• 0

verhuurder weigert bankgarantie terug te geven

Een bankgarantie geef ik nooit weer af.

Ik huur regelmatig eens een pand en geef daar een bankgantie voor af.

Alleen nu heb ik een huurbaas die hem niet terug geeft.

Ik heb contact met de bank gehad en het blijkt dat iemand ten aller tijde een bankgarantie kan innen ondanks dat alle huur e.d. betaald is.

De bank speelt niet voor scheidsrechter is hun standpunt.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben.

 

 

 

 

Mod edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ging ervanuit dat een bankgarantie alleen opeisbaar was als je de huur niet betaalde of de verhuurder een andere vordering op je heeft.

Ik denk dat iedereen dit bijna denkt.

Het was verplicht bij het huren om een bankgarantie af te geven daarom deed ik dat inmiddels doe ik dat al 2 jaar niet meer bij nieuwe panden.

Link naar reactie
  • 0

Bij de huur van o/g is normaal dat een huurgarantie wordt verlangd. De bank geeft die af op basis van een huurcontract en zal voor het garantiebedrag van opdrachtgever/huurder een zekerheid verlangen in de vorm van spaargeld/creditsaldo op een rekening dat voor de looptijd van de garantie geblokkeerd wordt. Andere mogelijkheid is het inperken van een kredietlimiet voor het bedrag en gedurende de looptijd van de garantie.

 

Wens je geen garantie af te laten geven, dan zal door verhuurder een geldbedrag als borg worden verlangd! Hier moet je de kostenrentederving afwegen tegen de kosten van het afgeven van een bankgarantie.

 

Welke keus moet je maken? afwegen van kosten van afgeven garantie vs rentederving borg bij

 

Indien de bank wordt geconfronteerd met een claim uit hoofde van die garantie, dan zal de bank op eerste verzoek het bedrag van die garantie uitbetalen, ZONDER daarbij te beoordelen of die claim terecht of niet terecht is. De bank die de garantie afgeeft zal geen partij daarin zijn.

 

Indien de garantie dient te vervallen, zal de bank de originele garantie terug willen hebben, om er zeker van te zijn dat er geen claim gelegd kan worden, bij retourontvangst zal de bank dan ook de destijds bij afgifte geblokkeerde middelen(zekerheden) vrijgeven.

 

In het geval dat de houder van de garantie de garantie kwijt is en geen aanspraken meer zal maken, kan deze houder een stuk opmaken, waarin hij/zij aangeeft dat er geen aanspraken meer gedaan zullen worden op de garantie (datum.bedrag en nummer garantie vermelden)

 

In de situatie van Marcus112 lijkt het mij dat mogelijk de verhuurder niet meer in het bezit is van die garantie. Je zou hem/haar kunnen vragen een vrijwaring op te stellen, waarmee je de bank kunt verzoeken de garantie uit haar boeken te halen en zekerheden vrij te geven.

 

succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.