• 0

Beeindiging VOF Contract

Hallo allemaal,

 

2 jaar geleden ben ik samen met een vennoot een VOF aangegaan. Wij hebben ons toen aangesloten bij een franchiseorganisatie. Inmiddels hebben wij dit contract kunnen ontbinden.

 

Wij zijn met deze VOF begonnen met de gedachte dat ik hem over enkele jaren volledig over zou nemen. Mijn vennoot zou dan met pensioen gaan. Echter is mijn vennoot na enkele maanden al gestopt met zijn werkzaamheden. Achteraf gezien had ik nooit aan deze hele onderneming moeten beginnen, mijn vennoot heeft niets productiefs bijgedragen aan het bedrijf. Ik draaide op voor alle werkzaamheden. Op dat moment had ik er weinig problemen mee, zonder hem ging het beter dan met hem. Ondanks dat ik absoluut niet met deze intentie ben begonnen. Ik was net afgestudeerd en mij werd de kans aangeboden om een eigen bedrijf op te zetten (samen met mijn vennoot). Echter was en ben ik er nog niet klaar voor om alleen een eigen bedrijf te leiden. Wat uiteindelijk wel gebeurde.

 

2 jaar later, heb ik besloten om nu op te houden met de onderneming, er zit geen winst in en de nabije toekomstverwachtingen zijn in de huidige markt ook niet positief.

 

Mijn vennoot is nooit officieel uit de vof gestapt, hij heeft gewoon geen werkzaamheden meer verricht. Wij hebben een vof contract. Mijn vennoot heeft al het geld binnengebracht en er is geen winst gemaakt.

Nu wil mijn vennoot de helft van zijn investering verhalen op mij. Hoe staan zijn kansen? Ik heb op dit moment geen vermogen en ik ben het er totaal niet mee eens. Ik heb mij 2 jaar lang, iedere dag ingezet om de onderneming tot een succes te maken (helaas zonder succes). En mijn vennoot heeft hier dan ook helemaal niets aan bijgedragen (uitsluitend het inbrengen van het kapitaal).

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of zijn er geen mogelijkheden behalve het terugbetalen van de helft van de investering? De Vof heeft geen schulden aan derden.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zal het even letterlijk citeren, ik weet niet zeker of ik het goede kopje heb.

 

Vereffening en verdeling

Indien de ondernemening van de vennootschap na haar ontbinding niet wordt voortgezet als ook wanneer de vennoten uitdrukkelijk overeenkomen om de vennootschap niet langer te laten voortduren, dient haar vermogen te worden vereffend. De vereffening geschiedt door de gewezen vennoten gezamenlijk.

 

Bij de vereffening wordt voor de berekening van de liquidatiewinst of- verlies de activa opgenomen tegen de waarde in economisch verkeer. Het aandeel van de gewezen vennoten in de winst of verlies wordt genoten of gedragen in de verhouding zoals omschreven in ..............het volgende:

 

Bij de ontbinding van de vennootschap is ieder van de vennoten in het vermogen van de vennootschap gerechtigd voor het bedrag waarvoor hij op zijn kapitaalrekening is gecrediteerd,

 

 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Alvast bedankt....

 

 

In principe is een 50/50 verdeling afgesproken, maar ik kan het niet letterlijk in het contract terugvinden.....

 

 

Zou het zo kunnen zijn, wanneer ik zelfstanding ontbinding inroep (in vofcontract staat, dat dit mogelijk is middels schriftelijke ontbinding), mijn vennoot geen rechten meer heeft om zijn investering bij mij te verhalen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.