• 0

EC voert omstreden verordening door.

http://twinklemagazine.nl/nieuws/2010/04/luxemerken-blij-met-nieuw/index.xml

 

Iedereen kan hier zelf lezen denk ik :). Dus zal niet alles herhalen.

 

Waar het op neer komt is het volgende:

 

Leveranciers van Luxe Goederen mogen onder bepaalde voorwaarden verlangen van een webwinkel dat deze ook een fysieke winkel heeft. Zo niet dan mag de leverancier weigeren om producten te leveren aan de webwinkel.

 

Naar mijn mening haalt de EC hierdoor een essentieel onderdeel van de fundering van alle webwinkels onderuit. Je bent juist een webwinkel omdat je geen fysieke winkel wil.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Waarom moet de EC zich hiermee bemoeien? Dit is toch iets tussen leverancier en afnemer?

 

Volgens mij is het zo, dat de leverancier (rechthebbende) geen enkele winkelier mag uitsluiten bij wet. Deze verordening is gemaakt vanuit lobby van een aantal mode merken. Die willen niet dat webwinkeltjes hun producten verkopen. Voorheen kon een producent hen niet uitsluiten van verkoop. Vanaf 1 juli kan dat dus wel.

Link naar reactie
  • 0

Op zich ben je natuurlijk vrij aan wie je wilt verkopen. Zo zal niemand je verplichten om aan een notoire wanbetaler te verkopen (uitzonderingen zoals zorgverzekeraars daargelaten), of aan een partij die reputatieschade kan veroorzaken. De vraag is dan natuurlijk waar de grens ligt: mag je weigeren te verkopen aan een webshop? Als er veel concurrentie is tussen fabrikanten zul je je dat wellicht niet kunnen veroorloven: een computer die niet via een webshop verkrijgbaar is, zal waarschijnlijk een stuk minder verkocht worden.

 

Nog een stap verder: mag je iemand belemmeren om goederen die hij van jou koopt door te verkopen aan bepaalde personen (webshops). Ook dat valt onder contractsvrijheid. Je mag alles afspreken wat niet in strijd met de wet of de goede zeden is. Nu wil men die wet dus aanpassen om dit soort dingen te voorkomen, om de concurrentie te bevorderen. Ik denk dat je daarmee op het verkeerde niveau zit. Het vergroot de concurrentie tussen webshops en winkels, maar niet tussen fabrikanten/groothandels. Terwijl dat voor zover ik kan zien wel als argument gebruiken om dit door te voeren.

 

Dat is voor mij reden om tegen te zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.