• 0

Zelfgemaakt Boekhoudprogramma

De afgelopen jaren heb ik de boekhouding gedaan met Snelstart. Vanaf het begin heeft dit eigenlijk al niet voldaan, maar goed, je moet toch wat.

Nadat ik in januari vervelende problemen had met het programa, heb ik na jaren twijfelen toch maar besloten om zelf iets te bouwen. Nu nadert dit project zijn eind, het is bijna klaar.

Hoewel, klaar? Klaar is het niet zo snel, maar het is nu zo dat ik kan doen wat ik wil. Het is nog niet 100% ergonomisch, niet alle handigheidjes die ik zou willen zitten er in.

 

Nou zat ik er over te denken om dit zelfbouwprogramma met anderen te delen, liefts in een open-source vorm.

Het is een webbased programma, gemaakt met PHP/MySQL/jQuery op basis van het CodeIgnitor framework

Ik ben niet een echt goede programmeur, dus het is hier en daar ook wel wat houtje touwtje werk.

 

Het is een boekhoudprogramma, geen programma of facturen, klanten, orders etc in te beheren.

Het werkt alleen voor het kasstelsel, omdat ik uitga van de mutaties op de bank.

 

Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van boekhouden, maar na wat gepuzzel en overleg met het boekhoudkantoor kwam ik er wel uit.

 

Mijn vraag aan jullie is: wie heeft baat bij zo'n programma, en wie zou mee willen werken om het uit te breiden, optimaliseren?

 

Hier een opsomming van de functies

[*]Importeren van bankafschriften, nu alleen Rabobank, maar dat kan eenvoudig anders

[*] ik gebruikt het grootboekschema van Snelstart

[*] Aan de hand van gemaakte boekingen worden regels gemaakt. Aan de hand hiervan kunnen de volgende keer boekingen automatisch gedaan worden (500 boekingen gedaan vandaag, waarvan 13 met de hand, de rest ging automatisch goed)

[*]BTW wordt aan de hand hiervan ook automatisch geboekt*]

[*]Niet automatisch gekoppelde boekingen zijn duidelijk herkenbaar in de lijst

[*] Kolommenbalans

[*]Zoeken op grootboek

[*]Handmatig boeking invoeren ( gemaakt om beginbalans in te voeren)

 

Wat moet er nog gebeuren