• 0

Vanwege financiering aandeelhouder

Hi,

 

als nieuwe ondernemer wil ik graag jullie advies over het volgende:

 

om mijn onderneming te starten en naar verwachting winst te gaan draaien, heb ik een startkapitaal nodig van ongeveer 150.00 euro. Ik heb een geldschieter die bereid is dit vrij te geven echter hiervoor wil hij een bepaald percentage van de aandelen in de onderneming.

 

Nu is mijn vraag wat is jullie advies qua verdeling??? Hij fungeert enkel als geldschieter, operationeel zal ik zelf verder alles regelen.

 

Erg bedankt!!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Viking,

 

Ik ga allereerst even vanuit dat je nog een 0 had moeten typen en het niet gaat om € 150,-

 

Dit is een enorm belangrijke 'onderhandeling' en je zult van niemand hier een advies kunnen krijgen op basis van de gegevens die je nu hebt verstrekt, en waarschijnlijk ook niet als je meer data levert. Een zeer belangrijk onderdeel bij de financiering is de manier waarop de financier wordt beloond. Dit kan via enkel een rentebetaling (en uiteraard aflossing), via enkel een aandelenbelang of een combinatie hiervan. In sommige gevallen krijgt een financier een hoge rente op de lening en een flink aandelenbelang, in andere gevallen slechts een paar procentjes van de aandelen.

Alles hangt daarbij af van een onderhandeling tussen twee (hopelijk) bekwame en (wederom hopelijk) goed geinformeerde partijen aangaande de te verwachten opbrengsten uit de onderneming maar vooral ook levensduur en groeipotentie. Bekende verhalen (zoals de tante van de Puma-oprichter die bij de start een klein aandelenbelang had kunnen krijgen voor een lening van 1000 Mark maar dit niet heeft gedaan, of een professor van Bill Gates die voor een lening enkel rente heeft geeist aangezien hij weinig zag in een lang leven van het bedrijf) geven al goed aan wat het verschil kan zijn tussen de kennis achteraf en (het gebrek aan) kennis vooraf. Daarnaast hebben sommige 'business-angels' soms veel macht vooraf omdat zij de enige zijn die de start uberhaupt mogelijk maken (dit gaat dan van gepaard met een hoge rente op de lening en een flink aandelenpercentage). Is dit je enige kans op starten of staan er meerdere investeerders in de rij (nogal belangrijk voor jouw onderhandelingspositie)?

 

Nu direct een flink deel al kwijt zijn van je aandelen kan ontzettend kostbaar blijken in de toekomst indien je bedrijf erg goed draait en enorm (organisch) kan groeien. Dit is wellicht minder relevant indien je een bedrijf begint waar een natuurlijke barriere op groei zit. Aan de andere kant is het natuurlijk prettig dat iemand enkel aandelen krijgt in plaats van een (hoge) rente op zijn lening, want zijn je winsten aan de lage kant, dan blijft er toch wat over voor jullie beiden terwijl dit in een klassieke lening-situatie wellicht allemaal naar hem was gegaan als rente (voor die gevoelsmatige ontzettend hoge lening).

 

Maak je juist absurd hoge winsten (en jarenlang), dan was dat beetje rente misschien wel prettiger geweest voor je dan een aandelenbelang waardoor je een aanzienlijk deel van deze hoge winsten steeds af moet staan (voor die gevoelsmatige hele kleine lening destijds).

 

Belangrijke punten zijn dan echt: de verwachting aangaande de winst, levensduur, groei, mogelijkheden op andere financiering, behouden van inspraak etc. etc. terwijl dit nu net de zaken zijn die volledig onbekend zijn. Dit terwijl bovenstaande overwegingen aangaande de opties zowel bij jou als je geldschieter bekend zijn. Het zal al moeilijk genoeg zijn voor jullie beiden om hier reele verwachtingen aan te hangen, laat staan voor mensen op dit forum die verder niets weten van je situatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Marnix. Meer info is wenselijk.

 

In het algemeen willen de investeerders die ik spreek een stevig minderheidsbelang. Varieert tussen 20% en 40%. Zij willen niet zelf de kar trekken (geen zeggenschap), vertrouwen in de ondernemer is belangrijk om überhaupt te praten. Wel wil men een stevig belang, zodat de investering snel rendeert (en flink ook).

 

150k is niet een grote participatie, maar startups zijn wel risicovol. Bovendien komt het voor dat bij de volgende fase (stel je bent succesvol en je bedrijf groeit flink) extra cash nodig is. Dan is het wel handig als je investeerder diepe zakken heeft en nog wat extra kan inleggen (als lening). Stel dat je al 40% vergeven hebt, extra geld is noodzakelijk en de investeerder is blut (zit allemaal in jouw tent). Dan wordt het lastig om nog aandelen aan een andere investeerder te verkopen. Houdt dus ook alvast rekening met de volgende fase.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Als iemand 150.000 in een nieuw bedrijf stopt en er is geen onderpand, dan is een aandeel of een optie op een aandeel in de ondernemin gebruikelijk. Daar hoeft naast de geldelijke inbreng geen andere inbreng voor geleverd te worden.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.