• 0

BV zonder bankrekening

Dit is eigenlijk een rare vraag, maar toch maar gesteld...

 

Er is een BV waarvan ik DGA van ben. De enige bron van inkomsten van deze BV is dividend uit aandelen die de BV bezit. Geen verdere ondernemingsactiviteiten dus. Ik zal de komende jaren deze inkomsten onmiddellijk als dividend naar mij privé uitkeren. De BV heeft dus geen (nauwelijks) liquide middelen.

 

Mijn vraag is of ik om wat kosten te besparen de bankrekening van de BV kan opheffen. Alle geldmutaties lopen dan via een privérekening van mij en komen via een rekening courant in de boekhouding van de BV. Dividend die de BV ontvangt komt dan binnen op mijn privérekening. Omgekeerd zullen betalingen aan de fiscus ook via deze rekening lopen. Etc. Zo bespaar ik me 100 euro bankkosten per jaar...

 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zou ik niet doen Mark.

 

De BV is een rechtspersoon met eigen afgescheiden vermogen en (fiscale) verplichtingen. Zo moet de BV op dividenden aan privé 15% dividendbelasting inhouden en afdragen aan de fiscus en ook de VPB betalen. Dat gaat onherroepelijk fout als een van de volgende situaties zich aandienen:

 

- jij overlijdt ergens tussen de dividendtoekenning en betaling van de belasting;

- jij overlijdt en de VPB is nog niet betaald;

- jij overlijdt en niet duidelijk is welke bankrekening van wie is en welk saldo aan privé toekomt en wat aan de BV.

- vaststelling van box 3 vermogen in privé;

- etc.

 

Als je dit zou doen, dan komt de spreuk penny wise, pound foolish, ongetwijfeld een keer uit.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.