Wij ondernemers barsten van de ambities en we zijn dagelijks bezig met onze doelstellingen. In feite zijn het twee verschillende fenomenen, die allebei doorlopend van invloed zijn op ons ondernemerschap. Het eerste komt uit onszelf en de tweede komt vaak pas daarna aan bod. Leuk om beide zaken eens wat nader te bekijken.
Ambitie
Ambitie heeft een heel brede betekenis en daarom beperk ik het nu tot de relatie van ambitie met het ondernemerschap. Ambitie binnen het ondernemerschap is een onvoorspelbaar fenomeen wat elke ondernemer op een verschillend tijdstip bij zichzelf ontdekt. Sommigen van ons hoeven het niet eens te ontdekken. Van hen lijkt het wel alsof ze ermee geboren zijn.
Ambitie is de stuwkracht van ondernemerschap en zal bij ieder van ons, ons hele leven invloed blijven uitoefenen.
Ambitie kan groeien, naarmate je succes hebt. Maar hij kan ook deuken oplopen als je plannen minder goed verlopen. In een voorgaande column heeft iemand geschreven over de desastreuze gevolgen daarvan en het is natuurlijk uitermate belangrijk om goed te leren omgaan met je ambitie.
Ambitie kan je rijk maken maar ook verblinden en in de afgrond doen storten. Er zijn voorbeelden genoeg van gefrustreerde ondernemers die na decennia van succesvol ondernemen, toch nog net niet voldeden aan hun eigen ambitie. Dan volgt inkeer en vereenzaming en je kunt dat nauwelijks met iemand delen.
Het is daarom uitermate belangrijk om doorlopend te reflecteren op je ambitie en je andere gevoelens, om daartussen een gezonde balans te vinden en te volgen. De signalen van een “tegenpool” kunnen daarbij uitstekend helpen. Met een tegenpool, bedoel ik iemand die je goed kent en waarmee je gevoelsmatig goed kunt praten. Zo’n tegenpool heeft een heel andere ambitie en zal je helpen om die goede balans te vinden. In feite werkt HL ook als zo’n tegenpool. De ambitieuze starter lanceert een (in zijn ogen) prachtig idee en vervolgens wordt hij door de andere ondernemers weer met twee benen op de grond gezet. Dat lijkt even pijnlijk voor die starter, maar het spreekwoord “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” werkt wel preventief en behoedt de ondernemer voor een valse start.
Doelstellingen
Onze ambitie drijft ons te zoeken naar doelstellingen. Zoals ik hierboven al schreef kan de “argeloze” starter met veel te eenvoudige doelstellingen aankomen. Hij leert vanzelf hardhandig dat er al hordes starters aan dezelfde doelstellingen hebben gedacht en gewerkt en komt tot de ontdekking dat het dus zo eenvoudig niet werkt. Hij gaat “broeden” op een nieuwe doelstelling en begint daarmee aan een nieuwe uitdaging. Een goede doelstelling is immers ook een uitdaging.
De ondernemer zal zo uiteindelijk een goede doelstelling vinden en ontdekken dat die pas kan worden gerealiseerd wanneer allerlei hindernissen worden overwonnen. Hij zal zelfs niet geheel kunnen inschatten welke hindernissen hem daarbij allemaal in de weg staan. Maar hij besluit die hindernissen in beeld te brengen en voor zijn doelstelling te gaan knokken. Geen simpele zaak dus.
Hindernissen zijn en blijven altijd vervelend en zeker als ze onverwacht opduiken. Ieder van ons kan voor zichzelf wel invullen welke hindernissen hij ondervond en ondervindt.
De doorgewinterde ondernemer heeft die hindernissen al voor 99% in kaart gebracht en weet nagenoeg precies hoe hij ze moet elimineren. Maar ook die doorgewinterde ondernemer heeft ambitie en die blijft hem stuwen naar nieuwe uitdagingen. En dat kan soms in conflict komen met de routinetaken die uitgevoerd moeten worden.
In veel gevallen kiezen ondernemers er op dat moment voor om een eenmaal opgebouwde zaak te verkopen en aan een nieuwe uitdaging te beginnen. Als je ervoor kiest om alle facetten van een doelstelling daarbij te betrekken, doe je dat echter niet. Dan probeer je al die facetten te sturen en daarmee steeds je doelstelling naar een hoger level te brengen. Ook daarvan zijn voorbeelden in voorgaande columns terug te vinden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
P.J.
P.J.
Wij ondernemers barsten van de ambities en we zijn dagelijks bezig met onze doelstellingen. In feite zijn het twee verschillende fenomenen, die allebei doorlopend van invloed zijn op ons ondernemerschap. Het eerste komt uit onszelf en de tweede komt vaak pas daarna aan bod. Leuk om beide zaken eens wat nader te bekijken.
Ambitie
Ambitie heeft een heel brede betekenis en daarom beperk ik het nu tot de relatie van ambitie met het ondernemerschap. Ambitie binnen het ondernemerschap is een onvoorspelbaar fenomeen wat elke ondernemer op een verschillend tijdstip bij zichzelf ontdekt. Sommigen van ons hoeven het niet eens te ontdekken. Van hen lijkt het wel alsof ze ermee geboren zijn.
Ambitie is de stuwkracht van ondernemerschap en zal bij ieder van ons, ons hele leven invloed blijven uitoefenen.
Ambitie kan groeien, naarmate je succes hebt. Maar hij kan ook deuken oplopen als je plannen minder goed verlopen. In een voorgaande column heeft iemand geschreven over de desastreuze gevolgen daarvan en het is natuurlijk uitermate belangrijk om goed te leren omgaan met je ambitie.
Ambitie kan je rijk maken maar ook verblinden en in de afgrond doen storten. Er zijn voorbeelden genoeg van gefrustreerde ondernemers die na decennia van succesvol ondernemen, toch nog net niet voldeden aan hun eigen ambitie. Dan volgt inkeer en vereenzaming en je kunt dat nauwelijks met iemand delen.
Het is daarom uitermate belangrijk om doorlopend te reflecteren op je ambitie en je andere gevoelens, om daartussen een gezonde balans te vinden en te volgen. De signalen van een “tegenpool” kunnen daarbij uitstekend helpen. Met een tegenpool, bedoel ik iemand die je goed kent en waarmee je gevoelsmatig goed kunt praten. Zo’n tegenpool heeft een heel andere ambitie en zal je helpen om die goede balans te vinden. In feite werkt HL ook als zo’n tegenpool. De ambitieuze starter lanceert een (in zijn ogen) prachtig idee en vervolgens wordt hij door de andere ondernemers weer met twee benen op de grond gezet. Dat lijkt even pijnlijk voor die starter, maar het spreekwoord “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” werkt wel preventief en behoedt de ondernemer voor een valse start.
Doelstellingen
Onze ambitie drijft ons te zoeken naar doelstellingen. Zoals ik hierboven al schreef kan de “argeloze” starter met veel te eenvoudige doelstellingen aankomen. Hij leert vanzelf hardhandig dat er al hordes starters aan dezelfde doelstellingen hebben gedacht en gewerkt en komt tot de ontdekking dat het dus zo eenvoudig niet werkt. Hij gaat “broeden” op een nieuwe doelstelling en begint daarmee aan een nieuwe uitdaging. Een goede doelstelling is immers ook een uitdaging.
De ondernemer zal zo uiteindelijk een goede doelstelling vinden en ontdekken dat die pas kan worden gerealiseerd wanneer allerlei hindernissen worden overwonnen. Hij zal zelfs niet geheel kunnen inschatten welke hindernissen hem daarbij allemaal in de weg staan. Maar hij besluit die hindernissen in beeld te brengen en voor zijn doelstelling te gaan knokken. Geen simpele zaak dus.
Hindernissen zijn en blijven altijd vervelend en zeker als ze onverwacht opduiken. Ieder van ons kan voor zichzelf wel invullen welke hindernissen hij ondervond en ondervindt.
De doorgewinterde ondernemer heeft die hindernissen al voor 99% in kaart gebracht en weet nagenoeg precies hoe hij ze moet elimineren. Maar ook die doorgewinterde ondernemer heeft ambitie en die blijft hem stuwen naar nieuwe uitdagingen. En dat kan soms in conflict komen met de routinetaken die uitgevoerd moeten worden.
In veel gevallen kiezen ondernemers er op dat moment voor om een eenmaal opgebouwde zaak te verkopen en aan een nieuwe uitdaging te beginnen. Als je ervoor kiest om alle facetten van een doelstelling daarbij te betrekken, doe je dat echter niet. Dan probeer je al die facetten te sturen en daarmee steeds je doelstelling naar een hoger level te brengen. Ook daarvan zijn voorbeelden in voorgaande columns terug te vinden.
Veel succes met jullie ambitie en doelstellingen!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27878-ambities-en-doelstellingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag