• 0

Portretrecht-vraag

Ik heb een kunstwerk gekocht voor mijn kantoor, een impressie van een vrouwenportret. Bezoekers vragen me regelmatig of ik ook weet wie het is, dus ik heb die vraag eens aan de kunstenares gesteld. Zij blijkt een foto van Pinterest gebruikt te hebben voor het gezicht op mijn doek. De dame in kwestie blijkt een professioneel fotomodel (maar 'anoniem', niet bekend/beroemd).

Nu vraag ik me af wat dit juridisch betekent. Mag je een foto van iemand op pinterest zomaar in een kunstwerk verwerken? Stond die foto van een fotomodel om te beginnen al wel legaal op Pinterest? Als ik dat fotomodel mail om te laten weten dat ik een kunstwerk van haar heb, krijg ik dan een lawsuit van een miljoen aan mijn broek? Of is dit allemaal prima legaal en hoef ik me nergens druk over te maken?

Dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Had je al gegoogled? Dan was het eerste zoekresultaat dit...

 

Quote

Wie op een foto afgebeeld staat, kan zich soms beroepen op het zogenaamde 'portretrecht'. Dat houdt in dat in sommige gevallen de foto niet mag worden gepubliceerd zonder de toestemming van degene die op de foto staat. Het portretrecht geldt ook voor andere soorten afbeeldingen, zoals tekeningen en schilderijen.

 

De nuance...

 

Quote

Als een portret niet in opdracht is gemaakt, mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden. Dit ligt anders als de afgebeelde persoon een 'redelijk belang' heeft om zich tegen publicatie van zijn portret te verzetten. <> Een redelijk belang kan ook een financieel belang zijn, bijvoorbeeld bij (bekende) personen die geld kunnen verdienen met hun portret. <> Wat een redelijk belang is en of dat opweegt tegen het belang van de publicatie, beslist de rechter. 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

 

Had je al gegoogled? Dan was het eerste zoekresultaat dit...



 

Nou dat had ik inderdaad gedaan. Daaruit lijkt het dus alsof de kunstenaar niet zonder toestemming het schilderij had mogen maken. Maar mijn vraag was in welke positie dit mij/mijn bedrijf - als nietsvermoedend aanschaffer van het kunstwerk - plaatst.
 

Bovendien lijkt me de vraag of een onbekend fotomodel in haar belang wordt aangetast als iemand ongevraagd een kunstwerk van haar maakt. Mij lijkt eerder dat het zou bijdragen aan haar bekendheid.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, stax zei:

Mij lijkt eerder...

 

 

Zoals je blijkbaar zelf al had uitgezocht (neem dat volgende keer in je vraag mee svp, dat scheelt een boel gedoe) is dat aan de rechter. We kunnen hier eindeloos misschien zus-en-zoën, maar veel voegen al die speculaties niet toe aan wat al bekend is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

 

Zoals je blijkbaar zelf al had uitgezocht (neem dat volgende keer in je vraag mee svp, dat scheelt een boel gedoe) is dat aan de rechter. We kunnen hier eindeloos misschien zus-en-zoën, maar veel voegen al die speculaties niet toe aan wat al bekend is.


Je hebt gelijk, dat zal ik voortaan doen.

De vraag is nu nog steeds: als de kunstenaar het portretrecht heeft geschonden, maar het werk al heeft verkocht, wat is dan het juridisch risico van de (te goeder trouw) koper. Kan de rechthebbende bijvoorbeeld eisen dat ik het vernietig, van de muur haal, een schadevergoeding betaal, of stopt de aansprakelijkheid bij de kunstenaar?

Link naar reactie
  • 0
Op 25-10-2022 om 09:10, Ward van der Put zei:

Je kunt ook je interieurverzorgster om een artistieke herinterpretatie vragen.

 

image.thumb.png.923ef7319cabfe3b459d8c4614f0f875.png

 

Wat weerhoudt je ervan om het werk te retourneren en je geld terug te vragen? Je weet nu dat het geen oorspronkelijk werk is: ook het auteursrecht van de fotograaf is namelijk mogelijk geschonden.


Het is een schitterend werk, waar iedereen hier blij mee is, dus ik wil het niet kwijt. Retourneren lost bovendien niks op.

Vraag blijft dus:  wat is het juridisch risico van de (te goeder trouw) koper. Kan de rechthebbende bijvoorbeeld eisen dat ik het vernietig, van de muur haal, een schadevergoeding betaal, of stopt de aansprakelijkheid bij de kunstenaar?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de kans niet zo heel groot is omdat alleen de persoon die afgebeeld is die claim kan doen. Zoals eerder vermeld protretrecht speelt vaak bij personen die door hun bekende kop er geld mee kunnen verdienen. ALs Nike je 15 miljoen betaald om 3 jaar lang je kop te mogen gebruiken heb je namelijk een vrij sterke zaak als iemand je afbeelding ongevraagd en onbetaald gebruikt.

 

Als je echter af en toe bijklust als fotomodel of vooral principiële bezwaren hebt dan zul je wel 2x nadenken voordat je een rechtszaak start of überhaupt een brief stuurt.

 

In tegenstelling tot een (gestolen) fiets waar je idd die niet hoeft terug te geven als je bij een betrouwbare fietsenmaker de fiets hebt gekocht.

Bij dit soort persoonsgebonden rechten is dat geen automatisme, daar weegt het persoonlijk belang van de eiser zwaarder. Het komt dan sneller uit op de vraag, wat heb jij gedaan bij aanschaf om zeker te zijn dat anderen geen rechten had.

 

In dat opzicht is misschien een vergelijk met websites die claims krijgen voor onrechtmatig gebruik van foto's een beter vergelijkbaar voorbeeld, als mensen daar een foto van internet halen en gebruiken zijn ze ook schadeplichtig

Link naar reactie
  • 0
Op 26-10-2022 om 10:36, Roel J zei:

In dat opzicht is misschien een vergelijk met websites die claims krijgen voor onrechtmatig gebruik van foto's een beter vergelijkbaar voorbeeld, als mensen daar een foto van internet halen en gebruiken zijn ze ook schadeplichtig

 

Duidelijk. Dankjewel, Roel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.