Om je prestatie (product, dienst) aan de man te brengen, is het nodig om te weten te komen wie daarop zit te wachten en daar ook voor wil betalen. Als je dat niet precies weet en je kunt het, bijvoorbeeld, door marktonderzoek niet precies genoeg achterhalen, moet je gaan ‘vissen’, wat zoveel betekent als er direct op af stappen, ‘deurtje bellen’ of ‘koud bellen’.
Met volharding (veel bellen) en de juiste aanpak krijg je massa’s informatie over doelgroepen, maar ook is de kans aanwezig dat je meteen wat verkoopt en dus heel goed marktinzicht verkrijgt in wat je ‘scoringskans’ voor deze prestatie is bij de koude acquisitie en ook hoe je die inspanningen meetbaar kan maken en mee kan nemen in je omzet- en kostenbegroting.
Een (niet perse dé) vuistregel – gebruik makend van de wet van de grote getallen – is dat, tot een bepaalde prijsstelling van grofweg €2.000, 1% van de koude contacten kan worden omgezet in een transactie. Dat is als volgt opgebouwd: 100 koude contacten leveren 25 belangstellenden op voor meer informatie, van die 25 belangstellenden willen er 4 een vervolgafspraak voor advies, van die 4 afspraken zal er 1 daadwerkelijk worden omgezet in een transactie.
Hè, maar 1%? Hoor ik sommigen zich al luidkeels afvragen. Inderdaad, mits goed uitgevoerd (!) zal grofweg één op de honderd koude contacten uitmonden in omzet. Dat lijkt weinig, maar honderd goed uitgevoerde telefoontjes doe je totaal in vijf á zes uren, in een uur heb je 25 brochures verstuurd, het nabellen en het afleggen van de vier vervolgafspraken duurt ca. een dag, dus stel dat je een prestatie levert van maximaal €1.000, die op zich ook een dag werk kost, dan kun je als éénpitter in dit theoretische voorbeeld, met ca. drie dagen per week werken, gemiddeld €1.000 omzet halen.
Let wel, bij een hogere prijs zal de drempel voor een transactie wat hoger liggen; bij een lagere prijs zal de drempel lager kunnen liggen, dus is een hogere score dan 1% mogelijk. Vraag je wel eerst af of de prestatie zich – voor jou – leent om ‘koud’ te verkopen.
Pas je de wet van de grote getallen toe, dus laat je een aantal mensen koud bellen en brochures versturen, heb je aparte accountmanagers voor de afspraken, enz. , dan heb je al een echte salesafdeling opgezet. Dit heeft een navenant kostenplaatje uiteraard, maar wel – mits goed uitgevoerd(!) – met het hefboomeffect van de grote getallen: meer telefoontjes, meer afspraken en dientengevolge meer transacties. OK, wat is dan ‘mits goed uitgevoerd’?
De kwaliteit van H. is dat hij oprechte aandacht en interesse toont voor de ander, dat hij veel vragen stelt die de ander aanmoedigen tot praten en dat hij laat merken dat hij je echt begrijpt. Als iemand als H. zich een beetje laat ‘boetseren’, zal hij deze kwaliteiten kunnen inzetten om topverkoper te worden.
De lessen die in die TV-spotjes verborgen zitten, zijn echt volgens het boekje. Als je die doorziet, kun je dat voor jezelf in de praktijk brengen. OK, we gaan nu ‘boetseren’:
Marketingcommunicatie gaat o.a. over A I D A:
- Het trekken van de Aandacht
- Het wekken van Interesse
- Het opwekken van het verlangen (Desire) en
- Het verleiden tot de Aankoop (Action).
Als je langs zo’n reclamespot zapt, kan het best zijn – door de vele herhaling en lange doorlooptijden van die spotjes – dat jouw aandacht even wordt vastgehouden, want misschien heb jij net een raamkozijn geschilderd en kostte dit jou een grote, dure bus verf en zit jouw halve woonkamer, jijzelf incluis, er helemaal onder, zit je met een biertje uit te puffen op de bank (met een krant onder je kont) en dan komt er ineens zo’n spotje voorbij die jou belooft dat je voortaan zonder knoeien tegen een fractie van de kosten èn in heel weinig tijd de moeilijkste schilderklussen aankunt. Voordat dat je het zelf beseft, ben je het ‘kijkbuiskind’ van deze spot en behoor je ineens tot de communicatiedoelgroep. Van die doelgroep gaat geheid een klein promillage over tot Action. Geloof me, meer dan genoeg om de bedrijven achter die spots te laten voortbestaan, anders waren die programma’s allang van de kijkbuis verdwenen. Hoe is zo’n spot opgebouwd en welke verkooplessen zitten erin? Meer daarover in deel 3/3 …
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
Om je prestatie (product, dienst) aan de man te brengen, is het nodig om te weten te komen wie daarop zit te wachten en daar ook voor wil betalen. Als je dat niet precies weet en je kunt het, bijvoorbeeld, door marktonderzoek niet precies genoeg achterhalen, moet je gaan ‘vissen’, wat zoveel betekent als er direct op af stappen, ‘deurtje bellen’ of ‘koud bellen’.
