• 0

Bedrijfspand bij familie, hoe met nieuwbouw op grond?

Hier even een administratief vraagje over mijn situatie.

 

Ik heb een paardenbedrijf op mijn ouders terrein. Nu hebben wij een nieuwe mestplaat aangelegd en wordt er nog een nieuwe stal gebouwd.

Nu is de vraag of we dit door het mijn bedrijf laten betalen of dat mijn ouders dit zelf betalen, gezien het op hun grond is.

 

Als het namelijk in mijn administratie zit, heeft dit dan gevolgen wanneer mijn ouders hier weggaan en ik ergens anders verder ga?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden!

 

Groetjes Leonie Prins

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Leonie

 

Ik houd het zo kort mogelijk, want dit kan erg complex uitpakken ;)

 

Als je jullie bedrijf op de grond van je ouders hebt gevestigd en je maakt ook gebruik van hun opstallen, dan is er allereerst sprake van terbeschikkingstelling van vermogen door je ouders aan je onderneming. Als daarvoor bijvoorbeeld geen huur berekend wordt, dan is een 'fictieve zakelijke' huur bij je ouders belast in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Betalen jullie wel netjes een zakelijke huur, dan is er weinig aan de hand.

 

Als jullie de mestplaat en stal voor rekening van je onderneming laat plaatsen/bouwen, dan heeft de onderneming een zogenaamd huurdersbelang in het eigendom van je ouders. Door natrekking worden de beide zaken namelijk eigendom van je ouders, maar het huurdersbelang mag wel op de balans van jullie onderneming geplaatst worden en mag vervolgens afgeschreven worden (veelal in 10 jaar).

 

Als je het via je ouders laat bekostigen, dan hebben je ouders daarvan geen fiscaal profijt. De investering mogen zij niet afschrijven en ze zullen aan jullie meer huur moeten vragen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.