• 0

Advies samenwerkingsvorm

Beste HL-ers,

 

Ik zit met een probleem waar ik jullie kennis/ expertise graag voor zou willen gebruiken. Onderstaand de situatie nader verklaard.

Sinds enige tijd heb ik besloten om voor mezelf te beginnen. Hier heb ik een aantal werkzaamheden, welke ik eerder uitvoerde in loondienst van een werkgever, voort te zetten en waar mogelijk uit te breiden. Van een concurrentie/ relatiebeding heb ik (gelukkig) geen last. Ik ben vrij om te doen en laten wat ik wil, ook met immers nog bestaande relaties van mijn vroegere werkgever. Toen ik enige tijd geleden mijn persoonlijke planning met een van mijn voormalig grootste klanten doorsprak gaven zij te kennen geinteresseerd te zijn in een potentiele samenwerking. Echter niet meer als klant, maar op gelijke voet.

 

De oude situatie was als volgt:

Oude werkgever ---> grootste klant --> hun klanten

 

Waar willen we naar toe?

Samenwerkingsvorm ---> hun klanten, aangevuld met nieuwe klanten

 

De intentie om samen verder te gaan is ook zeker bij mij aanwezig. Ik zie er namelijk meer voor- dan nadelen in. Denk hierbij aan: kennisdeling, risicospreiding en grotere financieringsmogelijkheden. Mogelijk nadeel kan flexibiliteit zijn (2 kapiteins op 1 schip).

Hun ondernemingsvorm bestaat reeds enkele jaren als V.O.F. Ik beschik sinds enige tijd over een eenmanszaak. Nu weten we niet goed hoe we de toekomstige samenwerking in het vat moeten gieten. Is het verstandig samen een B.V./ V.O.F. op te zetten waarvan wij beide 50% aandeelhouder zijn? Of is een Joint-Venture verstandiger (al heb ik gelezen dat dit niet echt voor lange termijn bedoeld is). Of zou een gedegen samenwerkingscontract beter werken?

 

Belangrijke aspecten waar rekening mee gehouden dient te worden zijn:

 

-   Hoe belasten we zaken vanuit de “eigen” onderneming door naar de samenwerking? Bijvoorbeeld het gebruik van leaseauto’s/ mobiele telefoons?

 

-   Stel de samenwerking blijkt voor lange termijn niet te werken, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat onze wegen zich scheiden (zonder al teveel tramelant…).

 

-   Wat is voor beide partijen fiscaal gezien het meest interessant om op te zetten?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat fiscaal het meest interessant is, hangt mede af van de persoonlijke omstandigheden. Zelf zou ik een 'vof-in-vof'-constructie wat ingewikkeld vinden, mede omdat een vof geen eigenaar is van de activa. Mocht ooit de nieuwe personenvennootschap ingevoerd worden, dan zou een OVR dat aspect weg kunnen nemen. Blijft wel de aansprakelijkheid, daarvoor zou je beter de BV in kunnen. Vraag is uiteraard in hoeverre je daar een risico mee loopt.

 

Voor je eigen situatie zou ik, onafhankelijk hoe de samenwerkingsvorm eruit gaat zien, een eigen beslissing maken welke rechtsvorm handig is. Een BV kan ook in een vof deelnemen. Mocht de samenwerkingsvorm uit een gezamenlijke BV gaan bestaan, zou ik wel voor een personal holding daarboven kiezen. Nog weer een andere variant is natuurlijk een BV van 'hun', die deelneemt in een VOF met jou. En zo zijn er nog wat variaties te bedenken.

 

Met betrekking tot (ontbreken van) relatiebeding zou ik nog wel even nagaan of je hier op basis van 'goed werknemerschap' nog een risico zou kunnen lopen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

houden beide partijen ook eigen klanten na de samenwerking?

 

Het is de bedoeling dat we vanaf de samenwerking de beide klantenbestanden samenvoegen (hun hebben er meerdere, ik zelf slechts een klein aantal). Alle klanten die we hierna nieuw aansluiten zullen ook in het gezamelijke portfolio vallen.

Link naar reactie
  • 0

zijn er dan nog verschillen in de ondernemingen? oftewel dat jij toetreed bij de bestaande VOF?

 

Toetreden tot de bestaande VOF van mijn klanten is geen optie. Zij verkopen naast mijn goederen ook nog andere materialen, hier hou ik me verder buiten. Het is echt de bedoeling om een nieuwe onderneming/ samenwerking op te zetten waar ons samen mee bezig houden. Of wij hier op persoonlijke titel in samenwerken of vanuit de bestaande ondernemingen, hun vanuit de VOF en ik vanuit mijn eenmanszaak bevalt te bezien.

Link naar reactie
  • 0

Om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor de schulden van de andere partij en toch wellicht fiscale voordelen te behalen, is wellicht een corporatie een mogelijkheid voor jullie.

Echter daarbij is het wel belangrijk dat jij naast de corporatie als klant een rechtstreeks klanten bediend, om de fiscale voordelen nog te kunnen behalen.

 

Let wel, ik ben sinds enige tijd zeer gecharmeerd van deze ondernemingsvorm maar merk tegelijk op dat deze zeer onbekend is bij velen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

Echter daarbij is het wel belangrijk dat jij naast de corporatie als klant een rechtstreeks klanten bediend, om de fiscale voordelen nog te kunnen behalen.

 

 

Herafin, dank voor je reactie. Wat bedoel je met bovenstaande zin? naast de corporatie als klant een rechtstreeks klant bediend?

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

vanuit een corporatie kunnen de samenwerkende partners de klanten bedienen.

elk partner kan dan de corporatie factureren voor de werkzaamheden die zij verricht hebben.

echter als jij alleen de corporatie als klant hebt, dan zal het lastig zijn om alle fiscale voordelen van een eenmanszaak te verkrijgen (na beoordeling van de belastingdienst).

Heb je echter naast de corporatie zelf ook klanten of klanten die je rechtstreek bedient, dan is het een ander verhaal.

Uiteraard kan de corporatie ook vervangen worden door een BV, echter is een corporatie wat flexibeler en sneller gecreeerd.

 

Om zelf niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor eventuele schulden van je partners, is een rechtspersoon wellicht het handigst.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

merk tegelijk op dat deze zeer onbekend is bij velen.

Ik neem aan dat je de coöperatie (tegenwoordig ook wel co-operatie) of coöperatieve vereniging bedoeld? :)

 

Vanuit fiscaal oogpunt werkt het iets anders: als je een eenmanszaak hebt, en je rekent je belang in de cooperatie tot je ondernemingsvermogen, dan tellen de resultaten mee bij je eenmanszaak. De coöperatie is vennootschapsbelastingplichtig, maar om te voorkomen dat er dubbel belasting geheven wordt, bestaat er de 'verlengstukwinst', uitkeringen aan de eenmanszaak die aftrekbaar zijn bij de coöp.

 

Zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.