• 0

Bedrijf omzetten

Beste forumleden,

 

Na enig zoekwerk ben ik op deze website terecht gekomen en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Sinds 1,5 jaar heb ik samen met iemand een vof. Het bedrijf floreert goed in de markt en de financiële verwachtingen zijn tot nu toe één voor één gehaald. 1,5 jaar later heeft mijn partner besloten om het bedrijf te verlaten omdat hij in het buitenland een zaak gaat oprichten. Hij heeft mij gevraagd om zijn aandeel (50 %) over te nemen, dus een uitkoop.

 

Hoe gaat dit in zijn werking? Aangezien we een financiering hebben gekregen via een investeringsmaatschappij en tevens een bedrijfspand hebben wat beide op naam van onze vof staat. Graag zou ik het bedrijf over willen nemen (inclusief bedrijfspand en de financiering) en het geheel willen omzetten naar of een eenmanszaak of een BV.

 

Als er ooit iets gebeurd, blijven we dan beide aansprakelijk omdat we toentertijd samen een contract zijn aangegaan met de investeringsmaatschappij en verhuurder van ons bedrijfspand? En in hoeverre ben ik aansprakelijk als ik de vof omzet naar een BV met de desbetreffende contracten?

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jason de Boer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Jason

 

Uitkopen van een vennoot behelst het uitbetalen van zijn aandeel in het eigen vermogen van de VOF + goodwill + aandeel in de stille reserves (denk overwaarde pand).

 

Als dat geformaliseerd is, is de VOF ook meteen een EMZ.

 

De aansprakelijkheid uit de VOF tijd blijft. Jij kunt wel richting hem garanderen dat jij die overneemt, maar dat heeft naar derden toe geen werking. Als die derden meewerken aan de omzetting van hun contracten met de VOF naar een EMZ of BV dan accepteren ze daarmee ook dat op de ex-vennoot geen verhaalsrecht meer bestaat.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.