• 0

BTW binnen/buiten de EU

Momenteel ben ik samen met drie vennoten bezig met het opzetten van een nieuwe onderneming. Diverse vennoten (waaronder ikzelf) runnen al een aantal jaar een onderneming, geheel nieuw in het ondernemerschap zijn wij daarom niet. Met de nieuwe onderneming willen wij met behulp van een webwinkel software gaan verkopen. Het zal hier gaan om digitale verkoop met een wereldwijde markt vanuit een in Nederland gevestigd bedrijf, waarbij er geen fysieke producten geïmporteerd of geëxporteerd zullen worden.

Eén van de onderdelen waar bij ons echter vraagtekens rezen was (na onderzoek des te meer) de BTW. Gezien de regels sinds januari 2010 zijn aangepast, is er mijns inziens helaas op internet weinig accurate kennis meer te vinden over onze specifieke situatie, vandaar mijn toevlucht naar HL.

De situatie waarnaar onze voorkeur uitgaat is de volgende, graag krijgen wij feedback van kenners over de haalbaarheid, wenselijkheid en rechtsgeldigheid hiervan: Iedere klant (EU of niet-EU, ondernemer of niet-ondernemer) betaalt dezelfde prijs voor één product, namelijk $70. Tijdens het bestelproces geven wij klanten de mogelijkheid hun bedrijfsnaam in te vullen, en zal ook het land van herkomst ingevuld worden. Ondernemers binnen de EU kunnen hierdoor belasting terugvragen (bij hun eigen overheid?), en betalen effectief minder dan klanten buiten de EU of niet-ondernemer. Op basis van de ingevulde gegevens kunnen wij besluiten of er over een bepaalde transactie wel of geen BTW moet worden afgedragen. Subvraag: hebben wij hiervoor een geldig BTW nummer van de klant voor nodig, zoals kan worden gevraagd in het bestelproces en automatisch kan worden geverifieerd met behulp van bijvoorbeeld http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?

Er ontstaat hierdoor een situatie die zich het best laat omschrijven als 'All prices including taxes where applicable'. Anders gezegd: wat wij proberen te voorkomen is dat personen die hiertoe verplicht zijn, na het selecteren van de gewenste producten er achterkomen dat er nog 19% BTW/VAT wordt toegevoegd aan de prijs. $70 zou bij voorkeur de maximale prijs moeten zijn die klanten per product bij ons betalen.

Mijn excuses voor het mogelijk onsamenhangende verhaal. Indien er ook maar enige onduidelijkheden over de situatie zijn verduidelijk ik deze graag en spoedig.

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25343-btw-binnenbuiten-de-eu/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Theo,

Het antwoord valt of staat met de vraag met wat voor 'product' we hier te maken hebben. Verkoop van software kan nl. zowel het verrichten van een dienst of het doen van een levering zijn.

De verkoop van specifieke software (speciaal gemaakt voor één of enkele gebruikers) wordt gezien als dienst, terwijl algemene sofware fiscaal gezien als levering wordt beschouwd.

Als je dat nog even wilt toelichten...

groet,

John

• 0

Beste John,

Bedankt voor je reactie! Het gaat hier om het ontwikkelen van website templates, welke ontwikkeld zullen worden voor een groot publiek. Als ik het goed lees gaat het in ons geval daarmee om een levering en niet om een dienst.

Met vriendelijke groet,

Theo

• 0

Dag Theo,

Ik heb iets over het hoofd gezien in je eerste post: er is geen sprake van fysieke producten. Het gaat om elektronische overdracht en dan is mijn vraag niet relevant. In het volgende artikel staat dat omschreven in par. 4.1 en 4.2: http://www.europesefiscalestudies.nl/upload/Engelen.pdf

(Elektronische) dienst dus!

t.b.v. ondernemers (B2B) in de EU: plaats van dienst bij afnemer, BTW verleggen naar die afnemer waarbij het gecheckte BTW-nummer van die laatste op de factuur moet komen te staan. Die ondernemer trekt de BTW (als hij belast is) op z'n eigen BTW-aangifte weer af.

t.b.v. ondernemers (B2B) buiten de EU: plaats van dienst bij afnemer, dus geen BTW in rekening brengen.

t.b.v. niet-ondernemers zonder BTW-nr. (B2C) in de EU: plaats van dienst bij de afnemer. BTW in rekening brengen van dat land en je dus ter plekke registreren bij de fiscus.

t.b.v. niet-ondernemers zonder BTW-nr. (B2C) buiten de EU: plaats van dienst dáár waar de afnemer woont, dus geen BTW in rekenng brengen.

Antwoord op subvraag: zie hierboven + het checken op die 'vies-site' is een optie, alleen heb je geen poot om op te staan als er iets mis mocht gaan. Checken bij de fiscus op 0800-0543 levert je een schriftelijke bevestiging op!

Ik besef dat dit een deel van het antwoord is, maar mss kun je met deze antwoorden je vragen wat specifieker stellen, tenzij iemand anders hier je volledig van dienst kan zijn.

groet,

John

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar