Nico@Disismi

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Nico@Disismi's trofeeën

  1. Kort vraagje als ik een product importeer van buiten de EU en ik heb een verleggingsregeling, dan betaal ik geen BTW bij import. Als ik dat product dan weer verkoop buiten NL reken ik geen BTW (want communautaire levering) aan mijn afnemer. correct ? hoe gaat de NL belastingdienst mij dan belasten ? groet, Nico
  2. Nog 1 vraagje dan als het mag . . . ??? Andersom hebben we afnemers die in 2010 een order plaatsen die pas in 2011 geleverd (en gefactureerd) word. De betreffende order word in delen vervaardigd, deels in 2010 en deels in 2011. Bij aflevering zit de factuur (2011) terwijl de eigenlijke order in 2010 valt. Vraagje Volgens mij hoef ik de order niet op de balans op te nemen, want het komt toch wel goed in 2011 met factuur via V&W, echter de kosten die we maken in 2010 voor de productie (factuur 2011) vallen wel in de voorraad van 2010. en het is wel degelijk een vordering die de afnemer bij ons heeft, er heeft alleen geen financiele transactie plaatsgevonden (denk ik) Moet ik nu iets doen met bv een orderboek 2011 in de activa kant? en hoe krijg ik de balans dan weeer sluitend, dus wat staat hier dan tegenover (denk zelf aan iets als debiteuren in 2011) dus zoiets als een reservering van nog te ontvangen gelden tegenover de order groet, Nico of is het beter om de kosten 2010 voor productie 2011 gewoon via de voorraad naar 2011 te laten lopen.
  3. Dank je voor je snelle reaktie, het stuk voor de "downstream" order was mij duidelijlijk. Specifiek ging het over de oder naar onze leveranciers/crediteuren. Als ik je antwoord goed lees, nemen we dus 1) op de balans een post op in de trand van "vordering op crediteuren" 2) In de exploitatiebegroting komen deze kosten niet terug (want pas volgens jaar relevant) 3) in de liquiditeits begroting gaan ze wel nu mee als uitgaand geld.
  4. Hallo allemaal, ik ben bezig met een 5 jaren financieel plan te maken, en ik loop vast op waarschijnlijk iets simpels. We hebben een productiebedrijf wat lingerie maakt in eigen beheer, of kant en klaar product inkoopt. Hiervoor kopen we (als voorbeeld) in 2010 stoffen in die pas in 2011 tot omzet leiden. Of We doen in 2010 een order voor product wat pas in 2011 tot omzet zal leiden. In beide gevallen zal de daadwerkelijke productie en/of levering ook in 2011 plaatsvinden De betaling vind plaats in 2010 Aangezien de exploitatiebegroting de kostprijs van de omzet laat zien zijn de kosten voor de 2011 productie hierin dus niet meegenomen. Voorraden zijn er niet in 2010 want er is vooruitbetaalt aan leveranciers voor ofwel halffabrikaat of voor het gehele product. De liquiditeit word wel beinvloed in 2010 met de kosten , echter ook in 2011 met de binnenkomende omzet. m.i. word het ook geen crediteur die we meenemen over het jaar heen, want de factuur is betaald in 2010. maw, ik mis dus de aansluiting in mijn balans ?? ideeen die ik heb varieren van onderhanden werk, tot aan vorderingen op crediteuren of het toch maar op voorraden boeken. Wie oh wie kan mij een richting geven ? ps. tot nu toe heeft dit probleem zich niet voorgedaan omdat we altijd binnen 1 jaar de complete productie deden en de voorraad (rest grondstof en gereed product) meenamen naar het volgende jaar. Groet, Nico
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.