• 0

Kosten nu, omzet pas volgend jaar, hoe boeken

Hallo allemaal, ik ben bezig met een 5 jaren financieel plan te maken, en ik loop vast op waarschijnlijk iets simpels.

 

We hebben een productiebedrijf wat lingerie maakt in eigen beheer, of kant en klaar product inkoopt.

Hiervoor kopen we (als voorbeeld) in 2010 stoffen in die pas in 2011 tot omzet leiden.

Of

We doen in 2010 een order voor product wat pas in 2011 tot omzet zal leiden.

In beide gevallen zal de daadwerkelijke productie en/of levering ook in 2011 plaatsvinden

De betaling vind plaats in 2010

 

Aangezien de exploitatiebegroting de kostprijs van de omzet laat zien zijn de kosten voor de 2011 productie hierin dus niet meegenomen.

Voorraden zijn er niet in 2010 want er is vooruitbetaalt aan leveranciers voor ofwel halffabrikaat of voor het gehele product.

De liquiditeit word wel beinvloed in 2010 met de kosten , echter ook in 2011 met de binnenkomende omzet.

 

m.i. word het ook geen crediteur die we meenemen over het jaar heen, want de factuur is betaald in 2010.

 

maw, ik mis dus de aansluiting in mijn balans ??

 

ideeen die ik heb varieren van onderhanden werk, tot aan vorderingen op crediteuren of het toch maar op voorraden boeken.

 

Wie oh wie kan mij een richting geven ?

 

ps. tot nu toe heeft dit probleem zich niet voorgedaan omdat we altijd binnen 1 jaar de complete productie deden en de voorraad (rest grondstof en gereed product) meenamen naar het volgende jaar.

 

Groet, Nico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je inkopen zijn wel degelijk voorraad, halffabrikaat of eindproduct, tenzij je de goederen nog niet hebt ontvangen. Als je dan wel betaald hebt, neem je betaling op als vordering aangezien je de goederen nog moet gaan ontvangen.

 

De ontvangen order wordt pas in 2011 gerealiseerd en dan dus als omzet beschouwd. De kostprijs van de omzet hangt namelijk samen met de omzet zelf. Daardoor zijn je inkopen dus voorraad.

 

De vooruitbetaling op de order neem je op als verplichting, je moet namelijk nog leveren waarvoor je al wel geld hebt ontvangen. Zodra de order af is, boek je de omzet en de kostprijs van de omzet. De vooruitbetaling kan je dan van de debiteur afboeken en wat dan open blijft staan gaan je nog ontvangen of moet je misschien terug betalen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je snelle reaktie,

het stuk voor de "downstream" order was mij duidelijlijk.

Specifiek ging het over de oder naar onze leveranciers/crediteuren.

 

Als ik je antwoord goed lees, nemen we dus

1) op de balans een post op in de trand van "vordering op crediteuren"

2) In de exploitatiebegroting komen deze kosten niet terug (want pas volgens jaar relevant)

3) in de liquiditeits begroting gaan ze wel nu mee als uitgaand geld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog 1 vraagje dan als het mag . . . ???

 

Andersom hebben we afnemers die in 2010 een order plaatsen die pas in 2011 geleverd (en gefactureerd) word.

De betreffende order word in delen vervaardigd, deels in 2010 en deels in 2011.

Bij aflevering zit de factuur (2011) terwijl de eigenlijke order in 2010 valt.

 

Vraagje

Volgens mij hoef ik de order niet op de balans op te nemen, want het komt toch wel goed in 2011 met factuur via V&W,

echter

de kosten die we maken in 2010 voor de productie (factuur 2011) vallen wel in de voorraad van 2010.

en

het is wel degelijk een vordering die de afnemer bij ons heeft, er heeft alleen geen financiele transactie plaatsgevonden (denk ik)

 

Moet ik nu iets doen met bv een orderboek 2011 in de activa kant?

en hoe krijg ik de balans dan weeer sluitend, dus wat staat hier dan tegenover (denk zelf aan iets als debiteuren in 2011) dus zoiets als een reservering van nog te ontvangen gelden tegenover de order

 

groet, Nico

 

of is het beter om de kosten 2010 voor productie 2011 gewoon via de voorraad naar 2011 te laten lopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nico,

 

In principe moet je zo'n werkorder wel op je balans opnemen. Dit is namelijk voorraad gereedproduct.. Je boekt aan het einde van het jaar deze voorraad op tegen de voorraad halffabricaten en de productiekosten van die order. Bij de werkelijk verkoop boek je dan weer de voorraad af naar de W&V.

 

Vooruitbetaling van je afnemer moet je dan ook opnemen in je balans als bijvoorbeeld vooruit ontvangen bedragen.

 

Gaat het wel om grotere bedragen? Het is namelijk een hoop administratief werk en als het om niet al te veel invloed gaat, dan moet je je afvragen of je deze werkzaamheden wel op je hals wilt halen.

 

Groeten,

 

Sander

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.