• 0

Overname agentschap

Hallo allemaal,

 

Wij hebben een agentschap voor een aantal merken nu willen we een agentschap overnemen van een andere agent maar nu zit ik nog met een paar onduidelijkheden.

 

Ik betaal om het agentschap over te nemen snap ik maar wat is het risico dat de producent ineens iemand anders als agent aan steld?

 

en wat is een redelijke overname prijs ( hoe kan ik deze berekenen)?

 

En op wat voor zaken moet ik nog meer letten?

 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want ik wil graag ondernemen maar hier heb ik niet helemaal een goed gevoel bij en dan wil ik graag wat beter voorbereid zijn.

 

Groeten

Addy

CG Agenturen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Addy,

 

1. wellicht zijn er agentuur contracten opgesteld tussen agent en principaal voor de markt in kwestie? Als het 'een herenakkoord' betreft tussen agent en de principalen ben je als agent minder zeker van het behouden van je producten en dus inkomsten.

 

 

2. ik zou de onderneming waarderen door te kijken naar de netto geldstromen (omzetten - totale kosten/investeringen) van het agentuur en eventuele kostenbesparingen. Daarnaast zou ik je afvragen hoe houdbaar zijn deze inkomsten en waar beweegt de markt zich heen. Als het veel persoonlijke relaties betreffen met de eigenaar van de agentuur ben je veel business kwijt als jij de tent overneemt.

 

Een veelvoud van de omzet of de nettowinsten te betalen is gebruikelijk ... als een onderneming je 100k per jaar oplevert en je verwacht 10% groei per jaar ... wat zou het je waard zijn? Ik denk dat onze business valautors ons wel een idee kunnen geven van een gangbare veelvoud van de jaaromzet/winst voor agenturen.

 

 

Succes,

 

Tom

 

 

 

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link naar reactie
  • 0

Hoi Addy,

 

Er staat al heel veel op dit forum geschreven over waardering enzo bijvoorbeeld in dit topic https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=29104;start=msg267096#msg267096 maar in meer van mijn topics en die van StefanO bijvoorbeeld

 

Kort gezegd wil je er minder voor betalen dan dat het jou uiteindelijk gaat opleveren. het is dus vooral van belang om voor jezelf te bedenken wat jij er aan over gaat houden. Is natuurlijk glazenbolwerk maar dat geldt ook voor de overname an sich.

 

Als je concrete vragen hebt nadat je hier wat meer gelezen hebt, dan zie ik ze wel verschijnen.

 

Groeten, Manon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.