• 0

Vanuit het niets een VOF starten.

Hoi Allemaal,

 

Ik heb heel internet al afgezocht en misschien wel de verkeerde zoekwoorden gebruikt maar ik kom er maar niet uit.

Daarom wil ik dus aan de kenners de volgende vraag stellen:

 

Kan je een VOF vanuit het niets starten?

 

Ik bedoel hiermee, ik lees op de KVK site dat een VOF bestaat uit meerdere eenmanszaken en/of bv's. Betekend dit dus dat ik met de twee vrienden waarmee ik dat van plan ben eerst ieder voor zich een eenmanszaak moet oprichten en vervolgens bij elkaar voegen als VOF of kun je gewoon in 1 keer als VOF inschrijven? We willen gewoon 1 KVK nummer en BTW nummer gebruiken. Wel willen we allemaal evenveel te zeggen hebben.

 

En als je meteen een VOF start, word je dan nog steeds gezien als zelfstandige ondernemer?

 

Wie oh wie geeft mij het juiste antwoord?

 

Groetjes,

 

Stijn ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar staat wel het antwoord inderdaad over zelfstandig ondernemer zijn.

 

Belastingen

De vennoten betalen afzonderlijk inkomstenbelasting over de eigen winst. Iedere vennoot is zelfstandig ondernemer en heeft recht op belastingfaciliteiten als de ondernemersaftrek, investeringsaftrek en de fiscale oudedagsvoorziening. Meer informatie over belastingen.

 

Maar dat snap ik niet, want je bent toch met zijn drieën? (in mijn geval dan)

 

En op deze pagina:

 

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/rechtsvormen/maatschap

 

staat:

 

Zowel de maatschap als de VOF is een verzameling van eenmanszaken en/of BV’s.

 

Waar ik dus uit opmaak dat je eerst met zijn allen een eigen EMZ moet starten om ze vervolgens samen te voegen, of begrijp ik dit nu verkeerd?

Link naar reactie
  • 0
Waar ik dus uit opmaak dat je eerst met zijn allen een eigen EMZ moet starten om ze vervolgens samen te voegen, of begrijp ik dit nu verkeerd?

 

als je met een aantal mensen een bedrijf begint wordt dat een vof waarin ieder vennoot wordt. belangrijk is dat je alle afspraken goed op papier zet. zoals werkzaamheden, inbreng, inspraak, winstverdeling enz.

 

alle vennoten onderling zijn zelf belastingplichting. m.a.w. ieder doet zijn eigen aangifte. de winst in de vof wordt tenslotte ook verdeeld tussen alle vennoten.

 

tip: zoek een op de website van de belastingdienst naar handboek ondernemen. daar staat heel veel informatie in.

Link naar reactie
  • 0

Waar ik dus uit opmaak dat je eerst met zijn allen een eigen EMZ moet starten om ze vervolgens samen te voegen, of begrijp ik dit nu verkeerd?

 

Ja, dat zie je verkeerd, voor de belastingheffing (IB uiteraard) wordt iedere vennoot als eenmanszaak behandeld.

 

Voor de KvK en de buitenwereld echter dienen jullie je te laten inschrijven en presenteren als één onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.