• 0

partnership webdev. Welke vorm?

Een buitenlands bedrijf heeft gevraagd of ik voor hun in Nederland klanten wil werven: klanten die een nieuwe website nodig hebben.

 

Ik heb een contract gekregen als marketingpartner (dus niet als agent):

1. ik leg contact met geinteresseerde, Company stelt Purchase Order op aan klant. Ik blijf er verder buiten en ontvang xx% over de netto omzet. Er worden overigens wel een aantal werkzaamheden van mij verwacht, zoals het voorbereiden van aanvragen, creditchecks/aanmanen/juridisch vertegenwoordiging, etc...

 

Maar nu staan er een aantal zaken in dat contractwaar ik het niet helemaal mee eens ben:

a. Bijv dat de rechtbank van Kolkata/In bevoegd is.

b. dat ik exclusief voor hun opdrachten werf, maar dat zij mij geen exclusiviteit (voor Nederland) willen geven

Hierop hebben zij gereageerd dat zij dan deze clausule aanpassen en beiden geen exclusiviteit meer voor elkaar hebben. maar juist dit is toch ook belangrijk? Zo kan iedereen in Nederland mij passeren, en rechtstreeks naar Company gaan. En hoe zit het dan met terugkerende klanten na de contractperiode?

 

En zo zijn er nog wat kleine dingetjes waar we het niet over eens worden, die overigens minder zwaar wegen dan bovenstaande punten.

 

c. er is een opzegtermijn van 30 dagen, en die had ik ook graag op bijv. 3 mnd gehad, maar dat willen ze ook niet.

d. geen goodwill vergoeding bij opzegging, terwijl ik als marketingpartner wel hun branding doe. Maar ok, dit kunnen we dan in de comissie verrekenen.

e willen geen nederlandse ESCROW rekening zodat Ned. klanten op een Ned. bank kunnen betalen; Ik stort dan 1x p/mnd alles door onder aftrek van mijncommissie. Dus ned. klanten worden op kosten gejaagd; hier ben ik het ook niet mee eens. Bovendien moet ik dan weer heel lang wachten op mijn vergoedingen.

 

Dus al met al ga ik nu twijfelen: wat is dan het voordeel van een dergelijk contract? En zonder exlcusiviteit voor Nederland voor mij, kunnen Nederlandse geinteresseerden dus ook rechtstreeks bij hun kopen....voordeliger natuurlijk. Ik doe de promotie, en de klant gaat het lekker in het buitenland kopen...

 

Ik kom er niet uit wat ik nu moet doen:

Probleem is nl. dat dit bedrijf een zeer indrukwekkend portfolio heeft.

 

Ik heb dus bedacht: "ik heb geen contract nodig om websites te verkopen"....Dat is natuurlijk zo. Ik maak mijn eigen site, en zoek nav aanvragen de beste webbouwer voor dit project. Ik kan zelf onderhandelen met de klant over de prijs, en zelf kiezen wie het gaat maken. Ik loop zelf wel alle risico: bijv. met disputen/non-betaling etc.

 

En dan kan ik ook nog bepalen of dit bedirjf de opdracht doet of niet. Ik kan ook ergens anders nog een offerte aanvragen en kijken of er een beter alternatief is. Simpel toch?

 

Nou helaas is het probleem dat ik geen portfolio heb om op mijn eigen site te zetten. Dit bedrijf heeft nl. aangegeven dat zonder contract, ik niet hun portfolio mag gebruiken/naar mag verwijzen...(ook al komt de lead uiteindelijk hun kant op)..Maar dit is een zeer indrukwekkend portfolio, waarmee klanten zeer makkelijk overtuigd kunnen worden van kwaliteit en kunnen. Van Iphone app, social-networks, productconfigurators, flex...werkelijk alles kunnen ze maken.

 

Ik kan dan ook zeggen: ok, dan ga ik op zoek naar een andere outsourcing partner en schuif ik helemaal niks meer door....

 

Dus eigenlijk wil ik mijn eigen site/onder mijn eigen naam, zonder contract, maar dan mag ik niet meer verwijzen naar het portfolio van het bedrijf dat uiteindelijk WEL de lead krijgt. Als ik marketingpartner was geweest, had ik de site van COmpany gekregen voor NL en was ik nu meteen klaar voor de start (nog wel even vertalen natuurlijk) , maar handelde ik ook niet in naam van Company (maar onder een andere naam waarmee in mij als partner in moest schrijven bij kvk; dus dit is op zich ook al verwarrend)

 

Hoe moet ik dit nu oplossen? Het enige probleem is dus dat portfolio...

 

Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken? Ik heb op dit moment zo'n 7 geinersseerden voor complexe websites,. 3 hiervan ga ik met 90% zekerheid binnenhalen...En deze heb ik allemaal binnengehaald terwijl er nog niet eens een ned. site was; ze hebben alleen de .eu site gezien. Dus ja, ik zou op deze manier ook verder kunnen gaan. Maar ik vind wel: de liefde moet van 2 kanten komen: als zij hun portfolio niet willen delen, dan krijgen ze gewoon niet meer mijn opdrachten.

 

Maar ja, dan moet ik op zoek naar een andre outsourcing partner en moet je ook maar weer zien hoe ze zich aan afspraken houden, dus ik sta niet te trappelen om te switchen.

 

Hebben jullie een oplossing die voor ons beiden acceptabel is?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Outsourcing is een vak, het is lastig zeker als je de middle man bent om de doodsimpele reden dat je alle verwachtingen over en weer gelijk moet stemmen. Het kan wel werken, heb je inmiddels een testproject met ze gedaan?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

het grootste probleem zit hem denk ik hierin :

 

willen geen nederlandse ESCROW rekening zodat Ned. klanten op een Ned. bank kunnen betalen; Ik stort dan 1x p/mnd alles door onder aftrek van mijncommissie. Dus ned. klanten worden op kosten gejaagd; hier ben ik het ook niet mee eens. Bovendien moet ik dan weer heel lang wachten op mijn vergoedingen.

 

 

als de toekomstie klant het naar een buitenlandse rekening moet betalen, wekt dit niet echt vertrouwen op en het is niet makkelijk om te doen, en het duurt ook nog eens lang, misschien is paypal dan een idee?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.