• 0

Aanschaf bedrijfsruimte

Allereerst complimenten voor dit forum. Ik heb een aantal discussies doorgebladerd maar helaas kom ik mijn 'probleem' maar half tegen hier en daar. Vandaar dat ik mijn specifieke situatie graag voorleg aan dit forum.

 

Ik ben samen met een compagnon een bedrijf aan het opzetten. Wij opereren nu nog vanuit een vof, maar dat moet in de toekomst een bv worden.

In verband met de huisvesting ben ik op zoek gegaan naar geschikte bedrijfsruimte, en zo heb ik een pand in aanbouw gevonden op een zeer geschikte lokatie voor onze doeleinden. Het is echter een te groot pand voor onze onderneming en de aanschaf is ook nog niet te financieren vanuit het bedrijf, omdat er nog geen echte inkomsten zijn. Het geld dat in de onderneming zit hebben wij hard nodig voor productontwikkeling en patentzaken, en zodoende is een pand voorlopig niet te financieren vanuit ons bedrijf.

Ik ben de volgende 'oplossing' hiervoor aan het onderzoeken:

 

Voor de financiering heb ik een goede kennis bereid gevonden om samen het pand aan te schaffen: ieder de helft (100.000), hij kan dit cash inbrengen, ik kan hier deels een hypotheek voor sluiten (80.000 kan ik direct lenen, 20.000 zou ik via een tante aghaat constructie kunnen verkrijgen).

Het idee is om het pand te gaan verhuren aan mijn eigen ondernememing (nu VOF, straks BV), en daarnaast aan een medehuurder (ook deze hebben we gevonden).

 

Om het allemaal door te kunnen laten gaan zoeken we naar de gunstigste vorm, rekening houdend met:

- Op de aanschaf van het pand is BTW verschuldigd, dit willen wij terug kunnen krijgen.

- Op de ontvangen huur (zowel van mijn eigen onderneming als van de medehuurder) willen wij zo min mogelijk belasting verschuldigd zijn, dus liefst niet als IB moeten opgeven.

- Evt., als het gunstig zou uitkomen, zou ik binnen deze constructie direct een BV willen oprichten voor mijn eigen onderneming, maar die BV wordt dus geen eigenaar van het pand of anders slechts gedeeltelijk (naar rato 20.000, het tante aghaat deel) investment door BV, dus zo zou de bv evt. 10% pandeigenaar kunnen worden).

 

Ik zou erg geholpen zijn als ik een idee zou krijgen hoe ik dit het beste kan aankleden zodat het voor alle deelnemers (Ik prive, mijn kennis, mijn zakenpartner, en de huurder) gunstig uitpakt.

 

Ik wacht met spanning de reacties af,

 

Vr. groet,

Piet

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1. Op de aanschaf van het pand is BTW verschuldigd, dit willen wij terug kunnen krijgen.

2. Op de ontvangen huur (zowel van mijn eigen onderneming als van de medehuurder) willen wij zo min mogelijk belasting verschuldigd zijn, dus liefst niet als IB moeten opgeven.

3.Evt., als het gunstig zou uitkomen, zou ik binnen deze constructie direct een BV willen oprichten voor mijn eigen onderneming, maar die BV wordt dus geen eigenaar van het pand of anders slechts gedeeltelijk (naar rato 20.000, het tante aghaat deel) investment door BV, dus zo zou de bv evt. 10% pandeigenaar kunnen worden).

Ik heb ze even genummerd voor je.

 

ad 1. Indien en voor zover de prestaties voor de btw belast zijn, kun je de btw op de aanschaf terugvragen. Daarbij geldt een herzieningstermijn van 10 jaar, waarbij je elk jaar moet beoordelen in hoeverre de prestaties belast zijn geweest en eventueel een correctie moet toepassen. Verhuur is in beginsel vrijgesteld van btw, maar als de huurder het pand voor tenminste 90% voor met btw belaste prestaties gebruikt, kun je opteren voor belaste verhuur.

 

2. Hoe het belast wordt, hangt af van wat je met het pand doet. Ter beschikking stellen aan je eigen BV is belast in Box 1. Verhuur aan derden is meestal belast in box 3 (1,2% over de waarde van het pand -/- de financiering). Kan ook gedeeltelijk box 1 en gedeeltelijk box 3 zijn. Verhuur aan je eigen onderneming gaat niet, want dat is verhuur aan jezelf. Het pand is dan privé-vermogen, ondernemingsvermogen, keuzevermogen of, als het pand splitsbaar is, een combinatie daarvan. De kwalificatie is afhankelijk van het gebruik.

 

3. Je zal een rekensommetje moeten maken wat voordeliger is. Dat hangt af van de feiten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.