• 0

Via BV in VOF deelnemen of privé?

Ik wil samen met een partner een VOF oprichten om een nieuw gezamenlijk initiatief in onder te brengen. Nu kan ik met mijn management-BV instappen, maar ook als privépersoon. Het lijkt erop dat ik via mijn BV:

 

[*]meer belasting betaal (eerst winstbelasting en daarna nog een keer inkomstenbelasting) om de revenuen van de VOF naar mij privé te krijgen

[*]maar via deze constructie wel niet meer privé aansprakelijk ben voor eventuele verliezen in de VOF.

 

Klopt dit? Wat zouden jullie adviseren? Kan ik ook privé instappen en mezelf dan door de VOF via mijn management-BV laten inhuren, waardoor ik de winstbelasting oversla? Wat is een slimme constructie?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Citaat van een notaris: "Ik zal nooit een VOF adviseren. Het is altijd een fiscalist die daarmee op de proppen komt".

 

Meer belasting is maar de vraag. De winst van de VOF is bij de BV belast tegen 20% of 25,5%. Jouw salaris gaat daar vanaf, maar daar betaal je inkomstenbelasting over, tot max 52%. Het restant komt ooit tegen 25% box 2 heffing naar privé. Bij een winst (voor salaris) van zeg 6 cijfers per persoon maakt het niet zoveel verschil of je het via de BV of als IB-ondernemer doet.

 

Als je in de tweede bullet "eventuele verliezen" verandert in "alle schulden" (behoudens bestuurdersaansprakelijkheid, etc), klot die aardig.

 

Wat doe je verder via de BV?

 

Je poging tot oplossing kan ik niet helemaal volgen, maar wat je bedoelt zal niet werken. Of via de BV, of rechtstreeks, maar geen tussenoplossing.

 

Als je de BV gebruikt, zou ik een extra BV (werkmij, dochtervennootschap) overwegen. Er zal immers meer (bv pensioen, etc) in die management BV zitten?

 

Als je medevennoot ook via een BV wil werken, kun je beter een gezamenlijke dochter BV gebruiken (via ieder een eigen holding, bij jou je management BV).

 

Dit is even uit de losse pols, want een advies zonder de details te kennen is uiteraard niet te geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord en goede vragen.

 

Beide partners hebben een management-BV en zijn al samen eigenaar van een werkmaatschappij (ook een BV). De idee om een VOF op te zetten is ontstaan omdat het om totaal andere activiteiten gaat, die niets met de werkmaatschappij van doen hebben en mogelijk ook vluchtig van aard zijn. Als het een succes wordt kunnen we de VOF altijd nog omvormen naar een BV.

 

Als ik je goed begrijp adviseer je dus om de VOF onder de werkmaatschappij te hangen, zodat de management-BV's altijd buiten schot blijven? Is dat de enige reden? En het feit dat de VOF dingen gaat doen die niet passen binnen de bedrijfsomschrijving van de werkmij is geen probleem?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat jullie situatie nu is: houden jullie ieder persoonlijk 50% in de werkmij, of doen jullie management-BV's dat? Dat laatste lijkt me handiger. Een nieuwe BV kan dan naast de huidige werkmaatschappij worden geplaatst (dan zou ik nog een tussenholding overwegen), of daaronder. Is ook afhankelijk of de verhoudingen en winstverdeling etc hetzelfde zullen zijn als bij de huidige werkBV.

 

Vanuit privé in een VOF beginnen kan natuurlijk ook. Dat heeft wat fiscale voordelen, en kan prima werken als de activiteiten echt af te scheiden zijn. Je moet het dan ook wel goed gescheiden houden en het is maar de vraag of je alle IB-voordelen kunt gebruiken - ga je aan het urencriterium voldoen? Bij een VOF met een BV als vennoot werkt dat niet, de voordelen komen dan immers bij de BV terecht, je hebt geen IB-onderneming.

 

Als de activiteiten niet in de doelomschrijving passen, zul je die moeten aanpassen. Bij gebruik van een nieuwe BV zal dat niet zo'n probleem zijn. Die nieuwe BV heeft uiteraard de gewenste doelomschrijving en de oprichtende BV heeft vaak (wel even controleren) ook het houden van aandelen in andere vennootschappen in de doelomschrijving staan. Althans, dat adviseer ik altijd.

 

Maar waar je voor moet kiezen, zul je met je partner (en een adviseur die de details kent) moeten bespreken. Jullie moeten er tenslotte mee werken.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.