• 0

concurrent gebruikt bijna identieke handelsnaam

een concurrent bedrijf in drachten is sinds kort gestart onder een bijna identieke handelsnaam en domeinnaam

 

onze handelsnaam : primakozijnen

hun handelsnaam : prima kozijnen

 

onze domeinnaam : www.primakozijnen.nl

hun domeinnaam : www.prima-kozijnen.nl

 

dit is erg onduidelijk voor onze klanten en niet handig voor de vindbaarheid op internet

 

wat kunnen we hier aan doen en wat zijn de stappen die we moeten nemen?

 

B.V.D.

Johann Dieteren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij zijn we het in ieder geval er over eens dat het in dit geval niet alleen om het onderscheidend vermogen gaat, maar vooral om de bekendheid bij de (potentiele) afnemers. Dat hier sprake is van een overlappend afzetgebied lijkt mij ook sterk, maar dat kan TS het best zelf beoordelen.

 

Indien de verwarring uitsluitend door de url wordt veroorzaakt, wordt het inderdaad lastig. Een creatieve rechter heeft dit een keer opgelost door de handelsnaam in zo'n geval in stand te laten, maar de domeinnaam toch te laten wijzigen.

 

Tip van Astron is goeie, heb mijn eigen domeinnaam ook met en zonder streepje geregistreerd, maar dat was min of meer toeval.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Een vriend van mij heeft precies hetzelfde meegemaakt 2 jaar geleden ongeveer. Ik zou de KVK sowieso inschakelen hiervoor en een nette brief schrijven naar je concurrent. Bij mijn vriend was het zo dat hij ook eerder was en beide waren op internet actief. Hij werd in zijn gelijk gesteld en de concurrent moest de naam wijzigen van de rechter. Als beide bedrijven op internet actief zijn dan maakt het niet uit waar men gevestigd is aangezien je concurrenten van elkaar bent (het internet is tenslotte bereikbaar voor iedereen).

Link naar reactie
  • 0
Als beide bedrijven op internet actief zijn dan maakt het niet uit waar men gevestigd is aangezien je concurrenten van elkaar bent (het internet is tenslotte bereikbaar voor iedereen).

Zou een rechter ook een website in het gelijk stellen wanneer een andere website soortgelijke activiteiten exploiteert op een vrijwel gelijk domein? (lees: enkel andere extensie)

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 0

Als beide bedrijven op internet actief zijn dan maakt het niet uit waar men gevestigd is aangezien je concurrenten van elkaar bent (het internet is tenslotte bereikbaar voor iedereen).

Zou een rechter ook een website in het gelijk stellen wanneer een andere website soortgelijke activiteiten exploiteert op een vrijwel gelijk domein? (lees: enkel andere extensie)

 

Als beide ingeschreven staan als bedrijf waarom niet? Juist wel lijkt me aangezien het niet de bedoeling is dat je een naam kopieert en daarbij ook nog dezelfde diensten aanbied (maar dat is slechts wat ik denk).

Link naar reactie
  • 0

Via internet bereik je heel Nederland, maar dat wil niet zeggen dat je dan altijd met alle soortgelijke bedrijven in heel Nederland concurreert. Dat geldt wel voor webwinkels, maar niet voor bedrijven die internet alleen maar gebruiken voor reclame, marketing etc. Bij die bedrijven moet je gaan kijken of de internetgebruikers ook daadwerkelijk klant zijn of zouden kun worden. En dan kan het dus zo zijn bij twee bedrijven, die in twee totaal verschillende regios of steden actief zijn onder dezelfde naam, toch geen verwarringsgevaar bestaat. Maar je ziet aan de door mij genoemde uitspraken dat de rechter erg gretig op zoek gaat naar een reden om in te grijpen, als de domeinnamen nagenoeg gelijk zijn.

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.