Ga naar inhoud
Geplaatst:

rensd

Hallo allemaal,

 

Voor een horeca bedrijf wat ik met een paar anderen run beiden wij de mogelijkheid om een ruimte af te huren. Als klanten hun eigen drank en voedsel mee willen nemen om te nuttigen dan vragen wij altijd een vast bedrag provisie/invoerkosten per artikel (weet niet precies hoe ik het moet noemen) om het omzetverlies te compenseren wat voortkomt uit het niet nuttigen van ons drank en voedsel.

 

Nou vroeg ik mij af:

- Wat is de fiscale term waaronder deze provisie bekend is?

- Moeten wij btw af dragen over deze provisie die we verdienen? zoja, welk tarief? In principe is deze btw al door de klant betaald die zijn goederen al elders heeft ingekocht toch?

 

Alvast bedankt!

 

Featured Replies

Geplaatst:

mmint

Het komt er dus gewoon op neer dat je klant met eigen voedsel/drank een hogere huur rekent en klanten die dat niet doen een lagere huur. Die laatste categorie krijgt dus een korting, de eerste een toeslag.

 

De reden waarom, of hoe je 't op de factuur vermeldt doet er fiscaal niet echt toe. De BTW is gewoon hetzelfde percentage als anders (19% van de huurkosten).

 

Nb. bij provisie en invoerkosten denk ik aan heel iets anders dan een hogere huur, dus die termen zou ik niet gebruiken.

Geplaatst:

rensd

  • Auteur

Ok dankjewel voor het snelle antwoord!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.