• 0

Bedrijf/huurovereenkomst overnemen

Hallo allemaal,

 

ik ben van plan om een bedrijf over te nemen. Dit bedrijf heeft enkele vestigingen en ik heb er lange jaren voor gewerkt. Ik heb mijn baas gesproken en deze heeft mij verteld dat ik eventueel een winkel van hem mag overnemen. Ik ken voor de rest de ins and outs want ik heb voor betreffende vestiging al het werk gedaan bijna en voor mezelf beginnen zie ik wel zitten.

 

Nu is het zo dat ik die winkel voor de rest precies hetzelfde ga voortzetten, wellicht met een leuke nieuwe naam.

 

Hoe zit het met de ''indeplaatsstelling'' dan? Mijn baas heeft me verteld dat ik voor de rest wel liquide-middelen moet hebben. Ten eerste om hem (gedeeltelijk) te betalen en ten tweede om de indeplaatsstelling te kunnen bewerkstelligen.

 

Mijn vraag is nu waar ze dan aan toetsen en of ze dat uberhaupt wel doen bij een indeplaatsstelling. Ik denk dat dit de kans van mijn leven is maar ik ben bang dat de verhuurder misschien de indeplaatsstelling niet goedkeurt.

 

Naar ik heb gelezen kan ik dan naar de kantonrechter gaan en hem verzoeken om goedkeuring te verlenen voor de indeplaatsstelling echter waar toetst de rechter dan aan in zon geval? Ik kan voor de rest een moraliteitsverklaring overleggen en ik weet niet waar ik aan moet denken als ik moet bepalen of ik voldoende liquide ben.

 

Ik ben iemand die nooit schulden heeft gehad, heb ook geen vermogen opgebouwd ofzo. Heb wel de mogelijkheid om mn baas gedeeltelijk te betalen en het resterende gedeelte mag ik iedere maand aflossen in termijnen. En voor de rest heb ik het voor elkaar kunnen krijgen om wat geld te lenen om zijn bankgarantie van de 3maanden huur over te nemen.

 

Dus de verhuurder blijft de beschikking hebben over de 3maanden bankgarantie en iemand die de zaak goed kent en verder wil runnen. Mijn baas zegt dat het voor de rest geen probleem moet opleveren en dat hij ervaring heeft maar ik heb liever al mn zaken in orde want ik moet anders nieuw werk gaan zoeken en met mijn baas alles afrekenen mocht het feestje niet doorgaan.

 

Btw, ik wil een bestaande b.v overnemen en de winkel op deze b.v zetten om prive-aansprakelijkheid te voorkomen. Is dit de beste manier hiervoor of moet ik eerder denken aan een Euro-b.v of ltd? Hoe kan ik alles het beste aanpakken?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik gok dat de indeplaatsstelling betrekking heeft op de huur van het winkelpand? Je neemt dan in feite het huurcontract over van de huidige huurder. Of dat kan en onder welke voorwaarden is in het huidige huurcontract opgenomen.

 

Wat neem je over? Activa en passiva, of is het een BV waarvan je de aandelen over neemt? Je geeft aan dat de winkel nu in een BV zit, maar dat je een andere BV overneemt en daar de winkel inbrengt? Vergeet de fiscale aspecten niet die daarbij komen kijken. Die zijn vrij ingewikkeld.

 

Als je een BV overneemt, neem je ook alle risico's en lijken-in-de-kast mee over, moet je wel even op letten.

 

Als je privé geld leent en dat er in stopt, of borg staat voor schulden van de BV, dan haal je daarmee wel (een deel van) het risico naar privé.

 

Is er personeel? Gaat dat (al dan niet verplicht) mee over?

 

Verder komen er nog een heleboel aspecten bij kijken, teveel om op te noemen. Er is ook al heel veel over geschreven. Als je daar eens mee begint, kun je misschien wat gerichtere vragen stellen en zul je ook wat meer reacties krijgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat een indeplaatsstelling van dwingendrechtelijk aard was en dat enig clausule die dit beperkt of verbiedt in het contract later vernietigd kan worden.

 

Wilt u mij svp corrigeren als ik het mis heb.

 

Zo niet, zal ik moeten vragen of mijn baas het contract wil laten nachecken. Het gaat om een B.V met verschillende vestigingen en ik neem 1 vestiging over als het ware.

 

Ik heb bij deze vestiging gewerkt als bedrijfsleider en wil nu deze kans pakken om op dezelfde vestiging voor mezelf verder te gaan.

 

Mijn belangrijkste vraag is:

 

Mocht het zo ver komen en we zijn naar de KVK gegaan en ik heb de zaak op mijn naam staan wat ik heel graag wil. Kan ik dan voor nare verrassingen komen te staan? Met name als het gaat om de ''indeplaatsstelling''? Stel de verhuurder wil mij niet als huurder nadat we alles dachten in orde te hebben.

 

Hoe kan ik dit het beste inschatten, ik heb geen schulden op mn naam heb nooit schulden gehad zal de bankgarantie overnemen van de huidige huurder en de zaak verder runnen, de zaak blijft zoals hij is en ik heb kennis van zaken. Waar kijkt de rechter in een dergelijk geval naar? Wanneer kan de rechter een ''indeplaatsstelling'' toekennen of juist weigeren?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vwb. indeplaatsstelling: mocht de verhuurder niet accoord gaan met overname van het huurcontract door jou om wat voor reden dan ook dan kan de huidige huurder het contract opzeggen per eind datum contract. Ondertussen betaal jij de huur aan de verhuurder of hoofdhuurder. Jij meld je aan als potentiële nieuwe huurder. Als je vestiging gezond is zal je huidige werkgever daar niet zo een probleem van maken, lijkt mij.

 

Verder is het mij onduidelijk wat je nu bedoeld. Ga je nu een vestiging overnemen die binnen een BV valt?

Het gaat om een B.V met verschillende vestigingen en ik neem 1 vestiging over
Is het al een aparte BV?
ik wil een bestaande b.v overnemen en de winkel op deze b.v zetten

 

Gezien je onervarenheid in dit soort zaken is het raadzaam om je door een professional te laten begeleiden in dit proces.

 

Geluk!

 

Ferry

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem inderdaad 1vestiging over wat dus in die b.v zit. Betreffende b.v heeft meerdere vestigingen.

 

Ik wil dan ook een b.v oprichten en deze ene vestiging als ik hem heb overgenomen op die b.v zetten of een eenmanszaak beginnen.

 

Als de verhuurder niet accoord gaat, en ik moet iedere keer aan mijn baas betalen en hij weer aan de huidige verhuurder lijkt mij toch niet zon goed plan en ik denk dat mijn werkgever dat ook zou vinden.

 

Stel dat ik hoe zeker ik ook ben dat ik alles goed aanpak, iets verkeerd doe en de zaak naar de honderd help (vanuit mijn baas bezien) zou hij toch willen en ik ook dat alles goed overgedragen is denk ik.

 

Zoals gezegd neem ik de bankgarantie ook over, en ik blijf doorgaan met huur betalen dus so what zou je zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd neem ik de bankgarantie ook over, en ik blijf doorgaan met huur betalen dus so what zou je zeggen.

 

Ben ik met je eens. De enige die je duidelijkheid kan geven is de verhuurder. Leg het hem voor en je hebt je antwoord.

 

Geluk!

 

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 1

Bekijk het ook eens van de andere kant: die verhuurder moet jou op je mooie blauwe ogen geloven?

Die zal toch een afweging maken in hoeverre zijn positie en verhaalsmogelijkheden veranderen door de indeplaatsstelling. Als je niet (voldoende) solvabel bent of geen verklaring van goed gedrag kunt overleggen, kan hij weigeren. MKB Servicedesk heeft daar ook wel een aardig verhaal over op de website staan.

 

Je zal het dus hoe dan ook aan de verhuurder voor moeten leggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja maar dan is er toch sprake van willekeur?

 

Stel dat iemand anders ook een oogje heeft op het pand en die kent toevallig de eigenaar nou dan keurt ie mij toevallig af en verhuurt hij het aan zijn kennis.

 

Hoe bepaal je de solvabiliteit trouwens, moet ik dan een ton hebben op mijn bankrekening of volstaat het om geen schulden te hebben voor de rest en het bedrijf over te nemen, verder te runnen en een moraliteitsverklaring af te geven. Hoe kan ik een moraliteitsverklaring krijgen trouwens, als ik nooit te hard heb gereden en geen misdrijven heb gepleegd of anders?

 

De eigenaar moet toch wel begrijpen dat ik ook niet graag mezelf naar de nul wil helpen en graag zo goed mogelijk het bedrijf verder ga runnen en dat mijn huidige baas het zat is. Erg vreemd hoe de gang van zaken nu is, je kunt niet eens een bedrijf overnemen omdat je te maken krijgt met toestemmingen rechtszaken (misschien) etc.

 

Dat komt een soepel bedrijfsklimaat niet bepaald ten goede lijkt mij. We zullen wel zien waar het op uit gaat draaien en anders moet ik aan de ene kant beginnen met solliciteren ook en moet ik een overname onder voorbehoud tekenen met mn huidige baas, ik denk niet dat hij daar zo blij mee is maar ik wil niet dat ik alles betaal en teken en dan de goedkeuring niet heb van de verhuurder natuurlijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.