• 0

BV Starten en vele vragen

Hallo,

 

Ik wil graag een BV starten en werk er nog fulltime naast kan dat? en waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Je moet KvK nummer aanvragen en BTW Nummer.

 

Ik wil de BV alleen starten omdat ik dan privé niet aansprakelijk kan zijn.

 

Welke jaarlijkse kosten heeft een BV?

Kvk Kosten (42 euro per jaar)

Jaarrekeing deponeren bij Kvk ( Kosten ???)

Hoofdbedrijf Detailhandel heffing ( 70 euro per jaar ongeveer)

 

Inkomstenbelasting

Omzetbelasting

Vennootschapsbelasting

 

Als ik nu bijvoorbeeld 15.000 euro winst maakt in 1 jaar, wat moet er dan betaald worden?

Omzetbelasting dat gaat per kwartaal.

Vennootschapsbelasting, waar moet dit nu over betaald worden?

Inkomstenbelasting, dat is ongeveer 42% van de winst. (Of moet dit pas betaald worden als je loon uitbetaald aan jezelf? Standaard wil ik namelijk GEEN loon uitbetalen per maand omdat ik er nog 32 uur naast werk in Loondienst, wil al mijn winst dus in de BV houden zodat ik mooi kapitaal kan opbouwen.)

 

Ben ik ook nog een startkapitaal nodig van 18.000 euro? of is dit een kwestie van 18.000 euro storten op de rekening, bv starten en alles rond hebben en dan kun je het geld er weer afhalen?

 

Vele vragen en ik hoop ook duidelijke antwoorden, vast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond,

 

In de webhosting, webdesign, systeembeheer, verkoop.

 

Ik heb nu een éénmaanszaak en net een rechtzaak gehad namelijk dat ik dus nog wel kon betalen, maar voor het geval ik een rechtzaak een keer krijg dat ik niet kan betalen wil ik niet direct mijn huis kwijt zijn ofzo. (Rechtzaak ging over verkoop van bepaalde goederen dat dus blijkbaar niet mocht en ik nog niet op de hoogte van was, dus eigen schuld en heb alles betaald)

 

gr Leon

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn wel erg lichte argumenten voor een BV. Zeker als je daar 15K winst uit verwacht.

 

KvK: 150

Bank: 100

Boekhouder: 400 tot 1.200

Oprichting BV: 800 kosten en 18.000 eerste inleg

 

Dat zijn nogal wat kosten/investeringen om een risico af te schermen dat neerkomt op het feit dat je niet goed opgelet hebt.

 

Als je arbeid verricht voor een BV waarvan je min. 5% van de aandelen hebt, dan kun je niet volstaan met nul salaris. Daarvoor kennen we de fictief loonregeling.

 

De winst in de BV wordt dus eerst verminderd met een salaris voor jouw inspanningen. Wat resteert gaat na 20% VPB de winstreserve in. Die winstreserve kan uitgekeerd worden als dividend, waarvan 25% naar de fiscus gaat.

 

Het kan wel voordeliger zijn om een BV aan te houden naast je dienstbetrekking. Helemaal als je voor je eigen bedrijf niet meer dan 1.225 uren werkt in een jaar en je inkomen uit loondienst in het toptarief valt van 52%.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dus je moet jezelf altijd loonuitbetalen uit de bv.

Kan ik dan geen verzoek indienen om een heel laag salaris in te dienen?

Bewijze van 100 euro in de maand ofzo?

 

Citaat van joost over fictief loon:

  1. fictieve lonen onder de € 5.000 doen er niet meer toe. Werk je dus weinig en verdien je weinig zodat een fictief loon onder de € 5.000 van toepassing zou zijn, dan kun je dat achterwege laten

  2. als de bedrijfsresultaten tegenvallen, dan kan een verzoek gedaan worden aan de fiscus om het fictief loon dienovereenkomstig te verlagen.

 

Want ik weet niet wat ik precies ga verdienen nog, heb net alles even berekend maar de standaard wist is nu zn 1000 euro per jaar, en dan nog de losse activiteiten erbij zoals webdesign en onderhoud enz.

Dus kan ik niet weten hoeveel het gaat worden nog, want dit doe ik voor het eerst, zou mooi zijn als het 15.000 euro winst wordt natuurlijk in 2011.

 

Gr leon

 

Link naar reactie
  • 0

dag Leon

 

Dat citaat klopt nog steeds. Veel starters in een BV vragen dan ook een vrijstelling van de regeling aan. Als in het jaar toch winst gemaakt zal worden, dan zal er dus wel alsnog loon uitbetaald moeten worden.

 

Maar nogmaals: ik vind je oplossing om aansprakelijkheid te voorkomen wel een erg kostbare! Zeker voor hetgeen je ermee gaat verdienen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.