• 0

BTW over software verkocht aan amerikanen?

Hallo allen,

 

Dit is de situatie: mensen kunnen op mijn website MOD EDIT: LINK VERWIJDERD (zie de anti-spamregels) een website aanmaken en betalen daar 5 euro per maand voor. Ik wil dit produkt nu ook op de Amerikaanse markt zetten en vraag me af of ik daarover btw moet afdragen.

 

Ik ben al zover dat dit voor de belastingdienst valt onder 'elektronische diensten'. Het is in mijn ogen dan wel een product, maar in de ogen van de belastingdienst maak en onderhoud ik websites voor buitenlanders.

 

Verder begrijp ik dat als ik klanten van binnen de EU krijg, dat ik dit aan Nederland afdraag. Het kan natuurlijk goed dat er mensen uit Groot-Brittannië klant worden. Sterker nog, ik heb nu ook al veel Belgische klanten, en daarvoor draag ik ook BTW af in Nederland. Dus dat is wel logisch.

 

Maar wat wil dit zeggen voor klanten uit Amerika? Op de website van de belastingdienst staat alleen: voor klanten buiten de EU geldt "In andere gevallen (de afnemer of de dienstverlener is van buiten de EU) is de plaats van dienst het land waar de afnemer woonachtig is. De diensten vallen dan buiten het bereik van de btw. "

 

(bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-29.html)

 

Wat betekent dit in de praktijk? Hoef ik geen BTW te rekenen voor Amerikanen? Of moet ik een Amerikaanse heffing rekenen en dit in Amerika afdragen?

 

Klein detail is trouwens dat ik geen adresgegevens registreer (het in ieder geval niet verplicht stel), maar ik kan geloof ik wel aan het rekeningnummer zien waar iemand vandaan komt. Overigens, als het voordelig is om adressen wel te registreren, kan ik dat natuurlijk wel doen ;D

 

Ik ben benieuwd of jullie weten welke regelgeving nu geldt.

 

Groeten,

Margaret

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • -1

Margaret,

 

Je moet onderscheid maken tussen leveringen aan ondernemers en aan niet-ondernemers. De uitwerking is overigens dezelfde. De dienst wordt geacht te zijn geleverd in een niet-EU-land. Je hoeft dus geen NL BTW op je factuur te vermelden. Ergo je hoeft deze dienst(en) ook niet te vermelden op je aangifte omzetbelasting.

 

Mvg

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

Margaret,

 

Je moet onderscheid maken tussen leveringen aan ondernemers en aan niet-ondernemers. De uitwerking is overigens dezelfde. De dienst wordt geacht te zijn geleverd in een niet-EU-land. Je hoeft dus geen NL BTW op je factuur te vermelden. Ergo je hoeft deze dienst(en) ook niet te vermelden op je aangifte omzetbelasting.

 

Mvg

 

Koen

 

Goede middag Margaret,

 

Ik vrees dat het vorige antwoord wat, te, kort door de bocht is.

Als je verder zoekt op de site van de belastingdienst dan dien je, volgens mij, voor de omzetbelasting de wetten van het afnemende land te volgen.

Dus diensten voor USA moet aan de Amerikaanse wetten voldoen. Wellicht dat je dus de BTW in Amerika dient aan te geven en te voldoen ?

 

Nader onderzoek of voorleggen aan de belastingdienst lijkt mij gewenst.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb alleen gezegd dat geen NL BTW vermeld hoeft te worden en ook niet in de aangifte vermeld hoeft te worden.

 

Het is wel zo dat er sprake zal zijn van Amerikaanse btw. Contact met de Belastingdienst opnemen heeft weinig zin lijkt me. Contact opnemen met een (internationaal)advieskantoor of met de Amerikaanse belastingdienst wel.

 

Mvg

 

Koen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.