Met volharding (veel bellen) en de juiste aanpak krijg je massa’s informatie over doelgroepen, maar ook is de kans aanwezig dat je meteen wat verkoopt en dus heel goed marktinzicht verkrijgt in wat je ‘scoringskans’ voor deze prestatie is bij de koude acquisitie en ook hoe je die inspanningen meetbaar kan maken en mee kan nemen in je omzet- en kostenbegroting.
Een (niet perse dé) vuistregel – gebruik makend van de wet van de grote getallen – is dat, tot een bepaalde prijsstelling van grofweg €2.000, 1% van de koude contacten kan worden omgezet in een transactie. Dat is als volgt opgebouwd: 100 koude contacten leveren 25 belangstellenden op voor meer informatie, van die 25 belangstellenden willen er 4 een vervolgafspraak voor advies, van die 4 afspraken zal er 1 daadwerkelijk worden omgezet in een transactie.
Hè, maar 1%? Hoor ik sommigen zich al luidkeels afvragen. Inderdaad, mits goed uitgevoerd (!) zal grofweg één op de honderd koude contacten uitmonden in omzet. Dat lijkt weinig, maar honderd goed uitgevoerde telefoontjes doe je totaal in vijf á zes uren, in een uur heb je 25 brochures verstuurd, het nabellen en het afleggen van de vier vervolgafspraken duurt ca. een dag, dus stel dat je een prestatie levert van maximaal €1.000, die op zich ook een dag werk kost, dan kun je als éénpitter in dit theoretische voorbeeld, met ca. drie dagen per week werken, gemiddeld €1.000 omzet halen.
Let wel, bij een hogere prijs zal de drempel voor een transactie wat hoger liggen; bij een lagere prijs zal de drempel lager kunnen liggen, dus is een hogere score dan 1% mogelijk. Vraag je wel eerst af of de prestatie zich – voor jou – leent om ‘koud’ te verkopen.
Pas je de wet van de grote getallen toe, dus laat je een aantal mensen koud bellen en brochures versturen, heb je aparte accountmanagers voor de afspraken, enz. , dan heb je al een echte salesafdeling opgezet. Dit heeft een navenant kostenplaatje uiteraard, maar wel – mits goed uitgevoerd(!) – met het hefboomeffect van de grote getallen: meer telefoontjes, meer afspraken en dientengevolge meer transacties. OK, wat is dan ‘mits goed uitgevoerd’?
De kwaliteit van H. is dat hij oprechte aandacht en interesse toont voor de ander, dat hij veel vragen stelt die de ander aanmoedigen tot praten en dat hij laat merken dat hij je echt begrijpt. Als iemand als H. zich een beetje laat ‘boetseren’, zal hij deze kwaliteiten kunnen inzetten om topverkoper te worden.
De lessen die in die TV-spotjes verborgen zitten, zijn echt volgens het boekje. Als je die doorziet, kun je dat voor jezelf in de praktijk brengen. OK, we gaan nu ‘boetseren’:
Marketingcommunicatie gaat o.a. over A I D A:
- Het trekken van de Aandacht
- Het wekken van Interesse
- Het opwekken van het verlangen (Desire) en
- Het verleiden tot de Aankoop (Action).
Als je langs zo’n reclamespot zapt, kan het best zijn – door de vele herhaling en lange doorlooptijden van die spotjes – dat jouw aandacht even wordt vastgehouden, want misschien heb jij net een raamkozijn geschilderd en kostte dit jou een grote, dure bus verf en zit jouw halve woonkamer, jijzelf incluis, er helemaal onder, zit je met een biertje uit te puffen op de bank (met een krant onder je kont) en dan komt er ineens zo’n spotje voorbij die jou belooft dat je voortaan zonder knoeien tegen een fractie van de kosten èn in heel weinig tijd de moeilijkste schilderklussen aankunt. Voordat dat je het zelf beseft, ben je het ‘kijkbuiskind’ van deze spot en behoor je ineens tot de communicatiedoelgroep. Van die doelgroep gaat geheid een klein promillage over tot Action. Geloof me, meer dan genoeg om de bedrijven achter die spots te laten voortbestaan, anders waren die programma’s allang van de kijkbuis verdwenen. Hoe is zo’n spot opgebouwd en welke verkooplessen zitten erin? Meer daarover in deel 3/3 …
Geïnteresseerd in deel 1? Zie hier >>>
Succes & Groet,
Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26209-deel-23-beter-verkopen-wees-ook-dankbaar-voor-de-%E2%80%98neen%E2%80%99/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag