• 0

Advies nodig om een bedrijfje op te zetten, twee eigenaren parttime.

Beste Forum gebruikers,

 

Ik heb met interesse de forum doorgelopen opzoek naar advies.

Samen met mij broer die in het buitenland zit willen wij een online administratie programma gaan verkopen, hij zorgt voor de ontwikkeling en de technische kant en ik voor de rest.

Het meeste zal geautomatiseerd gaan, aanmeldingen, betalingen, support.

Beide hebben ernaast een fulltime baan.

 

De bedoeling is om de kosten en opbrengst te delen en het bedrijf in Nederland te registreren (aangezien onze eerste focus op de Nederlandse markt ligt).

 

Ieder advies omtrent inshrijving, fiscale regelingen zijn welkom.

Met betrekking tot de kvk, is het aangeraden om in dit geval als ZZP'er te registreren aangezien er niemand fulltime aan werkt? Of is het beter om een BV op te zetten aangezien het om twee eigenaren gaat?

 

Met vriendelijke groet,

 

RPD

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste RPD

 

Het voert te ver om zomaar te vragen naar alle tips omtrent inschrijving, fiscale zaken en de keuze van je rechtsvorm. Daar kunnen we namelijk vele honderden pagina's over schrijven en HL staat daar al bomvol mee. Wat wel te doen?

 

Eerst de term ZZP-er toelichten. Dat heeft niets van doen met de ondernemingsvorm. Het staat voor Zelfstandige Zonder Personeel, maar heeft juridisch geen enkele werking als term. Jij en je broer kunnen (kort door de bocht) kiezen:

 

Beiden in een VOF of samen een BV oprichten. Elk heeft zijn eigen gevolgen voor de belastingheffing en de aansprakelijkheid voor ondernemingsschulden. Daarover staat op HL al genoeg informatie en ook sites van de KvK, Wikipedia en fiscus bieden voldoende informatie over de verschillen en gevolgen. Lees sowieso het handboek ondernemen op de site van de fiscus.

 

Vervolgens is het zaak om de juiste rechtsvorm te kiezen. Kom je er niet uit, huur dan een adviseur in voor een uurtje. De verkeerde keuze kost je namelijk een tig-voud van de adviseurskosten.

 

Succes en heb je meer gerichte vragen, stel ze gerust.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Joost,

 

Dank voor je snelle bericht!

Is ben inderdaad een beetje vaag in mijn vragen excuses hiervoor, ik zal proberen wat gerichter te werk te gaan, het is voor mij allemaal nieuw en wij willen toch goed voorbereid te werk gaan. Bedankt voor je tips, als ik vragen heb weet ik waar ik moet zijn!

 

Met vriendelijke groet,

 

RPD

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, beste mensen,

 

Ik heb me er wat in verdiept, het handboek ondernemen is tevens erg duidelijk.

 

Wij gaan hoogst waarschijnlijk een VOF opzetten.

 

Mijn vraag is: om een VOF op te zetten moeten de eigenaren zich persoonlijk aanmelden en legitimeren bij de kvk. Voor mij geen probleem maar mijn broer zit permanent in Australië, enig idee hoe dit op te lossen is, zou dat via het consulaat geregeld moeten worden? of is het in dit geval gunstiger om het op alleen mijn naam te zetten?

 

Alvast bedankt voor je/jullie antwoord.

 

Met vriendelijke groet,

 

RPD

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.