Heb een uitdagende case voor me gekregen en ben aan het brainstormen, hopelijk hebben jullie nog een paar goede ideeen, thinking out of the box is meer dan welkom
Probleemstelling:
Er zijn in China meerdere fabrieken en meerdere laadhavens waar onze goederen vandaan komen. Wanneer een bepaald (of een X aantal) aantal producties afgerond zijn, worden deze verscheept. Tussen ons en de fabriek zit nog een zeevracht vervoerder.
Doordat we veel volume hebben, maar de goederen uit verschillende fabrieken / laadhavens naar NL verscheept worden, hebben we veel minder FCL zendingen dan we zouden willen. Hoe kunnen we het percentage FCL zendingen verhogen.
Hieronder een lijstje van mijn eigen ideeen, met de daarbij behorende nadelen, het voordeel van elk idee is wel duidelijk, namelijk meer FCL zendingen
Hierbij het lijstje:
Oplossing 1)
Combineren van zendingen uit verschillende fabrieken met dezelfde laadhaven.
Nadeel:
Veel uitzoek werk, zelf planning maken, lastig te combineren met leverdatum klant
Oplossing 2)
Magazijn in China opzetten en orders verzamelen, deze vervolgens als FCL verschepen
Nadeel:
Afstand te groot om sturing te kunnen geven aan het magazijn, zijn er goede faciliteiten?.
Goederen komen uit verschillende delen van China er zullen kosten gemaakt moeten worden om dit in het magazijn te krijgen
Oplossing 3)
FCL containers van te voren huren, indien lege ruimte verhuren aan anderen
Nadeel:
Bent niet meer met core business bezig, grote kans op vervoeren van lucht, geen netwerk.
Oplossing 4)
Opslag bij zeevracht vervoerder
Nadeel:
Meer handling dus meer kans op schade / vermissing
Extra opslag kosten
Oplossing 5)
Grotere bulk partijen bestellen en deze in NL ompakken naar de behoefte van de afnemer
Nadeel:
Kosten voor ompakken in NL zijn vele malen hoger dan de goederen in juiste hoeveelheden te laten produceren / verpakken in China
Hopelijk hebben jullie nog wat goede ideeen waarop ik kan voort borduren...
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Dennis1980
Dennis1980
Goedemiddag,
Heb een uitdagende case voor me gekregen en ben aan het brainstormen, hopelijk hebben jullie nog een paar goede ideeen, thinking out of the box is meer dan welkom
Probleemstelling:
Er zijn in China meerdere fabrieken en meerdere laadhavens waar onze goederen vandaan komen. Wanneer een bepaald (of een X aantal) aantal producties afgerond zijn, worden deze verscheept. Tussen ons en de fabriek zit nog een zeevracht vervoerder.
Doordat we veel volume hebben, maar de goederen uit verschillende fabrieken / laadhavens naar NL verscheept worden, hebben we veel minder FCL zendingen dan we zouden willen. Hoe kunnen we het percentage FCL zendingen verhogen.
Hieronder een lijstje van mijn eigen ideeen, met de daarbij behorende nadelen, het voordeel van elk idee is wel duidelijk, namelijk meer FCL zendingen
Hierbij het lijstje:
Oplossing 1)
Combineren van zendingen uit verschillende fabrieken met dezelfde laadhaven.
Nadeel:
Veel uitzoek werk, zelf planning maken, lastig te combineren met leverdatum klant
Oplossing 2)
Magazijn in China opzetten en orders verzamelen, deze vervolgens als FCL verschepen
Nadeel:
Afstand te groot om sturing te kunnen geven aan het magazijn, zijn er goede faciliteiten?.
Goederen komen uit verschillende delen van China er zullen kosten gemaakt moeten worden om dit in het magazijn te krijgen
Oplossing 3)
FCL containers van te voren huren, indien lege ruimte verhuren aan anderen
Nadeel:
Bent niet meer met core business bezig, grote kans op vervoeren van lucht, geen netwerk.
Oplossing 4)
Opslag bij zeevracht vervoerder
Nadeel:
Meer handling dus meer kans op schade / vermissing
Extra opslag kosten
Oplossing 5)
Grotere bulk partijen bestellen en deze in NL ompakken naar de behoefte van de afnemer
Nadeel:
Kosten voor ompakken in NL zijn vele malen hoger dan de goederen in juiste hoeveelheden te laten produceren / verpakken in China
Hopelijk hebben jullie nog wat goede ideeen waarop ik kan voort borduren...
Thnx!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26776-brainstorm-sessie-meer-fcl-zendingen-vanuit-china/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag