• 0

Idee vastleggen

Doe ik er verstandig aan om een horecaconcept eerst vast te leggen bij een notaris alvorens ik met grote concerns, die ik hiervoor nodig heb, te gaan praten?

Van een bevriende advocaat begreep ik dat je ideeen niet kunt beschermen met auteursrecht of een octrooi.

Voor grote spelers op de markt ( brouwers en andere toeleveranciers) creeer ik met mijn concept louter win win situaties, zij zullen dus zeer geintereseerd zijn. Ik ben echter bang dat ze het buiten mij om gaan uitvoeren zodat het voor mij een verlies verlies situatie wordt. Wie weet een manier om er een vaste commisie uit te slepen? Bij voorbaat dank,

Maarten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

In Nederland kun je concepten helaas niet vastleggen. Uiteraard kun je een notaris er kennis van laten nemen en het aldaar deponeren, maar dat garandeert nog niet dat derden het idee niet zullen overnemen zodra jij het openbaart. Je vesterkt alleen je bewijspositie, maar niet meer dan dat.

 

Ik denk ook dat het buitengewoon lastig wordt om een nieuw concept zo te exploiteren dat alleen jij er een vaste commissie uit kunt slepen. De enige manier die ik zo kan bedenken is dat je een platform creeert dat een toegevoegde waarde heeft, waarbij het zonder die meerwaarde niet interessant is voor partijen om het idee te kopiëren en uit te buiten. Daarmee heb je echter nog niet de brouwerijen en andere toeleveranciers in het gareel. Om dit te ondervangen zou je kunnen overwegen om het concept eerst aan een leverancier te openbaren, nadat deze geheimhoudings- en concurrentiebeding heeft ondertekend. Het is evenwel de vraag of ze hiertoe bereid zullen zijn. Een leverancier zal daar iets tegenovergesteld willen zien, bijvoorbeeld de exclusiviteit van levering.

In ieder geval adviseer ik je om zeer terughoudend te zijn met het openbaren van je concept en slechts met één partij tegelijk te praten, zodat je in ieder geval de controle kunt houden. Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.