KoenLauwen

Senior
  • Aantal berichten

    30
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Zevenbergen

KoenLauwen's trofeeën

  1. Heb alleen gezegd dat geen NL BTW vermeld hoeft te worden en ook niet in de aangifte vermeld hoeft te worden. Het is wel zo dat er sprake zal zijn van Amerikaanse btw. Contact met de Belastingdienst opnemen heeft weinig zin lijkt me. Contact opnemen met een (internationaal)advieskantoor of met de Amerikaanse belastingdienst wel. Mvg Koen
  2. Feit blijft dat je dan nog steeds voor de B.V.'s jaarrekening moet opstellen. On: Wanneer alles op de juiste manier gedaan wordt heeft dit geen negatieve gevolgen. Ik neem aan dat je adviseur een stappenplan voor je heeft opgesteld?
  3. Margaret, Je moet onderscheid maken tussen leveringen aan ondernemers en aan niet-ondernemers. De uitwerking is overigens dezelfde. De dienst wordt geacht te zijn geleverd in een niet-EU-land. Je hoeft dus geen NL BTW op je factuur te vermelden. Ergo je hoeft deze dienst(en) ook niet te vermelden op je aangifte omzetbelasting. Mvg Koen
  4. Bas, Per 1 januari 2010 klopt dit inderdaad alleen ziet jou casus op 2009. De hoofdregel is namelijk, de plaats waar een dienst wordt verricht is de plaats waar de dienstverlener woont of is gevestigd van waaruit hij de dient verricht. Hierop zijn uitzonderingen, maar tekstschrijven/vertalen valt daar mijns inziens niet onder (art. 6 Wet op de omzetbelasting 1968). Artikel 12 regelt de eventuele verlegging, ook daar kwalificeer je niet voor. Ga dit nog even na bij je adviseur.
  5. Bas, In deze zijn er twee mogelijkheden,: 1. Je verstuurde facturen zijn al inclusief btw, het is dan dus een kwestie van terug rekenen. € 9.000/1.19*19%= € 1.436 is dan je verschuldigde btw. Dit verlaagd dus wel je omzet. Voordeel is wel, dat je niet meer hoeft aan te kloppen bij je afnemer(s). 2. Je treed in overleg met je afnemers, want wanneer zij de BTW gemakkelijk kunnen terug vorderen hier in Nederland zou je 19% over € 9.000 alsnog in rekening kunnen brengen en afdragen aan de NL Belastingdienst. Met deze optie behoud je dus je omzet van € 9.000, alleen is de kans groter dat je in de problemen komt met je k.o.r. Hoe dan ook je zal aktie moeten ondernemen en een suppletie-aangifte moeten indienen. Eventueel zal je k.o.r. teruggedraaid moeten worden. Mvg Koen
  6. Je hoeft het niet eens over te boeken. Afboeken van de restwaarde op de betreffende grootboekrekening en het restant is een buitengewone bate. Let wel op je desinvesteringsbijtelling, dit alleen wanneer investeringsaftrek is geclaimed. Uiteraard geschied de verkoop met BTW.
  7. Ik neem aan dat er wel een vof-overeenkomst is? Hierin zal ook staan wat er gebeurd wanneer jullie besluiten uit elkaar te gaan.
  8. Voor het fiscale gedeelte kan ik je Elementair Belastingrecht 2009/2010, theorieboek Voor economen en bedrijfsjuristen van Leo Stevens aanraden. Zeer eenvoudig boek geschreven door een vooraanstaand fiscaal econoom.
  9. Ik neem aan dat als zekerheid het onroerend goed wordt genomen? Zo ja, dan kun je aansluiten bij de huidige hypotheekrente. Naar gelang de looptijd tref je hieronder de huidige rentes. http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/hypotheekrente/10-jaar-vast-vergelijken.html
  10. Je vermogen op 31 december bereken je dus als volgt: beginvermogen + resultaat - privéontrekkingen + privéstortingen resultaat V&W dient gelijk te zijn aan het volgende: eindvermogen + privéontrekkingen - privéstortingen - beginvermogen = resultaat V&W Alle privé activiteiten worden dus verwerkt in het eigenvermogen, zoals Joost al zei.
  11. Hiervan is dus sprake wanneer geld gestort wordt en geen rente wordt bedongen. Fiscaal wordt dit dus info kap, maar civielrechtelijk blijft het een lening.
  12. Het meest praktische is een informele kapitaal storting. Dit houdt in de je een renteloze lening verstrekt, welke fiscaal als eigen vermogen wordt gezien en commercieel als lening. Er zal dus een verschil optreden tussen de commerciele en fiscale balans. Zelf prefereer ik de omzetting van een lening naar agio. Je stelt dus een lening ter beschikking aan je BV, deze lening wordt gelijk omgezet naar agio. Dit zijn 3 handelingen: - opstellen leningsovereenkomst - overmaken geld - opstellen overeenkomst waarin de lening wordt omgezet in agio. Zowel commercieel als fiscaal zal er nu agio aanwezig zijn. Wanneer je op termijn dit geld uit je BV wilt halen, kun je 1. je aandelen verkopen ( alles wat je meer ontvangt dan je aandelenkapitaal en agio, wordt belast in box II) of 2. agioreserve omzetten in aandelenkapitaal en vervolgens de aandelen af te stempelen en zo kapitaal terug te betalen.
  13. Niet per definitie. Ligt er namelijk aan waarvoor je het geld wilt gaan gebruiken? - Voor een investering? - Schulden aflossen? - Beleggen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.