ook weinig onderhoud nodig. Ik kom doorgaans bij klanten die eigenlijk al een woordje klaar hebben staan bij het zien van mijn auto. Dat was ik doorgaans wel beu. Het was domweg ook niet goed voor de werkverhouding. Ik heb na de aflossing van de financial lease dit jaar een goedkope auto uit het A-segment gekocht die ik wederom via een financial lease heb aangekocht. Deze auto gebruik ik puur zakelijk. Ik heb een verklaring privé gebruik auto hiervoor ingediend bij de Belastingdienst. Ik lees veel onderwerpen over het wel en niet kunnen verwijderen van de zakelijke auto op de balans. Wat is in mijn geval mogelijk en niet mogelijk? De auto staat op mijn naam, ook al staat hij op de zaak. Gezien mijn eenmanszaak ben ik privé eigenaar van de auto lijkt mij. Ik kan hem dus naar mijn idee niet aan mijzelf verkopen. Ik kan hem ook niet overschrijven op mijn naam, aangezien hij destijds ook gewoon op mijn naam te naam is gezet. Kan ik hem aan mijn vriendin/partner verkopen? Wij zijn niet getrouwd, hebben ook nog geen samenlevingscontract. We (lees: ik) willen de auto eigenlijk niet kwijt gezien zijn praktische karakter. Als het niet anders kan overweeg ik hem in te ruilen tegen een privé auto.
  2. Ik ben als ZZP-er bezig om een hypotheek af te sluiten. Een paar jaar terug heb ik vanwege minder inkomsten en door de crisis een paar lastige jaren gehad, ik heb voor de verschuldigde IB een doorlopend krediet afgesloten om de verschuldigde bedragen te voldoen. Ik heb bij het te lenen bedrag rekening gehouden met een klein bedrag ter verbouwing van mijn vorige huis. Maar de hoofdzaak van de lening was om de IB te betalen. Mijn hypotheekspecialist vraagt zich nu af of ik de schuld bij de bank kan verplaatsen naar box 1, deze staat dus nu geheel in box 3. Kan dat zomaar? Ik neem aan dat de IB van destijds dan opnieuw gemaakt moet worden met alle risico's van de wijzigingen van dien. Of dat aan te raden/te adviseren is daar heb ik zo mijn twijfels in. Kan ik eventueel iets doen met box 1 of fiscaal ergens voordeel uit halen omdat ik het krediet in feite primair voor de afbetaling van de IB heb geregeld?
  3. De fiscus vraagt in de brief die ik ontving het volgende: Wanneer de voorbelasting (mede) betrekking heeft op de aankoop van de auto met kenteken "xx-xx-xx", verzoek ik u aan te geven of beide auto's die thans op uw naam staan, zakelijk gebruikt worden en zo ja, door welke personen. Kan het zo zijn dat ik medio vorig jaar al van de eerste auto een groot deel van de BTW heb teruggevraagd en dat bij de fiscus nu een belletje gaat rinkelen waarom ik nu weer de BTW terugvraag?
  4. Ik had reeds een personenauto die ik voor 40% zakelijk / 60% privé gebruik (grofweg ingeschat), deze staat op de balans. Ik heb recent een personenauto voor erbij gekocht. Deze heb ik ook op de balans geplaatst en de BTW als voorbelasting teruggevraagd. 2 auto's in een eenmanszaak. Ik heb van de week een brief van de Belastingdienst gekregen waarin ik bewijslast moet aantonen waarom ik BTW terugvraag. Van 10 facturen moet ik de hoogste BTW bedragen aantonen en dan met name de factuur van de recent aangekochte auto. Ik neem aan dat ze willen weten waarom ik een 2e auto heb gekocht en die op de balans heb gezet en of ik aan kan tonen dat ik met deze auto ook zakelijk rij. Ik rij beide auto's gedeeltelijk prive/zakelijk, wat is wijsheid in mijn communicatie richting de Belastingdienst? Kan het überhaupt niet wat ik wil in deze constructie? Ik begrijp dat ik als eenling uiteraard niet meerdere auto's op de zaak kan zetten en dat ik zo van het belastingvoordeel kan genieten.
  5. Hallo Joost, Ik tank inderdaad prive, maar tot op heden (afgelopen jaar), heb ik de diesel voor 75% afgetrokken en in mijn administratie opgenomen, dit mag dus blijkbaar niet, aangezien ik een auto van de zaak heb? Klopt dat? Auto van de zaak van de balans af halen, ja daar heb ik over nagedacht. Echter zijn daar nog bepaalde restricties/procedures voor? De auto is gekocht op basis van financial lease en de looptijd daarvan bedraagt nog 24 maanden. Wat zijn de do's en don't oftewel best practices hiervoor? Ik neem aan dat de auto niet zomaar van de balans afgehaald kan worden, maar dat deze door mij met privegeld moet worden bekostigd? En hoe gaat dit dan?
  6. Ik heb een auto van de zaak die op benzine rijdt. Door de vele kilometers die ik zakelijk moet maken heb ik enige tijd geleden besloten om een auto op diesel te kopen (priveauto). De auto van de zaak staat nu regelmatig langere perioden stil. Een dure zaak dus, echter rij ik niet minder dan 500km per jaar met de auto van de zaak, dus zal ik de volle mep aan bijtelling moeten betalen. Ik trek de benzinekosten (75%) af van alle zakelijke ritten die ik met de priveauto rij, maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel mag, aangezien ik gewoon in feite een auto van de zaak "moet" gebruiken voor zakelijke ritten...
  7. Gisteren een afspraak met Regus gehad. 550 ex internetkosten a 99 euro vroegen ze voor een ruimte van pak 'em beet 16m2. Vond het vrij veel. Salesmanager schoot eerst met 800 euro, toen ik zei dat ik dat enorm hoog vond kwam hij met dit voorstel aan. Misschien dat ik gebruik ga maken van Regus eigen Business World Card Membership waarbij je voor een bedrag recht hebt op 5/10/onbeperkt aantal dagen op een kantoor, gok wel dat dit is op basis van beschikbaarheid. Ben ook nog op zoek naar andere goedkopere oplossingen...
  8. Desmond, via welke kanaal heb je dit geregeld?
  9. Ikzelf ben me aan het oriënteren voor een kleine kantoorruimte voor twee personen, max 30 vierkante meter. Voorzien van twee bureaus en twee bureaustoelen. Als extra voorziening heb ik een draadloze of normale internetaansluiting nodig. Kan bij Regus niet echt hoogte krijgen van prijzen etc. Kan iemand een indicatie geven indien deze een soortgelijke setup heeft gehuurd bij Regus? Het mogen ook ervaringen zijn van een andere aanbieder.
  10. Klopt Joost, dit topic had ik al gezien, maar beantwoord mijn vraag nog steeds niet hoe ik de restwaarde na 5 jaar dien te berekenen. Misschien contact opnemen met een dealer/leasemaatschappij, of zijn er andere wegen naar Rome?
  11. In december 2008 heb ik een 2e hands auto op naam van de zaak gekocht via een financial lease constructie. Nieuwaarde van de auto is 48.000 euro, prijs bij aanschaf was 34.950, de auto is van april 2007. Hoe bereken ik hier de restwaarde van na 5 jaar? Mod edit: Ron ik heb het vanwege de nauwe samenhang even gevoegd in jouw andere draad over dezelfde auto
  12. Joost, Zie de volgende link: http://www.awvn.nl/smartsite.shtml?id=11885
  13. Overigens moet ik opmerken dat het geen boete was, maar dat beide partijen uit zijn gekomen op een schikking...
  14. Het is me niet bekend of ik dit moet opnemen in mijn balans/boekhouding. In 2008 heb ik per abuis de concurrentiebeding met mijn oude werkgever overtreden. Ik ben als zelfstandige met mijn eenmanszaak bij een klant gaan werken waar zij indirect zaken mee deden. Een heel gedoe. Boete is een x-aantal duizend euro's en er is afgesproken dat ik vanaf 1 januari 2009 de boete per maand inlos. De bedragen maak ik over vanaf mijn zakelijke rekening, maar is dit wel juist? Had ik dit niet via mijn privérekening moeten betalen? Enfin, is het een en ander wel aftrekbaar via de belastingaangifte?
  15. Geldt dat dan ook voor een auto die in december 2008 is aangeschaft? Ik neem aan dat de 2008 regeling geldt?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept