• 0

Stichting of Besloten Vennootschap

Allen,

 

Momenteel ben ik met een groep mensen bezig om een nieuwe organisatie in de zorg in de markt te zetten. De oprichters zijn allen stichtingen (zorgaanbieders). De nieuwe organisatie zal diensten verlenen aan de oprichters en eventueel andere zorgaanbieders. Er is echter een aardige discussie ontstaan over of de nieuwe organisatie een stichting of een besloten vennootschap zou moeten zijn. Ik heb hiervoor naar informatie gezocht (waaronder op deze site) en denk al een aardig overzicht op te kunnen stellen. Ik zou het echter zeer op prijs stellen als iemand onderstaande vergelijking zou willen bekijken en mij eventueel op relevante zaken zou kunnen wijzen. Zelf neig ik trouwens naar een BV, maar ik laat me graag overtuigen.

 

Mijn bevindingen (en een beetje aannames) tot nu toe:

 

Toetreding:

Indien de oprichters tevens aandeelhouder worden, zal dit helpen bij het betrokken houden van de oprichters. Een stichting is afstandelijker. Dit geldt zeker als in de toekomst meer partners zullen worden aangetrokken waarvan buy-in gewenst is.

Zeggenschap:

In een stichting kunnen de oprichters plaatsnemen in een toezichtsorgaan. Echter, aangezien zij ook klanten van de organisatie zijn, is dit aansturingstechnisch niet erg praktisch. In een BV kunnen de oprichters aandeelhouder worden. Er kan dan een onafhankelijke RvC worden opgezet, maar de oprichters behouden nog wel invloed (maar wel meer op afstand).

 

Aantrekken kapitaal:

Een BV kan naast via leningen ook via het uitgeven van aandelen aan kapitaal voor groei komen.

 

Doelstelling:

Een stichting heeft tot doel om met geld bepaalde activiteiten te ontplooien. Een BV heeft tot doel om met bepaalde activiteiten geld te verdienen. (de omschrijving is wat zwart-wit)

 

Snelheid van de besluitvorming:

Ik heb in een andere post gelezen dat binnen een BV de besluitvorming sneller gaat. Echter, ik begrijp nog niet waarom dit het geval is. Input hierop is zeer gewenst.

 

Flexibiliteit:

Een BV is flexibeler qua beloningsbeleid. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een deel van de werknemers ook aandelen te geven. Tevens zijn er in de toekomst meer mogelijkheden bij het aangaan van allianties e.d. met andere partijen (wellicht zelfs verkoop).

 

Dividend:

Binnen een BV is het mogelijk om dividend uit te keren aan de aandeelhouders. Dit is trouwens zeker niet de hoofddoelstelling.

 

Alvast mijn dank voor de moeite van het lezen en eventueel antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

dag Vleer

 

Op zich schrijf je niets vreemds hierboven. Voor alles wat je stelt, valt wat te zeggen. Zomaar wat opmerkingen en vragen die me te binnen schieten±

 

[*]Aandeelhouder worden vergt elke keer een gang naar de notaris.

[*]Dividenden en winstuitdelingen: staan de aangesloten zorgaanbieders daar wel positief tegenover, als stichtingen zijnde?

[*]Moet de nieuwe onderneming ook een op winst gerichte intentie hebben?

[*]Kunnen de stichtingen het zelf verantwoorden als de BV winst maakt (daar betalen zij immers aan mee)?

[*]Is het een volwaardige marktpartij of voorziet ze enkel in behoeften van de aangesloten zorgaanbieders?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.