Jump to content

stax

Junior
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    higherlevel, salesis
  1. Dat is een scherpe constatering. Echter geen antwoord op de vraag ;)
  2. Ik heb een holding-BV en een werkmaatschappij-BV. Sinds kort ben ik begonnen met een totaal nieuwe dienstverlening die niet meer past bij de huidige werkmaatschappij. Ik wilde daarom een tweede werkmaatschappij-BV onder de holding hangen. Als je even googlet kom je overal aanbiedingen tegen om online voor nog geen 350 euro een Flex-BV op te richten (komen dan de registratiekosten KvK nog bij + BTW). Aangezien mijn nieuwe dienstverlening zakelijk een zeer rechttoe-rechtaan verhaal is, neig ik ernaar om dat te gaan doen. Maar het lijkt me niet iets om mee te experimenteren, dus ik vraag me af of iemand hier al (goede) ervaringen mee heeft opgedaan?
  3. Het is gewoon een goede vriendin, ik ben niet professioneel betrokken. Ja, toen ze omzet begon te maken heeft ze al wel een KvK-inschrijving gedaan, en een accountant in de arm genomen.
  4. De reden voor de quotes is dat zij zichzelf nog steeds niet zo ziet, maar nu eigenlijk min of meer gedwongen wordt om de keuze te maken om hetzij te stoppen, hetzij zich als ondernemer te gaan opstellen. Ik begrijp best dat het handiger was geweest als ze zich hier zelf had gemeld, maar dat wilde ze niet, omdat ze denkt dat ze niet de goede vragen kan stellen en dit ook liever niet met vreemden' wil bespreken. Ik probeer haar alleen maar te helpen. Schiet me maar af....
  5. Op advies van mensen om haar heen is een goede vriendin begonnen met wat van haar hobbyproducten te verkopen. Dat ging goed, dus al snel hielpen een paar vriendinnen af en toe mee om extra items te maken. Drie jaar later stromen de orders binnen, is er serieuze omzet, werkt ze met een clubje van 7 meiden dat regelmatig echt productie aan het draaien is en groeit het de 'onderneemster' boven het hoofd. Het kost haar nu al haar tijd en eigenlijk had het een hobby moeten blijven. Mijn advies was: heel snel gaan professionaliseren. Neem een bedrijfsleider/leidster aan die het team aanstuurt en de routinewerkzaamheden kan doen, en ga verzakelijken. Door één keer goede afspraken te maken (samenwerkingsovereenkomsten?) hoeft ze niet meer overal ad hoc op in te springen en een bedrijfsleidster kost geld, maar zorgt ervoor dat ze zich met de voor haar belangrijke dingen kan bezighouden en flexibeler met haar tijd kan omgaan. Maar het ondernemersdilemma is ook hier aanwezig: ze kan dingen moeilijk loslaten/delegeren. Bovendien vind ze het moeilijk om zich zakelijk op te stellen naar haar vriendinnen en zich als een baas te gaan gedragen. Heeft iemand aanvullende tips? Wat is de eerste stap? Is er iemand die een vergelijkbaar proces al eens doorlopen heeft en daar wat over kan vertellen?
  6. Hmmm... Ik denk merk. Maar als ze het merk ook als handelsnaam registreren kan het dus wel? modedit:quote gefixed
  7. Stel ABC BV opereert met het merk 'X' in de markt. Zij gaat een contract aan met een overheidsinstantie. Mag het contract dan ondertekend worden met: Merk X A.B.C. Achternaam directeur Of moet het ondertekend worden door de rechtspersoon: ABC BV A.B.C. Achternaam directeur
  8. Aftrekken van de winst... *duh* Thanks!
  9. Heb nu de hele thread gelezen incl. de externe links (voor zover die het nog doen), maar er is geen sprake van het niet mogen aftrekken van inrichtingskosten, het gaat daarbij alleen over kosten van de bedrijfsruimte, i.c. huur, energie, water, etc. Normale bedrijfsinvesteringen zoals apparatuur (en airco is toch apparatuur?) kun je volgens de informatie uit deze thread gewoon nog aftrekken. Wat postmerger denk ik bedoelt is dat als ik een vaste airco installeer, deze onderdeel gaat uitmaken van mijn woning en dus van mijn privévermogen en dan geldt wellicht dat het onder 'kosten van de bedrijfsruimte' valt die ik dan niet mag aftrekken omdat de bedrijfsruimte geen eigen opgang heeft. Klopt dat? Stomme vraag misschien: Er is steeds sprake van 'aftrekken', maar dat suggereert dat je het in je IB-aangifte zou opnemen. Of noem je het ook aftrekken als je iets zakelijk aanschaft en daarvan dus de BTW terugvraagt?
  10. Ummm... ok... en wat is dan het antwoord op mijn vraag? ;-)
  11. Ik heb al enorm lopen zoeken in het forum maar de vraag niet beantwoord gezien, dus dan toch maar een nieuwe post. Ik heb op de zolder van mijn koopwoning een grote werkkamer gebouwd en mijn kantoor (dat ik elders huurde) opgezegd. Nu begrijp ik dat ik de (inrichtings)kosten van deze werkkamer voor de IB niet mag aftrekken. Maar mijn vraag is iets anders: mag ik bijvoorbeeld wel zakelijk een airco kopen (en de BTW dus aftrekken) als ik deze vast in de werkkamer installeer?
  12. Mensen, nogmaals bedankt voor jullie feedback! Slaat de spijker op zijn kop. Allereerst gaat het hier niet om een reguliere school, maar een die aan allerlei extra vereisten moet voldoen. Juist in de externe regelgeving hieromtrent is in 2005-2008 heel veel veranderd waar de 'aangesloten' scholen binnen een aantal jaren aan moeten voldoen. Het is dus niet zozeer door het management bedacht als wel van buitenaf opgelegd. Dat gezegd hebbende, heeft het bestuur hierop o.a.gereageerd door het management nieuw leven in te blazen met een paar echte onderwijsvernieuwers. Deze hebben niet alleen de extra taken gekregen, maar ook vanuit eigen deskundigheid een aantal verbetertrajecten aangedragen. Okee fair enough. Maar hoe dan wel? Ik denk - nadenkend over het betoog van Jasper - dat het management in de communicatie inderdaad wel steken heeft laten vallen, vooral door juist in het begin niet te hard te willen veranderen en veel zaken maar eens eerst bij de mensen neer te leggen. Beter hadden ze juist duidelijke grenzen en verwachtingen kunnen aangeven en hier vanaf dag een (zelf) ook naar moeten handelen. Het gaat om bijna al deze zaken. Sommige wijzigingen zijn vrij praktisch, sommige zijn ingrijpend. Maar hoezeer ook getracht wordt duidelijk te maken dat de ingrijpende wijzigingen uiteindelijk juist individueel voor de betrokkene heel veel kunnen opleveren (aantoonbaar minder werk, minder kans op fouten, enthousiastere studenten, etc.), de hakken blijven in het zand. En zoals gezegd, veel van de wijzigingen zijn (ook voor het management) gewoon 'moetjes', ook al liggen er goede argumenten aan ten grondslag. De veranderingen zijn geleidelijk in gang gezet maar er is vaak niet echt de mogelijkheid geweest om af te wachten tot er successen waren, en vaak valt het grootste succes in eerste instantie ten deel aan de studenten - en je zou verwachten dat dat dus de leerkracht zou motiveren, maar nee dus. Er is inderdaad een behoorlijke ommezwaai ingezet en begrijperlijkerwijs worden mensen dan verandermoe. En het management heeft in dit geval veel te lang gewacht met het probleem bij de kop te pakken zodat de situatie nu tot iets heel complex is kunnen uitgroeien. Ik voel ook wel iets voor het advies van Paul. Een keer een drastische beslissing nemen en laten zien dat het menes is is misschien nog niet zo slecht. Probleem is wel dat het heeeeeeel moeilijk is om iemand in het onderwijs te ontslaan, en er is pas heel recent begonnen met dossiervorming en een vorm van werkevaluatie waar je ook in een arbeidsgeschil iets mee kunt. Aan de andere kant is hand in eigen boezem ook niet verkeerd en is ontslag ook wel iets van een zwaktebod. Vandaar de idee richting teambuilding/coaching.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept