• 0

Drukwerkvraag: wat is het verschil tussen offset en digitaal, ook in prijs?

Heb even op het forum gezocht, maar geen recent bericht gevonden. Even vragen dus...

 

Ben weer toe aan nieuwe visitekaartjes en ook mijn 3 partners moeten nieuwe hebben. Nu heb ik deze in het verleden laten drukken (dubbelzijdig: voor 2 kleuren PMS. achter 1 kleur, 300 gr, vernislaagje en schoongesneden). 500 stuks voor circa € 250,-. De kaartjes zijn van uitstekende kwaliteit (maar best prijzig, zeker voor 4 personen).

 

Na even Google-en zie ik dat er ook nog 'digitaal drukwerk' en 'offset' drukwerk bestaan. Nu vraag ik me af wat de verschillen zijn (behalve dat het 1/4e van de prijs van PMS is).

 

Volgens mij is ‘digitaal drukwerk’ geen drukwerk, maar printwerk uit een goede laserprinter (drukken doe je met inkt). Karton mag (bij deze leverancier) ook max 300 gr zijn.

 

Maar wat is dan ‘offset’? Is dat hetzelfde als de PMS die ik nu heb? Bij drukken mag het papier dikker zijn (hier 400 gr), dus het zou kunnen. Ook de 4/4 aanduiding wijst hierop. Maar de prijs is nog geen € 60,- voor 500 stuks… Voor de geïnteresseerden hier de link.

 

Kortom: een groot verschil in prijs. Ook een groot verschil in kaartjes?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Offset is in ieder geval met platen en een echte pers en inkt (4/4 met eventueel PMS steunkleuren). Digitaal *kan* betrekking hebben op het feit dat de pers niet met platen werkt, maar digitaal aangestuurd wordt (wordt ook vaak gebruikt voor gepersonaliseerde mailings, op ieder exemplaar een andere addressering). Dat prijsverschil is wel fors, maar dat kan voor een deel ook andere redenen hebben. Er zijn bijvoorbeeld goedkope drukwerkaanbieders die ongebruikte ruimte op een drukpers opkopen en er dan een groot vel met tig visitekaartjes en andere kleine dingetjes op laten drukken. Als die PMS kleuren echt belangrijk zijn voor je is dat misschien niet zo'n handige oplossing.

 

Ik denk dat je het beste even die drukwerkaanbieder kunt bellen om te vragen hoe het precies in elkaar zit.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn bijvoorbeeld goedkope drukwerkaanbieders die ongebruikte ruimte op een drukpers opkopen en er dan een groot vel met tig visitekaartjes en andere kleine dingetjes op laten drukken. Als die PMS kleuren echt belangrijk zijn voor je is dat misschien niet zo'n handige oplossing.

 

Dit is wat PrintRepublic doet. Ik heb 2 jaren geleden een interview met de ondernemer gelezen (en ik ben een geheel onthouder... vergeet nooit wat ;))

 

Vanwaar de opmerking 'als PMS kleuren belangrijk zijn'? Gebruiken ze de kleur inkt die op dat moment op de 'drukpers' zit en kan je dus niet je eigen kleur kiezen?

Link naar reactie
  • 0

Vanwaar de opmerking 'als PMS kleuren belangrijk zijn'? Gebruiken ze de kleur inkt die op dat moment op de 'drukpers' zit en kan je dus niet je eigen kleur kiezen?

 

Dat is een mogelijkheid ja. Afhankelijk van het aantal drukgangen wat de pers aankan worden er naast de 4 full-color kleuren (cyaan, magenta, geel en zwart) nog een aantal steunkleuren meegedrukt. Hebben ze op zo'n enkel vel waar zeg 20 verschillende dingen op staan meer PMS kleuren nodig dan dat er drukgangen over zijn dan brengen ze het of terug naar CMYK (met mogelijk kleurverschillen) of het zaakje moet meerdere keren door de pers (extra insteltijd, risico op verschuivingen enzovoorts).

 

Bijkomend probleem is dat de fijnafstelling van de kleuren in een keer voor het gehele vel gedaan wordt, in plaats van alleen voor jouw drukwerk. Ook dat kan weer kwaliteitsverlies met zich meebrengen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe visitie kaartjes 50 euro per 100 kunnen kosten is mij een raadsel.

 

Hoe ze dat kunnen kosten is simpel: goede verkopers. Maar de mensen die ze kopen :P

 

Nee, even serieus: Als je de visitiekaartjes bij een online winkel als Vistaprint besteld, heb je ze zeer snel,

kost het relatief super weinig, en de kwaliteit is echt prima. Ga eens wat meer prijsvergelijken, want volgens

mij betaal je toch echt veel te veel ;) Goedkoop is niet altijd slecht, en duur is niet altijd goed.

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp zitten de basiskleuren dus gewoon in de drukpers. Rood is dan in ieder geval rood en niet paars of oranje. En hoe rood dat rood dan is, hangt af van de afstelling van de drukpers. Klopt?

 

De basiskleuren zitten inderdaad in de drukpers, maar dat zijn cyaan (heel lichtblauw), magenta, geel en zwart. Rood is bv. 100% magenta + 100% geel. De drukplaten (1 per kleur) regelen dat, maar het uiteindelijke resultaat is ook voor een deel afhankelijk van hoe goed de inkt door de pers stroomt. Je bent dus altijd een tijdje bezig om het goed af te regelen.

 

Vandaar dat PMS kleuren gebruikt worden: dan is de kleur in ieder geval de kleur en moet alleen de dekking van die specifieke inkt aangepast worden. Wil je rood maken door geel en magenta te mengen, en je ziet dat er wat meer geel bij moet dan beinvloedt dat alle kleuren waar geel bij gebruikt wordt.

 

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen, het is geen makkelijke materie en om het dan ook nog eens onder woorden te brengen valt niet mee ;)

Link naar reactie
  • 0

Digitaal drukwerk kan ook van zeer goede kwaliteit zijn, het ligt echt aan de drukker wat voor materialen er gebruikt wordt.

Offset wordt gedaan met 4 kleuren, zogenaamde primaire kleuren, CMYK. Door een mengsel van deze 4 kleuren bereiken ze de kleur wat jij wilt. Dit brengt de nadeel met zich mee, dat bij iedere nieuwe 'druk opdracht' er een kleur verschil kan ontstaan.

 

Wanneer je met PMS kleuren werkt, weten zij aan de hand van de PMS kleur welke kleur zij moeten hebben, veel bedrijven hebben hen huisstijl in PMS, bijvoorbeeld de KLM, om altijd de exacte zelfde blauw te hebben, ongeacht de drukker.

 

Ik zou gewoon voor digitaal of offset gaan, PMS is veelste duur en onnodig in mijn ogen.

 

Ik zelf raad flyerzone.nl aan, veel ervaring, goede prijs. Ik heb verder geen aandelen oid van ze :)

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.