• 0

Kan concept beschermt worden

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeroen, op het forum heb ik een goede en recente discussie omtrent dit onderwerp gezien. Kijk daar zeker ook even naar.

Wat ik daaraan nog kan toevoegen is dat je op je concept en uitingen daarvan in ieder geval copyright, jaartal en naam moet vermelden. Tevens kan je overwegen aan het concept een goede naam te verbinden en die naam is uiteraard te beschermen door een (beeld)merkdepot bij het Benelux Merken- en Modellenbureau in Den Haag.

Ook snelheid kan belangrijk zijn. De eerste die met iets nieuws komt heeft een voorsprong en krijgt publiciteit en naamsbekendheid. Vanaf dat moment kan je merkdepot een functie krijgen.

 

Succes!

 

Wouter Pijzel :o

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dan niets uitgevonden, maar wel een concept bedacht wat uniek blijkt te zijn in mijn markt. Het concept (ontwikkeling e.d.) brengt nogal wat kosten met zich mee. Is een concept te deponeren? Te beschermen?

Concepten zijn lastig te beschermen. De mogelijkheden en met name de onmogelijkheden komen hier regelmatig langs. Heel kort: een abstract concept is niet of nauwelijks te beschermen. Uitwerkingen vaak wel, maar dan langs indirecte weg. Zo zou je de naam kunnen beschermen als merk. Heb je bepaalde objecten (kaartjes, collector's items, apparaatjes), dan zijn die wellicht via model- of octrooirecht te beschermen. Je teksten en andere creatieve output is door het auteursrecht beschermd en mag dus niet zomaar worden overgenomen.

 

Feit blijft dat anderen het idee 'achter' je concept kunnen overnemen en op hun eigen manier kunnen uitwerken.

 

In een ander draadje staan nuttige links. Ook mogelijk relevant is de discussie over octrooi op diensten.

 

Meer business-advies staat in Uitvinding/idee en nu.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.