• 0

Na opzegging + verhuizing website '09 alsnog nu een factuur oude host?

Vorig jaar schreef ik dit:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=26282;start=msg236456#msg236456

Als laatste laat ik daar weten dat ik een opzegging heb gedaan.

Nu juli 2010 krijg ik de jaarlijkse factuur voor hostingpakket en domeinnaam.

Ik heb toendertijd dus een opzegging gegaan met daarbij de reden waarom, plus de logische vraag mijn geld terug.

Zoals verwacht heb ik geen reactie van ze gekregen.

De nieuwe host heeft de verhuis geregelt. De oude host moet blijkbaar toestemming geven voor de verhuis en ondanks dat ik gemor had verwacht kwam er totaal geen gepiep en was mijn site dan ook binnen no-time verhuisd.

Zou je denken, dan is alles zo rond.

Zij hebben de opzegging geaccepteerd en verhuis toegestaan dus hoofdstuk gesloten.

Blijkbaar toch niet want ik heb nu dus een factuur van de oude host ontvangen.

Uiteraard heb ik ze aangesproken dat ik een opzegging heb gedaan en graag een bevestiging ontvang dat de factuur niet betaald hoeft te worden, maar als reactie krijg ik, heeft u de verhuis aangegeven door middel van een opzeggingsbrief? En een domein opzeggen is niet hetzelfde als een account opzeggen (ik ben daar nog klant met 2 andere websites, dus ik zeg nogal logisch mijn account niet op, toch?)

Daarop heb ik gezegt dat ik ze wel degelijk een opzegging heb doen toekomen met als reden het niet nakomen van het beloofde van hun kant.

Dat het alleen om die website ging, ik dus mijn klant zijn niet heb opgezegt omdat ik nog 2 andere websites bij ze heb lopen, waarna ik nogmaals vraag om een bevestiging dat deze factuur niet hoeft te worden betaald.

Ik zie hem al aankomen, dit spelletje duurt zo nog wel even.

Ik heb al even gezocht naar het kopie van opzegging maar kan deze zo 1,2,3 niet vinden, heel vervelend.

Wat ik graag wil weten is, sta ik in mijn gelijk of niet?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is gebruikelijk dat je naast het verhuizen van je domein ook de hosting moet opzeggen. Als je voor je andere websites afzonderlijke accounts hebt, dan kan ik me goed voorstellen dat je voor het verhuisde domein nog een hosting account hebt lopen die expliciet opgezegd moet worden. Indien alles uit één account komt zal je een gecombineerde factuur hebben gekregen. De vraag is dus niet alleen wat je precies hebt opgezegd (en of ze die opzegging hebben ontvangen), maar ook wat er nou precies is gefactureerd...

• 0

Ik ben daar helemaal niet in thuis mminternet, maar het is zo verlopen...

Eerst heb ik bij de nieuwe host gevraagd hoe verhuizing in zijn werk gaat. Ik moest dus opzeggen en dan zouden zij de verhuis in gang zetten, als de oude host met een verhuizing akkoord zou gaan.

Ik heb dus netjes aangegeven dat ik de website die ik pas net had, ook weer wilde opzeggen omdat deze nog geen seconde had gewerkt en hun bereikbaarheid ook dramatisch was. (heb daarbij mijn geld terug gevraagd, dus ik zag het al aankomen dat ze niets van zich zouden laten weten)

Later kreeg ik het bericht van de nieuwe host dat mijn website verhuisd was, dus ik nam aan dat de oude host mijn opzegging goed gekeurd had.

Alle bij elkaar horende websites staan onder 1 klantnummer.

Dit klantnummer staat op elke factuur.

Voor elke website krijg ik een losse factuur met daarop hostingpakket en domeinnaam.

Ik betaal dus per website apart zeg maar. (is waarschijnlijk zo, omdat ze niet op dezelfde datum verlopen)

• 0

Zo te horen heb je voor iedere website een apart hostingpakket en krijg je per website daarom een factuur voor de domeinnaam en de hosting. Normaliter zeg je de hosting op nadat de domeinnaam verhuist is en ik zou als klant altijd een bevestiging van die opzegging verlangen om dit soort misverstanden te voorkomen. Krijg je die bevestiging niet, dan kan je tenminste aan de bel trekken om een nieuwe factuur te vermijden.

In dit geval zou ik de hoster in een telefonisch gesprek persoonlijk aanspreken. Als jij kan bewijzen dat je (schriftelijk) heb opgezegd, sta je natuurlijk sterker. Echter, als dat niet zo is, dan is het jouw woord tegen het zijne en zou ik de hoster proberen aan te spreken op de redelijkheid van jouw standpunt en op zijn coulance. In het algemeen hebben hosters niet zoveel kosten aan een ongebruikt hostingpakket. De kostprijs bestaat vaak uit de opzetkosten plus een verdiscontering van de vaste hostingkosten over de verschillende hostingpakketten van alle klanten, met eventueel een opslag voor extra data ruimte-/bandbreedtegebruik.

