• 0

Investeringsaftrek voorgaande jaren

Hallo allen,

 

Een vraag omtrent de investeringaftrek. Ik heb een klein internet bedrijfje en doe hier al sinds de start de boekhouding voor (6 jaar). Niet uitbesteed omdat er zoveel omzet nou ook weer niet gemaakt werd, en het toch flink wat geld kost om een goede boekhouder in te schakelen.

 

Ik heb bij de start van de onderneming veel informatie ingewonnen over afschrijvingen en investeringen. Hierbij kwam naar voren, tenminste dat ik wat de belastingdienst me toen zei, dat de investeringsaftrek alleen mogelijk is als je aan het urencriterium voldoet. Aangezien ik en mijn twee vennoten (VOF) gewoon fulltime werken, viel deze post voor ons dus af.

 

Nu kom ik er echter (nu pas) achter dat ze me toen niet juist hebben voorgelicht, en dat de investeringsaftrek wel degelijk geldt. Alle servers / pc's die we gebruiken hadden we tegen de geldende percentages kunnen opgeven in de investeringsaftrek, waat wellicht had geresulteerd in een lagere inkomstenbelasting.

 

Goed, dat als voorgeschiedenis, nu de vragen ;)

 

- Kan ik dit voor de afgelopen paar jaar nog herstellen?

- Zoja, moet er dan bij iedere vennoot (we zijn met z'n drie-en) 33,3% van dat bedrag opgegeven worden?

 

Mijn dank is groot!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als er nog geen definitieve aanslag is opgelegd, kun je de aangifte herzien en opnieuw indienen. Zit je nog in de bezwaartermijn, dan kun je een bezwaar indienen. Zit je daarbuiten, dan kun je een verzoek om ambtshalve herziening indienen. Vul de elektronische aangifte opnieuw in, print hem uit (niet elektronisch indienen), doe er een briefje bij dat je om amtshalve herziening verzoekt, wat je hebt gewijzigd en waarom.

 

Sinds dit jaar kun je 7 jaar terug, maar dat geldt alleen voor aanslagen over tijdvakken vanaf 1 januari 2010. Voor oudere tijdvakken kun je 5 jaar terug, dus een aanslag over 2005 kan dit jaar nog worden herzien.

 

Voor de toepassing en de hoogte van de aftrek moet je de investeringen van de vennoten in het samenwerkingsverband samentellen, maar ieder geeft zijn aandeel in de aftrek zelfstandig op. Let wel op het minimumbedrag per bedrijfsmiddel (450) en het minimumbedrag per jaar (2200 voor de hele VOF).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.