• 0

Inkomen USA, woonachtig Nederland

Heb inmiddels veel gezocht op verschillende sites maar kom het juiste (begrijpelijk) antwoord niet tegen.

Ik heb een baan aangeboden gekregen door een bedrijf uit de USA. Het gaat om het opzetten van sales in Europa. Ik ben en blijf woonachtig in Nederland. Waar ben ik nu verplicht belasting af te dragen en hoe zit het met allerlei toeslagen die normaal een werkgever betaald?

Denkend aan WW, Ziektekosten WAO etc. Ik begrijp dat veel bij kan worden verzekerd maar mij is altijd verteld dat een werkgever toch al gauw 20% a 30% betaald over een bruto inkomen. KOrtom moet dit betaald worden, zo ja door wie.

alvast bedankt voor uw reactie.

groet,

Ed

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is een 180 dagen en een 360 regeling. De 180 dagen gaat op voor de loonbelasting en de 360 dagen heeft te maken met de sociale lasten. Maar deze zijn van belang als het bedrijf uit de USA mensen hier te werk stelt.

 

Het gaat er hier om of het bedrijf in eerste aanzet een project in nederland opzet welke hier presteert. Ook van belang is dat het bedrijf gebruik maakt van lokale werknemers. In dat geval moet er sociale lasten en loonbelasting worden betaald vanaf dag een, behalve als.....

 

En om in aanmerking te komen voor aansluiting, tegenwoordig een polis, bij het GAK en belastingdienst dient er een bij de kamer van koophandel geregistreerd persoon te zijn als aanspreekpunt en verantwoordelijke!! Ik begrijp dat jij dat aanspreekpunt zult moeten zijn.

 

Verder zal na het melden van de dienstbetrekking de nederlandse fiscus de activiteiten een entiteit willen geven zodra er sprake is van een vaste inrichting hier ten lande. Met andere woorden het bedrijf wordt voor een deel nederlands belastingplichtig.

 

Dus volgens mij heb jij en je toekomstige werkgever het een en ander te doen. Een vaste inrichting in Nederland is voor een USA bedrijf volgens mij niet zo slecht, mits wel alles doordacht wordt vast gelegd.

Het is ook handig denk maar bijvoorbeeld aan de btw problemen anders. In de USA kennen zij geen VAT meen ik, dus daar is het eerste belang van de EG fiscus al. Daar moet een hoop papierwerk te besparen zijn met een vaste inrichting binnen de EG.

 

Kortom ga op zoek naar een expert, maar zorg dat je de rekening betaalt krijgt.

 

Groet Raoul

Link naar reactie
  • 0

Beste Roaul,

Vriendelijk dank voor je snelle reactie.

Misschien was mijn informatie niet volledig maar hetgeen jij schets is (denk ik) niet op mij van toepassing.

Het is vrij simpel. Men wil mij graag aanemen als sales manager Europe. Een vast dienstverband voor 5 jaar met een basis salaris. Er komen dus geen andere mensen in dienst en facturatie etc gaat direct van de USA plaatsvinden aan de klant.

Kortom gewoon in dienstverband bij een Amerikaans bedrijf maar woonachtig in Holland.

Mijn vraag is of ik nu hier loonbelasting en overige sociale lasten moet betalen in Nederland van mijn bruto salaris of moet men in de USA dit voor mij betalen. Ik wil uiteraard in geval van arbeidsongeschiktheid of WW niet in de problemen komen.

Nogmaals sorry voor de onduidelijkheid en bedankt voor jouw (of iemand anders ) zijn reactie.

Groet,

Ed

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf bij mijn bericht. Van waar de facturatie plaats heeft maakt niet uit. De prestaties worden in de EG geleverd en jij hebt als gepositioneerde geen stoeltje en bureau in de VS.

 

Ik had je goed begrepen maar je vindt het antwoord niet leuk, dat kan. Maar jij hebt het over een dienstverband met je thuis als standplaats en dus bij overschrijding van vermoedelijk een termijn van 360 dagen de vaste inrichting voor de loonbelasting en sociale lasten.

 

Toch de beste wensen.

 

Groet Raoul

 

P.S. Wat je zou kunnen doen is een overeenkomst sluiten als self employed persoon en een verzoek bij de belastingdienst indienen je aan te merken als zelfstandig ondernemer. De bedrijfsvereniging zou strikt genomen later nog verhaal kunnen halen als zij meent ten onrechte premies te zijn mis gelopen. Een verklaring van de belastingdienst is niet een bindend ding voor hen. Maar voor de duidelijkheid je hebt dan geen dienstverband maar een overeenkomst tot het zelfstandig doen van iets.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.