Het verhaal van het opzeggen vlak nadat je hem had aangevraagd is wat onduidelijk. Misschien dat je factuur vooral gebaseerd is op het werk wat de hoster daar aan had en voelt de hoster zich wellicht wat gepasseerd omdat je hem onvoldoende tijd gunde de problemen te herstellen? Het is overigens gebruikelijk dat je de hosting/domeinregistratie betaalt voor een heel jaar en krijg je dat meestal niet terug als je kort na het aanvragen besluit de boel weer op te zeggen.

• 0

Ik heb een soortgelijke situatie.

Had aantal domeinnamen bij een domeinnaam register staan.

Kreeg een factuur voor verlenging van een paar van de namen en schrok even... sjips... die had ik willen verhuizen.

Dit was een maand voor de verlenging.

Direct een brief en e-mail egschreven dat ik de registratie van de domeinnamen graag zo snel mogelijk wilde opzeggen en verzocht dit nog per einde van lopende contract te doen en indien dat niet mogelijk was wil ik hierbij alvast alle domeinnamen (lijstje met gespecificeerd welke namen bijgesloten) per eerst volgende gelegenheid opzeggen.

Verder niet meer op gelet en niks van gehoort.

Jaar later krijg ik opnieuw een maand voor aflopen van contract een factuur voor verlenging van namen.

Ik dus telefonisch, via e-mail en fax aangegeven dat ik reeds opgezegt heb en dat ik dus geen verlenging wens.

Week voor het werkelijke einde van de namen vraag ik een verhuizing aan naar nieuwe provider maar dit mislukt omdat huidige provider namen geblokkeerd heeft.

Dus verzoek ze vrij te geven (specifieke code voor nodig) maar krijg als reactie dat ze die pas geven zodra ze een opzegging voro de namen ontvangen hebben.

Uiteindelijk via de Icann afgedwongen dat ik de namen kon verhuizen, maar dat was pas gelukt nadat de nieuwe periode van hun verlenging dus alweer was begonnen.

Deze zaak ligt ondertussen bij de kantonrechter omdat zij betaling van de factuur vorderen en ik dit dus weiger.

Heb verweer gevoerd bij kantonrechter tegen hun claim met copie van de oorspronkelijke opzegging enz.

Zij hebben hierop weer een conclusie van repliek ingedient die eigenlijk voornamelijk bestond uit; nietus... hij heeft niet opgezegt en een copie van de gesloten contracten en algemene voorwaarden waaruit blijkt dat ik 3 maanden voro het einde moest opzeggen (wat ik dus ruimschoots gedaan heb) en wat e-mail verkeer over en weer.

Heb daarop weer schriftelijk gereageerd en vandaag om 12.00 staat de zaak weer bij de kantonrechter gepland.

Dus nu afwachten hoe dat verder gaat, ben nog nooit zover ik rechtzaak geweest, overige keren trok de tegenpartij na het voeren van verweer de zaak direct terug.

ga er vanuit dat de rechtbank mijn verweer weer doorstuurd naar de tegenpartij maar geen mogelijkheid meer geeft tot reactie en straks egwoon een besluit neemt.

Enoge dat er over en weer nog kan komen is wellus en nietus... meer is het in deze zaak niet. Ik heb opgezegt en hun beweren van niet.

De rechtbank moet nu bepalen wie er gelijk heeft en heb geen idee hoe een rechter zo een besluit neemt.

• 0
Verder niet meer op gelet en niks van gehoort.

Zo zie je maar dat tijdig opzeggen en laten bevestigen een hoop ellende kan voorkomen. Bij de betere hosters kan je overigens in hun systeem zien of de opzegging verwerkt is.

@Vossie: laat je hier weten hoe de rechtzaak is verlopen? Succes!

• 0

laten bevestigen is wel verstandig ja.

maar ja je hebt het druk en je verstuurd een opzegging zeer ruim van te voren.

Dan zijn dit typisch van die zaken waar je niet direct nog over gaat nadenken, daar denk je gewoon niet verder meer aan.

En je kan het wel laten bevestigen, maar merendeel van de bedrijven bevestigd dit soort zaken gewoon niet.

En tja.... aangetekend opzeggen... het blijft verstandig natuurlijk blijkt altijd maar weer.

• 0
aangetekend opzeggen... het blijft verstandig natuurlijk blijkt altijd maar weer.

In mijn ervaring is dat meestal niet nodig. Bij de betere domeinboeren zeg je online op en zie je direct dat het domein cq. de hosting is opgezegd. Bij de anderen kon ik het per e-mail doorgeven, kreeg ik wel degelijk een bevestiging en zag ik het effect van de opzegging ook nog eens online.

Tip is dus met name om tijdig actie te ondernemen en het in de gaten te houden. Die aangetekende brief is vooral nuttig als je (ruim) voor je opzegtermijn nog geen bevestiging hebt gekregen en je wilt voorkomen dat ze je nog een jaar vasthouden.

• 0

Zo te horen heb je voor iedere website een apart hostingpakket en krijg je per website daarom een factuur voor de domeinnaam en de hosting.

Ik denk dat ik hierop moet zeggen dat dat klopt. Ik krijg inderdaad een factuur voor het hostingpakket en de domeinnaam (en niets anders)

Het opzeggen vlak nadat ik het had aangevraagd zit zo (ook te lezen in het andere draadje)

Ik had uitgezocht of hetgeen ik wilde laten draaien op de website, bij die host mogelijk was en dat zou mogelijk moeten zijn. Ik vroeg de webruimte dus aan.

Ging meteen al fout, ik kreeg verkeerde inloggegevens. Wil vervolgens uploaden, lukt me niet, krijg pas na 4 dagen hulp (dus intussen maar ergens anders hulp gezocht, je moet toch wat)

Eenmaal geupload, doen de mails het niet. Dat staat gelijk aan een niet werkende website, want bestellingen komen zo niet binnen.

Allereerst leg ik duidelijk uit waar het probleem zit. (niet bij mij) Krijg ik de domme vraag of ik uitgaande mail wel goed heb ingesteld. Dus ik vertel nogmaals, maar dan nog duidelijker, dat het probleem bij hen ligt, omdat zij de boel geblokkeerd hadden staan. Zelfs erbij uitgelegd hoe ze dat konden verhelpen.

Krijg ik vervolgens te horen dat systeembeheer nog wel contact met me opneemt.

Enkele dagen later trek ik maar eens aan de bel, waarom ik niets meer hoor. Krijg ik het lullige antwoord, stel STMP in en daar was het mee klaar.

En voor mij ook, Verdorie een hele maand later, ik was het zo zat.

Ik heb dus een opzegging gedaan wegens het niet ontvangen van het beloofde, daarbij mijn geld terug gevraagd(niets meer vernomen) en verhuisd.

Bij de nieuwe host was het uploaden en draaien maar. Binnen een paar minuten gepiept. (het probleem zat namelijk echt niet bij mij)

Klinkt logisch toch?

Maar ja, nu een jaar later willen ze wel dat ik nog even de jaarlijkse factuur betaal. Ben ik het natuurlijk niet mee eens.

De eerste herinnering heb ik al binnen en volgende week volgt de incasso.

Zal mij benieuwen of ik voor de incasso nog een antwoord van ze krijg. Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat de rekening steeds hoger op gestapeld wordt.

Vossie, als ik zo jouw verhaal lees, ben je te laat geweest met opzeggen. Dan kan ik me voorstellen dat je de verlenging nog moet betalen, maar de 2de keer inderdaad niet, want de opzegging was al gedaan.

Maar wat jij zegt, de oude host moet toestemming geven voor verhuis....ik mag toch aannemen dat ze dat alleen doen als ze ook een opzegging hebben ontvangen? Anders kan iedere host wel een verhuis aanvragen bij een andere host, zonder dat de klant daar iets vanaf weet.

Zodoende dat ik ook zeg, als er toestemming is gegeven, is de opzegging toch ook ontvangen? Of ben ik nu gek?

• 0

Vossie, als ik zo jouw verhaal lees, ben je te laat geweest met opzeggen. Dan kan ik me voorstellen dat je de verlenging nog moet betalen, maar de 2de keer inderdaad niet, want de opzegging was al gedaan.

Maar wat jij zegt, de oude host moet toestemming geven voor verhuis....ik mag toch aannemen dat ze dat alleen doen als ze ook een opzegging hebben ontvangen? Anders kan iedere host wel een verhuis aanvragen bij een andere host, zonder dat de klant daar iets vanaf weet.

Zodoende dat ik ook zeg, als er toestemming is gegeven, is de opzegging toch ook ontvangen? Of ben ik nu gek?

Ik was inderdaad telaat met de opzegging voor de verlenging van de betreffende namen in 2008 (probeerde ik 1 maand vooraf en moest 3 maanden vooraf zijn).

Die factuur is ook gewoon betaald.

Maar had daarbij voor als in 2008 opzeggen niet mogelijk was alvast voor 2009 opgezegt waarvan ze nu beweren dat dat niet gedaan is.

Domeinnamen (in elkgeval de meeste internationale) mogen echter niet geblokkeerd gehouden worden door een registart om betaling van openstaande facturen af te dwingen en moeten egwoon op eerste verzoek van de eigenaar verhuist worden of dus de EPP codes worden vrijgegeven voor een verhuizing.

dat staat geheel los van eventuele opzegging of betaling van facturen.

Dit bedrijf weigerde echter aan een verhuizing mee te werken als ik het contract niet eerst zou opzeggen 9wat ik dus al een jaar daarvoor gedaan had) en heb dat bedrijf via de overkoepelende organisatie moeten dwingen mij de EPP codes te geven voor het uitvoeren van verhuizingen.

Ze hebben dus moeten meewerken aan de verhuizing terwijl volgens hun de overeenkomsten nog niet waren opgezegt

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar