• 0

Goodwill berekening Kapsalon ( klanten bestand )

Ik werk al enkele jaren in een kapsalon van een verzorgings tehuis. ( verzorgings tehuis is eigenaar van de ruimte )

Mijn bazin is de uitbater van deze kapsalon.

80-90% van de klanten zijn inwoners van het verzorgings tehuis restand klanten komen van buiten het te huis.

Nu wil mij bazin er mee stoppen en ik zou graag haar plaats innemen.

Deze kapsalon is niet haar eigendom . Zei vind echter dat ik goodwill zou moeten betalen over de clienten die van buiten komen. ( +/- 10-20% ) is dit reeel en hoe moet je dit dan berekenen ?

 

een percentage van de winst maal 10-20% ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Deze kapsalon is niet haar eigendom.

 

Je hebt enkel te maken met de partij van wie de kapsalon is, dat is je enige gesprekspartner in deze overname.

 

Alles wat jouw huidige werkgeefster nog wil moet zij met die partij bespreken, niet met jou, net zo min als dat hij met jouw huidige werkgeefster te maken hebt bij deze overname.

Link naar reactie
  • 0

Beste Harbeli,

 

Ik begrijp dat je een gesprek hebt gehad met je werkgeefster en dat zij een onbekend bedrag aan goodwill vraagt voor klanten van buitenaf. Het staat haar vrij om daar een bedrag voor te vragen: uit de onderhandeling moet blijken welk bedrag dat dan is natuurlijk.

 

In principe kan een goodwillbedrag reëel zijn. Deze kan aan de hand van de winst- en verliesrekening, door middel van een formule van het netto-economisch resultaat, worden berekend.

 

Neem geheel vrijblijvend contact op met de ondernemersadviseurs van de ANKO via 035 525 95 00 of info@anko.nl. Zij hebben jarenlange ervaring met dit soort zaken.

 

M.vr.gr.,

ANKO

Link naar reactie
  • 0

ANKO = Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie

 

Vraag in het bovenstaande was wel wie aanspraak kan maken op die goodwill. Een werkgever in loondienst is dat volgens mij niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In principe kan een goodwillbedrag reëel zijn. Deze kan aan de hand van de winst- en verliesrekening, door middel van een formule van het netto-economisch resultaat, worden berekend.

 

Welkom op higherlevel

 

Zoals je hebt kunnen lezen is degene die de goodwill vraagt geen eigenaar van de kapsalon.

Zoals Jeroen als stelde kan zij dan toch geen goodwill vragen voor de overname aangezien ze geen partij is in de overname?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of dat zij echt geen partij is in de overname. Juridisch gezien niet nee. Maar een gunfactor kan ook een rol spelen bij de overname.

 

Als mevrouw al 40 jaar heeft gezwoegd in haar salon, altijd netjes de rekening heeft betaald aan het verzorgingstehuis etc. etc. Dan zal die mevrouw wel "het oor" van het tehuis hebben.

 

M.a.w. ik zou de goodwill die zij wil hebben, eerder op die manier interpreteren èn waarderen!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Mijn bazin is de uitbater van deze kapsalon

De ruimte is eigendom van verzorgingshuis, de baas van TS huurt die ruimte kennelijk van het verzorgingstehuis.

 

Eigenlijk net als bij veel winkels waar de winkelier de winkel huurt van een vastgoed bedrijf.

 

Indien de baas van TS dus die ruimte huurt en daar dus die kapsalon in runt kan ze gewoon goodwil vragen. Ze kan immers (afhankelijk van afspraken/contracten die ze met verzorgingshuis) ook een andere overname partij zoeken.

 

Anders zou het zijn als de baas van TS zelf dus ook in dienst is van het verzorgingshuis (maar dan zou het hooguit de chef van de TS zijn).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.