• 0

btw verleg na belgie.. aan welke voorwaarden moet je doen voor controle

hoi

 

Ik heb een klant in belgie die een partij goederen van me over wil nemen.

nu zegt men dat je moet bewijzen ( later bij controle van de belastingdienst ) dat het echt om een bedrijf gaat in belgie.

Door uitreksel van kamer van koophandel een kopie legitimatie, verklaring van koper dat de goederen na buitenland gaan, kenteken..btw nummer natrekken.

 

MIjn klant zegt dat het onzin is en nooit heeft meegemaakt.

men zegt hier dat als er controle is en je kunt niet aan bovenstaande voldoen moet je zelf btw over het bedrag betalen + boete.

 

Wie o wie weet nu hoe het zit .. voordat ik de fout in ga

 

gr thil

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel kort: men heeft gelijk!

 

JIj moet vaststellen dat je afnemer een ondernemer uit het buitenland is. Als hij de spullen komt ophalen, dan moet hij een speciaal formulier (weet alleen even niet meer hoe dat heet) invullen (daar wordt ook het kenteken van de auto op genoteerd) en dan mag jij de levering doen met 0% BTW.

 

Anders doe je aan een verkoop aan particulier en moet je Nederlandse BTW in rekening brengen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Je klant verteld onzin.

De door jou beschreven handelswijze is correct.

 

Als buitenlandse bedrijven via onze shop willen bestellen dan vragen wij altijd om een uittreksel KVK. Vervoersbewijzen van TNT worden ook netjes bewaard zodat we altijd kunnen bewijzen dat de goederen het land hebben verlaten (CMR is ook een prima document om dit aan te tonen)

 

Als buitenlandse bedrijven bij ons willen afhalen dan noteren wij kenteken en we laten de klant verklaren dat hij de spullen mee over de grens neemt. Kopie legitimatie doen we enkel bij twijfelgevallen.

 

BTW nr. moet je altijd controleren!

 

En niet alleen op geldigheid maar ook of de persoon in kwestie wel de eigenaar is.

(BTW nr en gegevens van andere bedrijven vind je genoeg)

 

Dat kan via verschillende sites:

 

hier bvb

 

Als je nog twijfelt dan kun je ook de belastingdienst in dat land bellen. (Mij hebben ze altijd geholpen)

En als je wil dan kun je ook nog (tegen een vergoeding) een afschrift opgestuurd krijgen.

 

Als je het tegenover de belastingdienst niet correct kunt aantonen dan ben jij de klos en draai jij op voor de BTW.

 

 

Hier nog een link:

http://www.kvk.nl/regio/amsterdam/Images/Hoofdlijnen_intracommunautaire_leveringen_tcm40-125726.pdf

 

Zelf heb ik al meegemaakt dat mensen van een "zogezegd" Oostenrijks bedrijf een dure sportwagen van ons hadden gekocht. Met BTW tarief 0%. Enkele maanden daarna kregen we een brief van de belastingdienst die om meer inlichtingen vroeg. Blijkbaar hadden de kopers briefpapier en gegevens (BTW nummer) van dat Oostenrijks bedrijf misbruikt en de wagen nooit als een intracommuinautaire levering gemeld in Oostenrijk. Gelukkig had ik alle mails, afhaalbewijs enz..., Ik kon dus aantonen dat ik mijn best heb gedaan om de gegevens van mijn klant te controleren. Dit had anders nog wel eens veel geld kunnen kosten.

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Hoi.

 

Allemaal heel erg bedankt !!

Heb hem net gemaild dat me acount wel gelijk had en meerdere mensen dit zeggen.

Meneer is nu boos en zegt dat dit onzin is. En de partij gaat niet door..

 

 

Nou vraag ik je.. als het nu allemaal zuivere koffie was.. dan was het toch een kleine moeite geweest om deze papieren in orde te maken. ??

 

Ik ben blij dat ik nu wijze ben geworden en wijzer gehandeld heb.. scheelt me weer BTW betalen en boete...

 

gr thil

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.