Jump to content

KoenLauwen

Senior
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    adviseur
  • Gender
    Male
  • First name
    Koen
  • Last name
    Lauwen
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Zevenbergen
  1. Heb alleen gezegd dat geen NL BTW vermeld hoeft te worden en ook niet in de aangifte vermeld hoeft te worden. Het is wel zo dat er sprake zal zijn van Amerikaanse btw. Contact met de Belastingdienst opnemen heeft weinig zin lijkt me. Contact opnemen met een (internationaal)advieskantoor of met de Amerikaanse belastingdienst wel. Mvg Koen
  2. Feit blijft dat je dan nog steeds voor de B.V.'s jaarrekening moet opstellen. On: Wanneer alles op de juiste manier gedaan wordt heeft dit geen negatieve gevolgen. Ik neem aan dat je adviseur een stappenplan voor je heeft opgesteld?
  3. Margaret, Je moet onderscheid maken tussen leveringen aan ondernemers en aan niet-ondernemers. De uitwerking is overigens dezelfde. De dienst wordt geacht te zijn geleverd in een niet-EU-land. Je hoeft dus geen NL BTW op je factuur te vermelden. Ergo je hoeft deze dienst(en) ook niet te vermelden op je aangifte omzetbelasting. Mvg Koen
  4. Bas, Per 1 januari 2010 klopt dit inderdaad alleen ziet jou casus op 2009. De hoofdregel is namelijk, de plaats waar een dienst wordt verricht is de plaats waar de dienstverlener woont of is gevestigd van waaruit hij de dient verricht. Hierop zijn uitzonderingen, maar tekstschrijven/vertalen valt daar mijns inziens niet onder (art. 6 Wet op de omzetbelasting 1968). Artikel 12 regelt de eventuele verlegging, ook daar kwalificeer je niet voor. Ga dit nog even na bij je adviseur.
  5. Bas, In deze zijn er twee mogelijkheden,: 1. Je verstuurde facturen zijn al inclusief btw, het is dan dus een kwestie van terug rekenen. € 9.000/1.19*19%= € 1.436 is dan je verschuldigde btw. Dit verlaagd dus wel je omzet. Voordeel is wel, dat je niet meer hoeft aan te kloppen bij je afnemer(s). 2. Je treed in overleg met je afnemers, want wanneer zij de BTW gemakkelijk kunnen terug vorderen hier in Nederland zou je 19% over € 9.000 alsnog in rekening kunnen brengen en afdragen aan de NL Belastingdienst. Met deze optie behoud je dus je omzet van € 9.000, alleen is de kans groter dat j
  6. Je hoeft het niet eens over te boeken. Afboeken van de restwaarde op de betreffende grootboekrekening en het restant is een buitengewone bate. Let wel op je desinvesteringsbijtelling, dit alleen wanneer investeringsaftrek is geclaimed. Uiteraard geschied de verkoop met BTW.
  7. Ik neem aan dat er wel een vof-overeenkomst is? Hierin zal ook staan wat er gebeurd wanneer jullie besluiten uit elkaar te gaan.
  8. Voor het fiscale gedeelte kan ik je Elementair Belastingrecht 2009/2010, theorieboek Voor economen en bedrijfsjuristen van Leo Stevens aanraden. Zeer eenvoudig boek geschreven door een vooraanstaand fiscaal econoom.
  9. Ik neem aan dat als zekerheid het onroerend goed wordt genomen? Zo ja, dan kun je aansluiten bij de huidige hypotheekrente. Naar gelang de looptijd tref je hieronder de huidige rentes. http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/hypotheekrente/10-jaar-vast-vergelijken.html
  10. Je vermogen op 31 december bereken je dus als volgt: beginvermogen + resultaat - privéontrekkingen + privéstortingen resultaat V&W dient gelijk te zijn aan het volgende: eindvermogen + privéontrekkingen - privéstortingen - beginvermogen = resultaat V&W Alle privé activiteiten worden dus verwerkt in het eigenvermogen, zoals Joost al zei.
  11. Hiervan is dus sprake wanneer geld gestort wordt en geen rente wordt bedongen. Fiscaal wordt dit dus info kap, maar civielrechtelijk blijft het een lening.
  12. Het meest praktische is een informele kapitaal storting. Dit houdt in de je een renteloze lening verstrekt, welke fiscaal als eigen vermogen wordt gezien en commercieel als lening. Er zal dus een verschil optreden tussen de commerciele en fiscale balans. Zelf prefereer ik de omzetting van een lening naar agio. Je stelt dus een lening ter beschikking aan je BV, deze lening wordt gelijk omgezet naar agio. Dit zijn 3 handelingen: - opstellen leningsovereenkomst - overmaken geld - opstellen overeenkomst waarin de lening wordt omgezet in agio. Zowel commercieel als fiscaal zal er
  13. Niet per definitie. Ligt er namelijk aan waarvoor je het geld wilt gaan gebruiken? - Voor een investering? - Schulden aflossen? - Beleggen?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept